Hejtmanství za loňský rok vystavila drahám postihy ve výši 34 milionů korun, jak ukazuje průzkum MF DNES mezi jednotlivými krajskými úřady. Z toho bezkonkurenčně největší částku tvoří postih z Libereckého kraje.
Ten na začátku roku poslal na dráhy protokol za téměř 27 milionů korun. "Hlavním důvodem neplnění závazků je nevybavení vozidel vnějším a vnitřním audiovizuálním informačním systémem," řekl mluvčí kraje Jiří Langer.
Pokutu krajští úředníci vypočítali podle smlouvy, jde o sankci za tři roky na provoz vlaků u nepříliš využitých tratí v Podkrkonoší. Dráhy dostaly dva týdny na to, aby se k pokutě kraji vyjádřily, ale neučinily tak.
Liberecký kraj vyměřil pokuty v řádu milionů korun už dříve, dráhy však zaplatily jen tu část pokuty, se kterou souhlasily. Kvůli nezaplacení zbytku je kraj zažaloval u soud, který dosud nerozhodl.
Dopravce se domnívá, že kraj při výpočtu pokuty nerespektuje smlouvu, proto se obrátil na soud. Za některé chyby podle něj nemůže, jde zejména o pokutu za nasazení nenízkopodlažních vozidel. Dopravce argumentuje poruchovostí nových motoráků Stadler, ten naopak odkazuje na špatný stav tratí.
Srovnání výše pokut mezi kraji ukazuje velké rozdíly. Některé velké kraje, například Středočeský, Českým drahám nedaly pokutu ani jednou. Přes tři miliony požaduje Plzeňský kraj – ČD začaly jezdit s nízkopodlažními vozy Pesa Link později, než stanovila smlouva.
Dráhy přiznávají, že počet pokut a jejich výše celkově meziročně stoupla. "Přesto lze konstatovat, že počet a zejména výše uplatněných pokut u většiny objednatelů meziročně klesl," uvedl mluvčí drah Radek Joklík.
Zhruba půl milionu pokuty loni dostaly dráhy od ministerstva dopravy, které objednává dálkové spoje ročně za čtyři miliardy korun. "Vady jsou vesměs stejné, přetrvává znečištění vozů graffiti. Občas také dochází k dílčím problémům s chybějícími hygienickými potřebami," řekl Martin Novák z tiskového odboru ministerstva dopravy.
Oproti roku 2012 výše pokut klesla o více než polovinu, což je podle Nováka důkazem zlepšujících se služeb drah.