Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pro a proti konkurenci na dráze. Lepší dálkové spoje odnášejí regionální

  14:25
Mnohem větší výběr vlaků, přesto v některých případech horší spojení. K tomu ještě podstatně lepší nabídka služeb a nižší ceny. Konkurence na trať mezi Prahou a Ostravou přinesla hlavně pozitiva, objevují se ale také nevýhody.

V praxi musí regionální vlak často čekat ve stanici, aby uvolnil cestu dálkovému spoji, což prodlužuje dobu jeho jízdy a neláká nové zákazníky. | foto:  Petr Topič, MAFRA

„Konkurenční prostředí je rozhodně pro železniční dopravu i pro samotné cestující přínosem. Přinutilo České dráhy zmobilizovat síly a právě díky nastupující konkurenci rapidně zvýšily kvalitu služeb, a to nejen na trase Praha – Ostrava,“ říká prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.

ČD se podle něj měnily i před konkurencí, ale stylem: Na vše času dost. Teprve konkurence změny výrazně urychlila. Podle Vykových propočtů stoupl počet vlaků mezi Prahou a Ostravou trojnásobně.

Konkurence přinesla jednoznačně nárůst počtu cestujících, který se ale těžko odhaduje, protože nejsou přesná čísla zejména o stavu před nástupem konkurence. Odhady se pohybují mezi třiceti až sto procenty. Trať Praha – Ostrava je dnes jednou z mála, kde je cestování vlakem výrazně rychlejší než autem. Před nástupem konkurence jezdilo na této trase 12 až 15 tisíc lidí denně.

„Lidé se naučili používat vlak místo auta, což je rozhodně přínos,“ říká Vyka. Cestující se začali cítit jako zákazníci, služby se výrazně zlepšily. I proto se dnes může zdát podle reakcí na sociálních sítích, že největším problém trasy je omezení servisu v jednom vagónu RegioJetu.

Cenový chaos a prázdné okrajové časy

Výrazný propad zaznamenaly i ceny. I když měly České dráhy už dříve systém slev, s nimiž se dalo cestovat i za 250 korun, neznalý zákazník skončil často na základním a téměř dvojnásobném jízdném, v případě pendolina ještě vyšším. Dnes se běžně ceny pohybují kolem 190 korun, v akcích jsou ještě nižší. Velký cenový rozptyl ale vidí Vyka i jako negativum. „Nikdo neví, kolik vlastně zaplatí,“ podotkl. Tři čtvrtiny spojů mají také povinnou rezervaci.

Velký test vlaků: jak se jezdí po nejlevnější trati v Evropě

Stát ztratil jakoukoliv kontrolu nad tím, kdy vlaky na této trase jezdí. V praxi se to projevuje tak, že České dráhy hned po uvolnění trhu zrušily spoje, které jezdívaly prázdné, ale přesto své zákazníky měly. Například večerní Ostravan, který vyjížděl z Prahy po osmé hodině a zastavoval v řadě měst mezi Olomoucí a Ostravou, kde na něj čekaly přípoje.

Skončil i půlnoční rychlík Excelsior na Slovensko, cestujícím můžou chybět i vlaky ve velmi brzkých raních časech. Například dostat se z Olomouce do Ostravy bez přestupů před osmou ráno je téměř nemožné, podobně večer z Ostravy. Výrazně se zhoršily i návaznosti na některé rychlíky.

Regionální vlaky musí z cesty

Velké problémy způsobil boom dálkových vlaků regionálním spojům. Podle Vyky je koridor sice modernizovaný, ale infrastruktura je nedostatečná. V praxi to znamená, že regionální vlak musí často čekat ve stanici, aby uvolnil cestu dálkovému spoji, což prodlužuje dobu jeho jízdy a neláká nové zákazníky.

Zrod konkurence

Od kuřáckých vozů přes vlaky na papíře po motorák

Řada osobních vlaků zejména mezi Ostravou a Přerovem kvůli tomu jezdí déle než před deseti lety. Podle Vyky ale neplatí, že by vlaků jezdilo příliš, především ve srovnání se zahraničím. „V Česku je problémem nedostatečná kapacita tratě. To je věc ministerstva dopravy a Správy železniční dopravní cesty, proč neusilují o zvyšování nedostatečné kapacity,“ říká Vyka. „Nelze se soustředit pouze na trasu Praha – Ostrava a pouze na železnici, ale veřejnou dopravu je potřeba řešit komplexně – tedy jak z pohledu celoplošné obsluhy území, tak její provázanosti s dopravou individuální a také z hlediska jednoduchého odbavení cestujících,“ dodal.

Problém mají i cestující, kteří využijí jen část trati a pak pokračují dál. „Tarifní neprovázanost jednotlivých dopravců komplikuje cestování, protože tito pasažéři musí na jednu cestu uzavírat více přepravních smluv s různými dopravci, což přináší problémy zejména v případě ztráty přípoje,“ říká Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy. Stát už proto mluví o možnosti regulace provozu.

Budoucnost? Konec války

Oslovení experti na železniční dopravu vidí budoucnost i v tom, kdyby se všichni tři dopravci dohodli na jednom tarifu, kdy by lidé mohli cestovat libovolným spojem za jednu cenu. Zatím jde ale spíš o teorii.

„Všichni tři dopravci se můžou dlouhodobě uživit, tedy vydělávat i na další rozvoj, pokud začnou spolupracovat. Současný tvrdý konkurenční boj jim zvyšuje náklady a snižuje tržby. Ale současně si myslím, že současný stav podle různých prohlášení dopravců vydrží dlouho,“ míní Petr Šimral, který stál u projektu RT Express na vlaky mezi Prahou a Ostravou.

Pro laickou veřejnost je tu i nepříliš viditelný problém: kapacita trati je malá, takže se omezuje nákladní doprava, která nemůže jezdit příliš přes den a musí jezdit pouze v noci.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Nejlepší letiště pro rok 2024 má Katar, Ruzyně se do top 100 nedostala

19. dubna 2024

Titul pro nejlepší letiště světa si pro letošní rok odneslo mezinárodní letiště Hamad v katarském...

Britské mléčné farmy chrlí hnůj do řek. Ochránci přírody volají po nápravě

19. dubna 2024

Mléčné farmy ve Spojeném království znečišťují životní prostředí a vylévají velké množství...

Česká pošta testuje nové stejnokroje. Dodá je do tří set poboček v Česku

19. dubna 2024  17:11

Zaměstnanci třech stovek z 2 900 poboček České pošty budou mít nové stejnokroje. Testování...

Investoři vyhlížejí půlení bitcoinu. Změnu jeho ceny teď odhadují jen stěží

19. dubna 2024  16:26

Investoři do kryptoměn s napětím očekávají sobotní tzv. půlení bitcoinu, takzvaný halving. Při něm...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...