Korean Air už má v Praze call centrum, chce odkoupit i zbytek ČSA

  16:56aktualizováno  17:23
Jihokorejská Korean Air udělala v Praze první krok k leteckému spojenectví s ČSA, v nichž získá minoritu. Obě strany sice ještě nepodepsaly smlouvu, asijská společnost už přesto přesunula z Irska do Prahy své telefonické centrum. Korean má přednostní práva na odkup zbylých akcií ČSA. Tomu však brání pravidla EU.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Poté co na prodej 44procentního podílu v ČSA ve středu kývla vláda,  přesunuli Korejci  do Prahy své klientské telefonické centrum z irského Dublinu. (více čtěte zde) Smlouvu ale obě strany ještě nepodepsaly, mělo by se tak stát 9. dubna.

Je to jejich první hmatatelný přínos do ČSA. Vyřizování hovorů pro evropské zákazníky Korean Air zajišťuje bývalá dceřiná společnost Českých aerolinií - ČSA Services.

ČSA Services s touto službou pro korejské aerolinie už začaly. Pražské call centrum zajišťuje se zákazníky Korean Air komunikaci ve francouzštině, italštině, španělštině, němčině a anglicky. Přesunutí call centra do ČR nebude znamenat stěhování jeho nynějších zaměstnanců do Prahy, naopak bude znamenat zhruba desítku pracovních míst pro zdejší zaměstnance ČSA Services.

Projekt přesunu call centra je ale starší, než záměr vlády privatizovat ČSA z loňského podzimu, upozornila mluvčí aeroholdingu Michaela Lagronová. Možnost využít kapacity ČSA Services Korean Air plánovala už v době, kdy se ČSA s korejskými aeroliniemi dohodly na takzvané "code share" spolupráci, v rámci které obě společnosti prodávají letenky na vybrané linky druhého partnera.

Nový partner získá také místo v dozorčí radě

Asijské aerolinky budou mít také jedno místo ve tříčlenné dozorčí radě ČSA a jistou účast při rozhodování v zásadních věcech, jako jsou například navyšování či snižování kapitálu ČSA nebo rozdělování zisku. 

Dopravci mají předkupní právo na zbylé akcie patřící Českému Aeroholdingu, pokud ale padne podmínka omezující vlastnictví národních dopravců aeroliniemi mimo Evropskou unii.

"Korean Air si vymínil předkupní právo na všechna procenta, která jsou do minority," uvedl generální ředitel Českého Aeroholdingu Miroslav Dvořák.

Korean Air má zájem o celou ČSA, komplikuje to Brusel

Kromě tohoto minoritního podílu (pod 50 procent) má však dopravce zájem i o zbylé akcie, které vlastní Český Aeroholding. Odkoupil by je ale pouze za předpokladu, že padne omezení Evropské unie.

Podle Dvořáka Brusel připravuje uvolnění leteckého trhu, ale není jisté, kdy se tak stane. Evropská komise v září loňského roku uvedla, že toto omezení likviduje konsolidaci leteckého trhu, což se projevuje nulovou aktivitou na trhu akvizic.

Kdyby Korean Air koupil většinový podíl nyní, přišly by kvůli nařízení Bruselu ČSA o status národního dopravce a s ním spojená práva na lety do zemí s omezeným počtem přepravců (například do Ruska) a využívání takzvaného Open Skies prostoru.

Se vstupem investora do ČSA je spojena i obměna dozorčí rady. Z ní bude muset odejít jeden ze tří členů a přenechat toto místo zástupci spoluvlastníka z Asie. Z dvojice možných adeptů je pravděpodobnější, že dozorčí radu bude muset opustit její místopředseda Petr Matoušek, než předseda rady Miroslav Dvořák, který je zároveň šéfem celého aeroholdingu. Třetím mužem v dozorčí radě ČSA je Josef Maurer, který zastupuje zaměstnance.

Autoři: ,

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Ťok se zbaví Zemanova kanálu, přenechá jej ministerstvu zemědělství

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Ministerstvo dopravy končí s výstavbou vodních děl na tuzemských vodních cestách. Místo něj budou jezy či plavební...

Na D1 u Humpolce se odstraňují svodidla, tvoří se kolony

Na problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala firma Eurovia...

Se zdržením zhruba půl hodiny by měli počítat lidé jedoucí na dálnici D1 směrem na Brno. U Humpolce se tvoří asi...

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropská společnost Airbus ve čtvrtek ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu...

Najdete na iDNES.cz