KOMENTÁŘ: Ministr Ťok mýtné pasti neunikl. Zavinil ji on sám?

  17:00aktualizováno  17:00
Mýto bude v Česku i další tři roky vybírat firma Kapsch. Pokud se jí tedy bude chtít přijmout podmínky, jež jí při exkluzivním jednání nabídne ministr dopravy Dan Ťok. Není to překvapení. Když včera vláda Ťokovi se skřípěním zubů odkývala, aby se dohodl s Kapschem přímo a bez veřejné soutěže, stvrdila stav jasný už dávno.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MAFRA

Pokud se někteří ministři před zasedáním kabinetu tvářili, že budou se souhlasem dělat drahoty, šlo spíš o divadlo.

Mýto bude dál bez soutěže vybírat Kapsch. Opozice chce postup napadnout

Lze je pochopit. Hraje se tu o velké peníze: Kapsch za mýto vybere ročně 10 miliard korun, pětina mu zůstává v kapse. Zadat tak velký obchod bez otevřeného tendru je v rozporu se zákonem. Za okázalou nechutí části vlády požehnat Ťokovu plánu je nepochybně i strach z možné trestně právní spoluodpovědnosti. Pražští radní v čele s exprimátorem Bohuslavem Svobodou si za obdobný postup v případě Opencard vysloužili soudní žaloby.

Jenomže v červenci 2016 se těžko dá dělat něco jiného než odkývat mýtnou zakázku pro Kapsch.

Firma, jíž letos končí desetiletý kontrakt, má stát pevně v hrsti. Klíčové informace o systému smí zpřístupnit až na silvestra a bez toho lze těžko novou zakázku vypsat. Navíc má státem zaručený monopol na stavbu mýtných bran i po roce 2016, což komplikuje debatu o alternativních technologiích. Pozicí Kapsche tak neotřásl ani konkurent Skytoll, který tvrdí, že může mýto vybírat od ledna taky a líp.

Je na vině Ťok?

Vláda už dřív dospěla k závěru, že kromě prodloužení smlouvy Kapschi může dělat jediné: přestat v lednu kamiony zpoplatňovat, případně zavést pro ně papírové známky. Obojí by státní kasu připravilo ročně o miliardy a z českých silnic by se na dlouho stal kamionový ráj pro půl Evropy.

Může za tuhle blamáž Dan Ťok? Ne zcela a ne sám. Zasloužili se o ni hlavně exministři Milan Šimonovský a Aleš Řebíček, kteří před lety uzavřeli s Kapschem smlouvy výhodné hlavně pro něj. A pak garnitura nástupců, střídajících se na ministerstvu dopravy tak rychle, že neměli čas s problémem hnout.

Vybereme mýto levněji než Kapsch. Čisté řešení ale není, říká SkyToll

Když nastupoval do funkce Ťok, bylo vysvobození státu z mýtné pasti jeho hlavním úkolem. Nesplnil ho. Začal nešťastně, smetl ze stolu i to málo, co předchůdci stihli odpracovat. Půlku funkčního období pak překvapeně objevoval dávno zmapované nástrahy kontraktu s Kapschem.

A pak už jen hledal cestu, jak prosadit a obhájit prodloužení nešťastné smlouvy. Věděl, že stačí problém nechat vyhnít. Protože čím blíž k termínu vypršení smlouvy, tím budou ministři k souhlasu ochotnější.

S tím, že Kapsch dostane ve výběru mýta další tři roky k dobru, se nelze než smířit. Ťok by měl aspoň škody pro stát minimalizovat: zaprvé, vyjednat s Kapschem pro další tříleté období co nejlepší podmínky. Zadruhé – a to se zvláštní péčí: připravit včas podmínky pro perfektní veřejnou soutěž na výběr mýta od roku 2020. Nejhorší by totiž bylo, kdyby se za tři roky letošní blamáž v plné parádě opakovala. Bez ohledu na to, která vláda a který ministr dopravy by se v té šlamastyce koupali.

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Další z rubriky

Místo autem e-koloběžkou. Uber rozšiřuje své služby v Praze

Centrum Prahy zaplavili turisté na elektrických koloběžkách (12. října 2018)

Od pondělí nabízí společnost Uber v Praze novou možnost přepravy - odvoz elektrickou koloběžkou. Integrace koloběžek...

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Nové mýto vynese 12 miliard ročně, říká Kremlík. Exprovozovatel dál protestuje

Ministr dopravy za ANO Vladimír Kremlík (vpravo) a generální ředitel...

Stát chce v rámci nového mýtného systému vybrat okolo 12 miliard korun ročně, z toho 1,5 miliardy na nově zpoplatněných...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz