Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

Kraje otálí s tendry. Místo nich prodlužují smlouvy s Českými drahami

  10:00aktualizováno  10:00
České dráhy (ČD) začaly přesvědčovat kraje, od nichž každým rokem dostávají přes osm miliard korun, že tendry na provozovatele regionálních vlaků jsou zbytečné. Zatím se jim to daří.

Regionova | foto: České dráhy

Kraje buď smlouvy prodlužují, nebo otálejí s vypisováním veřejných soutěží na provozování vlaků. Za pár let jim tak nezbude nic jiného než smlouvy prodloužit bez soutěže právě s Českými drahami.

Není divu, že se ČD snaží. Krajské peníze tvoří téměř polovinu všech příjmů, jimiž státní podnik disponuje. A to včetně jízdného.

Českým drahám sice smlouva uzavřená s kraji narychlo v roce 2009 končí až v roce 2019, ale už teď se snaží vyjednat její prodloužení o dalších pět let. A to se nelíbí hlavně soukromým dopravcům.

„Krajům trpělivě vysvětlujeme, že v prosinci 2019 pro ně svět nekončí, protože stávající smlouvy lze prodloužit minimálně o pět let,“ řekl v odborářském týdeníku Obzor náměstek generálního ředitele Michal Štěpán.

MF DNES oslovila s dotazem na budoucnost železnice po roce 2019 všechny kraje. K soutěžím se aktivně staví pouze tři: Jihočeský, Plzeňský a Liberecký. V ostatních krajích analyzují či diskutují.

Některé kraje už smlouvy prodloužily, třeba Moravskoslezský a Karlovarský. Ne však na zajištění všech tras, pouze pro provoz na tratích, kam České dráhy nasadily moderní vozidla. Další kraje podpis zvažují.

„České dráhy tento požadavek vznesly, ale v současné době čekáme s rozhodnutím o smluvních závazcích na vyjádření antimonopolního úřadu,“ řekl Ivan Študlar, poradce jihočeského hejtmana. Také v tomto případě by se prodloužení týkalo jen tratí s novými vlaky.

Soutěže přinášejí úspory

V praxi je nicméně jisté, že do roku 2019 se nestihnou objednávky na vlaky znovu vysoutěžit, takže bude pokračovat rozdělování peněz bez soutěží. „Ten, kdo bude chtít nového dopravce po roce 2019, musí již připravovat podklady,“ říká náměstek hejtmana Vysočiny Libor Joukl. „V Kraji Vysočina není v současné chvíli rozhodnuto. Smlouva nám umožňuje prodloužení stávající smlouvy o pět let,“ dodal Joukl.

Váhání krajů je o to podivnější, že soutěžení prokazatelně přináší krajům úspory. Liberecký kraj se díky tendrům dostal na nejnižší cenu za kilometr v České republice a zároveň získal moderní vlaky, které k železnici přitáhly nové cestující.

„Kraje opět hodlají veřejné prostředky vydávat za něco, kde si pomocí soutěže neověřily, zda za požadovaný rozsah a kvalitu platí odpovídající cenu. Nepomáhají deklarace dopravců o zájmu soutěžit. Hledají se způsoby, jak obejít evropskou legislativu, zavírají se oči před příklady ze zahraničí,“ říká Jan Paroubek ze společnosti National Express.

„Zastupitelé jsou povinni chovat se hospodárně, zde mají šanci ušetřit stovky milionů korun a opravit silnice a parky, stačí když nepodlehnou účelové lobby státních drah jako v roce 2009 a vypíšou tendry,“ komentoval situaci Leoš Novotný z LEO Express.

Kolik dostali dopravci na železnici od krajů

Proti soutěžím vystupují železniční odboráři. Prodlužování smluv má navíc politický rozměr: od loňského roku sedí v představenstvu Českých drah Ludvík Urban, který je současně členem ČSSD. Kraje mají přitom většinou sociálnědemokratické vlády.

Na povinnost krajů soutěžit provoz vlaků po roce 2019 panují různé názory. Podle některých výkladů se soutěžit musí, podle jiných ne. „Krajům v současné době z legislativního hlediska nic nebrání v prodlužování smluv bez zadávacích řízení, tato změna se má objevit až v liberalizačním balíčku za několik let. Z hlediska hospodářské soutěže by bylo výrazně přínosnější, pokud by se o tratě soutěžilo, protože by to mohlo cestujícím přinést kvalitnější služby za stejnou nebo výhodnější cenu,“ říká šéf Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj.

Se soutěžemi počítá i ministerstvo dopravy, které ročně posílá Českým drahám čtyři miliardy na rychlíky. První soutěž na rychlíky Plzeň–Most už vypsalo, další dvě hodlá vyhlásit během několika měsíců. Velká část kontraktu ale zůstane po roce 2019 také bez soutěže.

Autor:
  • Nejčtenější

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault je na pokraji zániku, jiné automobilky propouštějí tisíce lidí

Francouzský výrobce automobilů Renault by mohl zaniknout, pokud v brzké době nedostane pomoc, která mu umožní čelit...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Na Jadran od června i letecky. Smartwings obnovují linku do Splitu

Letecká společnost Smartwings začne obnovovat provoz, od 10. června plánuje spustit lety do chorvatského Splitu. V...

Peníze zpět za zrušený let? Můžete čekat i několik měsíců

Vrácení peněz za letenky zrušených spojů kvůli pandemii koronaviru může trvat i několik měsíců. Jen v Česku přitom jde...

Smartwings odmítly znárodnění, chtějí úvěr či záruku. Evropa je už dává

Aerolinky Smartwings odmítly, že by měly zájem na kapitálovém vstupu státu do firmy. O něm se v posledních dnech začalo...

Dálniční známky půjde koupit i fyzicky, stát opět shání distributora

Stát ve čtvrtek vyhlásil výběrové řízení na síť distribučních míst elektronických dálničních známek. Systém by se tak...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz