Za necelou půlku ČSA nabízejí Korejci 68 milionů korun

  13:49aktualizováno  13:49
Jediný zájemce o vstup do Českých aerolinií Korean Air Lines nabízí 2,64 milionu eur za 44procentní podíl. Ministru financí Miroslavu Kalouskovi se nabídka líbí. Pokud vláda na příštím setkání nabídku schválí, mohl by se v polovině dubna obchod podepsat.

České aerolinie. Ilustrační snímek. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Soudní znalec pro Korean Air z firmy E&Y Valuations ocenil hodnotu celých Českých aerolinií na 148,5 milionu korun. Termín k podání nabídek vypršel o půlnoci. Korejská společnost je jediným zájemcem, Qatar Airways nakonec nabídku nepodaly. (více čtěte zde)

Korejský dopravce má v úmyslu vytvořit z Prahy jeden ze svých leteckých uzlů v Evropě. Záměr počítá i s navýšením kapacity ČSA, která by navazovala na spoje Korean Air v rámci Evropy. Zájemce o ztrátovou aerolinku slibuje rozvoj Letiště Václava Havla Praha jako přestupního bodu a chce posilovat dálkovou přepravu Českých aerolinií.

"Nabídku společnosti Korean Air považuji za vyvážený kompromis s velkým potenciálem pro další rozvoj leteckého odvětví v České republice. Pro naši proexportní politiku bude zajímavé dálkové propojení na asijské trhy i rozvíjení Letiště Václava Havla jako přestupního bodu," uvedl ministr financí Miroslav Kalousek. Podle ministra není důležitá jen cena, ale právě i strategický záměr.

Pokud vláda nabídku na svém dalším zasedání schválí, mohlo by dojít k podpisu smluv mezi Českým Aeroholdingem (vlastníkem ČSA) a Korean Air v druhé polovině dubna. Obchod by se uzavřel do poloviny roku.

Korean Air je jedním z největších přepravců v Evropě i Asii. Létá do 105 mezinárodních destinací, má 6 tisíc pilotů a 140 letadel. "To je řádově úplně jinde než jsou ČSA," uvedl Kalousek na tiskové konferenci po jednání vlády. Roční obrat firmy je 411 miliard korun, což je meziroční nárůst o 16 procent. České aerolinie měly v roce 2011 ztrátu 241 milionů korun. Celková neuhrazená ztráta z předchozích let dosáhla 4,6 miliardy. (více čtěte zde)

Korejci nemohou koupit nadpoloviční podíl, protože by tím ČSA přišly o statut národního dopravce. To by znamenalo například nemožnost dál využívat výhod z omezené konkurence u letů do Ruska a dalších zemích, kde není "otevřené nebe" pro libovolný počet konkurentů.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Desítky lidí se otrávily ve špičkové španělské restauraci. Žena zemřela

Ilustrační snímek

V restauraci RiFF ve španělské Valencii, zmíněné v prestižním michelinském průvodci nejlepších podniků, kde se můžete...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Zásilkovna vytáhne do boje s Českou poštou, začne doručovat balíky

Ilustrační snímek

Česká přepravní společnost Zásilkovna, která se zabývá výdejem zboží z e-shopů, začne na jaře doručovat také balíky....

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Další z rubriky

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

140 km/h povoleno. Ťok chce zvýšit maximální rychlost na českých dálnicích

Ilustrační snímek

Spolu se zpřísněním postihů za závažnější dopravní přestupky se do chystané změny zákona o pozemních komunikacích...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Najdete na iDNES.cz