Čtvrtek 9. dubna 2020, svátek má Dušan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 9. dubna 2020 Dušan

Boeing i Airbus doplatí na koronavirus. Omezení cestování odsouvá objednávky

  10:27aktualizováno  10:27
Až do nedávna výrobci letadel Airbus a Boeing téměř nestíhali vyrábět a dodávat své objednávky. Momentálně se však potýkají s opačnou situací. Mají plno letounů, ale žádné kupce.

Sídlo společnosti Airbus ve francouzském Suresnes | foto: AP

Poptávka po nových letadlech klesá především kvůli koronaviru, který po slunných 16 letech ochromil leteckou dopravu, informuje Bloomberg.

V posledním měsíci rozruch kolem nákazy připravil americký letecký průmysl o 175 miliard dolarů z jeho celkové tržní hodnoty a budoucnost se zatím nezdá být růžová.

Podle Mezinárodní asociace letecké dopravy by průměrný příjem za cestující mohl při delším trvání virové epidemie připravit odvětví až o 113 miliard dolarů. Omezení v cestování také brání Číně, která je jedním z největších obchodních partnerů obou firem, v návštěvě poboček a výběru nových letounů.

Platby předem a monitoring trhu

Boeing se s problémy potýkal už před koronavirem a to především kvůli dvěma fatálním nehodám stroje 737 MAX, který byl později uzemněn. V současné době se pracuje na jeho opětovném uvedení do provozu, ale letecké společnosti se nyní do nákupů nových letadel nehrnou. Záchranou může být jen dokončení objednávky 251 letadel, které si objednala společnost Flydubai.

Kritický stav leteckého byznysu však může ovlivnit Boeing i v dalším směru. Kvůli úbytku dlouhých letů by mohlo dojít k ohrožení letadla 787 Dreamliner, které mělo podle plánu přepravovat pasažéry ze Sydney až do Chicaga bez nutnosti zastávky na načerpání paliva.

Boeing se momentálně snaží vyjednat platby před dodáním objednaných MAXŮ za účelem zlepšení své finanční situace. Z 13,8 miliard dolarů, které si firma půjčila v lednu, aby mohla fungovat do doby, než dorazí očekávaná platba za MAXy, už utratila 7,5 miliardy.

„Musíme se soustředit na správu naší likvidity a celkového účetnictví. V návaznosti na současné výzvy se snažíme vyřešit adekvátní rozpočet, se kterým můžeme pracovat,” říká mluvčí Boeingu.

Francouzský Airbus v současnosti podle svých slov funguje coby hlídací věž. Posiluje počty zaměstnanců, kteří komunikují se zákazníky ohledně posunutí objednávek a poskytuje výhody pro slibné kupce. „Denně monitorujeme situaci a snažíme se podle ní postupovat v řešení otázek ohledně reklamy, produkce i financí,” říká mluvčí společnosti.

Všechno zlé je k něčemu dobré

„Dá se očekávat, že letos dojde k uzavření leteckého provozu. Bylo by to počtvrté od Velké hospodářské krize. Vše ale bude záviset na délce šíření viru COVID-19,” říká Ronald Epstein, analytik společnosti Bank of America.

Na konferenci amerických finančníků, výrobců a provozovatelů letadel, která proběhla minulý týden v Austinu v Texasu, padlo i přirovnání současné situace ke krizi po 11. září 2001. V tomto období se totiž Airbus a Boeing potýkali s výrazným poklesem objednávek.

„Dopad by byl ještě ničivější, kdyby se obě firmy ještě před nástupem koronaviru nepotýkaly s potížemi. Odstavení MAXů, potíže s dodáním úzkotrupých Airbusů a problémy s výrobci motorů výrazně ovlivnily průběh loňského roku. Díky tomu všemu však firmy nebyly tak rozjeté a dopady budou mírnější,” říká konzultant a bývalý hlavní ekonom společnosti McDonnell Douglas, Adam Pilarski. 

„Kdyby loni doručili všechny objednané letouny a všechno klapalo, nynější propad by byl neúnosný,” dodává.

Mnozí však stále varují, že můžeme očekávat krach mnoha společností, především těch mimo Spojené státy. „Letecké společnosti se snaží redukovat kapacitu, náklady a posádku, ale nejde to udělat dostatečně rychle,“ řekl Shukor Yusof, zakladatel letecké konzultační firmy Endau Analytics v Malajsii. 

„Brzy nějaké aerolinky prostě přestanou fungovat,“ dodává. Podobné stanovisko zaujal i prezident aerolinky United Scott Kirby.

Jiní jsou optimističtější a tvrdí, že všechny uplynulé epidemie skončily během několika měsíců a poptávka po cestování se vrátí. S velkou pravděpodobností se však jedná o vystřízlivění po úspěšných letech po finanční krizi v roce 2008. 

„Myslím, že vstupujeme do desetiletí, kdy sice letectví poroste, ale mnohem klidněji a mírněji než v posledních letech,” dodává Domnhall Slattery ze společnosti Avolon.

Autor:
  • Nejčtenější

Schillerová: Podpora OSVČ bude plošná, podmínka poklesu příjmů zmizí

Ministryně financí Alena Schillerová chystá po tlaku ze strany živnostníků výrazné zmírnění podmínek pro přiznání...

Obchody zůstanou na pomlázku zavřené. Řetězce nevyužily stavu nouze

O Velikonočním pondělí zůstanou supermarkety zavřené a budou se tak držet zákona, který platí v běžných dobách. V...

Vznikne generace superšetřílků? Koronavirus možná změní návyky lidí

Pandemie COVID-19 by podle analytiků do budoucna mohla značně proměnit světovou ekonomiku. Lidé podle nich nejspíš...

Trh práce jako před druhou světovou. Fed očekává třetinu lidí bez práce

Odhady kvůli pandemii COVID-19 předpokládají růst nezaměstnanosti po celém světě. Podle americké centrální banky (Fed)...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

Premium

Klienti versus cestovní kanceláře: jak nepřijít o peníze za zájezd

Cestovní kanceláře jsou zahlceny žádostmi klientů o zrušení zájezdů. Sociální sítě se plní příspěvky nespokojených...

Premium

Ufňukaná generace. Mladí v pandemické panice možná konečně dospějí

Vše zlé může být k něčemu dobré. Dokonce i koronavirus. Magazín Víkend DNES se domnívá, že mladí lidé v pandemické...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

  • Další z rubriky

Lufthansa zkrátí pracovní dobu 87 tisícům pracovníků. Odstavila 700 letadel

Německá Lufthansa učiní rázný úsporný krok, který má ušetřit mzdové náklady. Dvou třetinám zaměstnanců, tedy téměř...

Klady koronaviru: emise z omezené letecké dopravy výrazně ubyly o třetinu

Emise oxidu uhličitého z letecké dopravy by letos mohly klesnout o více než třetinu. Epidemie koronaviru prudce snížila...

Velikonoční cestování může být nepřehledné, spoje nejdřív ověřte na webu

Ačkoli i o Velikonocích platí nouzový stav a lidé by měli cestovat jen v nejnutnějších případech, dá se očekávat...

Stamilionový tendr Prahy na terminál Smíchov vzbuzuje pochyby

Příprava přestavby pražského smíchovského nádraží v moderní železniční a autobusový terminál se komplikuje. Když v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz