Čtvrtek 22. října 2020, svátek má Sabina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 22. října 2020 Sabina

Kraje otálí s tendry. Místo nich prodlužují smlouvy s Českými drahami

  10:00
České dráhy (ČD) začaly přesvědčovat kraje, od nichž každým rokem dostávají přes osm miliard korun, že tendry na provozovatele regionálních vlaků jsou zbytečné. Zatím se jim to daří.

Regionova | foto: České dráhy

Kraje buď smlouvy prodlužují, nebo otálejí s vypisováním veřejných soutěží na provozování vlaků. Za pár let jim tak nezbude nic jiného než smlouvy prodloužit bez soutěže právě s Českými drahami.

Není divu, že se ČD snaží. Krajské peníze tvoří téměř polovinu všech příjmů, jimiž státní podnik disponuje. A to včetně jízdného.

Českým drahám sice smlouva uzavřená s kraji narychlo v roce 2009 končí až v roce 2019, ale už teď se snaží vyjednat její prodloužení o dalších pět let. A to se nelíbí hlavně soukromým dopravcům.

„Krajům trpělivě vysvětlujeme, že v prosinci 2019 pro ně svět nekončí, protože stávající smlouvy lze prodloužit minimálně o pět let,“ řekl v odborářském týdeníku Obzor náměstek generálního ředitele Michal Štěpán.

MF DNES oslovila s dotazem na budoucnost železnice po roce 2019 všechny kraje. K soutěžím se aktivně staví pouze tři: Jihočeský, Plzeňský a Liberecký. V ostatních krajích analyzují či diskutují.

Některé kraje už smlouvy prodloužily, třeba Moravskoslezský a Karlovarský. Ne však na zajištění všech tras, pouze pro provoz na tratích, kam České dráhy nasadily moderní vozidla. Další kraje podpis zvažují.

„České dráhy tento požadavek vznesly, ale v současné době čekáme s rozhodnutím o smluvních závazcích na vyjádření antimonopolního úřadu,“ řekl Ivan Študlar, poradce jihočeského hejtmana. Také v tomto případě by se prodloužení týkalo jen tratí s novými vlaky.

Soutěže přinášejí úspory

V praxi je nicméně jisté, že do roku 2019 se nestihnou objednávky na vlaky znovu vysoutěžit, takže bude pokračovat rozdělování peněz bez soutěží. „Ten, kdo bude chtít nového dopravce po roce 2019, musí již připravovat podklady,“ říká náměstek hejtmana Vysočiny Libor Joukl. „V Kraji Vysočina není v současné chvíli rozhodnuto. Smlouva nám umožňuje prodloužení stávající smlouvy o pět let,“ dodal Joukl.

Váhání krajů je o to podivnější, že soutěžení prokazatelně přináší krajům úspory. Liberecký kraj se díky tendrům dostal na nejnižší cenu za kilometr v České republice a zároveň získal moderní vlaky, které k železnici přitáhly nové cestující.

„Kraje opět hodlají veřejné prostředky vydávat za něco, kde si pomocí soutěže neověřily, zda za požadovaný rozsah a kvalitu platí odpovídající cenu. Nepomáhají deklarace dopravců o zájmu soutěžit. Hledají se způsoby, jak obejít evropskou legislativu, zavírají se oči před příklady ze zahraničí,“ říká Jan Paroubek ze společnosti National Express.

„Zastupitelé jsou povinni chovat se hospodárně, zde mají šanci ušetřit stovky milionů korun a opravit silnice a parky, stačí když nepodlehnou účelové lobby státních drah jako v roce 2009 a vypíšou tendry,“ komentoval situaci Leoš Novotný z LEO Express.

Kolik dostali dopravci na železnici od krajů

Proti soutěžím vystupují železniční odboráři. Prodlužování smluv má navíc politický rozměr: od loňského roku sedí v představenstvu Českých drah Ludvík Urban, který je současně členem ČSSD. Kraje mají přitom většinou sociálnědemokratické vlády.

Na povinnost krajů soutěžit provoz vlaků po roce 2019 panují různé názory. Podle některých výkladů se soutěžit musí, podle jiných ne. „Krajům v současné době z legislativního hlediska nic nebrání v prodlužování smluv bez zadávacích řízení, tato změna se má objevit až v liberalizačním balíčku za několik let. Z hlediska hospodářské soutěže by bylo výrazně přínosnější, pokud by se o tratě soutěžilo, protože by to mohlo cestujícím přinést kvalitnější služby za stejnou nebo výhodnější cenu,“ říká šéf Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj.

Se soutěžemi počítá i ministerstvo dopravy, které ročně posílá Českým drahám čtyři miliardy na rychlíky. První soutěž na rychlíky Plzeň–Most už vypsalo, další dvě hodlá vyhlásit během několika měsíců. Velká část kontraktu ale zůstane po roce 2019 také bez soutěže.

Autor:
  • Nejčtenější

Nejbohatší Čech celý v černém a roušce. Petr Kellner se ukázal na Twitteru

Nejbohatší Čech a majoritní vlastník společnosti PPF Petr Kellner se ukázal na Twitteru celý v černém a v černé roušce....

Tři týdny a konec. Prodloužení restrikcí by nás zničilo, tvrdí obchodníci

Vládní rozhodnutí o uzavření obchodů a služeb jejich provozovatele rozzlobilo, přestože většina z nich tento krok...

Vaříme zadarmo, zoufají si restauratéři. Za rozvoz platí 30 procent

Restauratéři i Svaz obchodu a cestovního ruchu kritizují provize rozvozových firem. Vyzvali je, aby projevili...

Poslanci kývli na delší ošetřovné, kompenzaci pro podnikatele i přerušení EET

Nárok na ošetřovné při péči o děti do deseti let budou mít lidé po celou dobu uzavření škol. Kývli na to poslanci. Výše...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Máte u nás balíček, píše se v podvodných mailech s logem České pošty

Do mailových schránek přicházejí lidem zprávy, které vypadají jako od České pošty. S podnikem ale nemají nic...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Cestujících v dopravě ubylo o polovinu, trend odráží zpřísnění opatření

Cestujících ve vlacích a autobusech dál ubývá, poptávka podle některých dopravců nyní klesla až na polovinu běžného...

Méně než hoteliéři a autobusáci. Cestovky čekaly víc než půl miliardy

Cestovní kanceláře dostanou od státu pětisetmilionovou pomoc jako náhradu za extrémně slabou sezonu a pomoc do...

Paliva v Česku opět zdražují, podepisuje se na tom slabá koruna

Průměrné ceny pohonných hmot v Česku za poslední týden stouply. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 je v průměru...

Dopravci škrtají některé spoje. Vlaky a autobusy vozí vzduch

Opětovné uzavření škol a ­doporučení pracovat z ­domova spustilo druhou lavinu úprku cestujících z hromadné dopravy. Od...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

Chtěla jsem udělat něco zapovězeného, říká k pornu Tarra White

Má za sebou úspěšnou kariéru ve filmech pro dospělé, její vztahy s rodinou na Moravě však poznamenala. „Příbuzní se...