Neděle 9. srpna 2020, svátek má Roman
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 9. srpna 2020 Roman

Stát díky opravám D1 ušetřil 118 milionů za vlaky z Prahy do Brna

  4:00aktualizováno  4:00
Ztrátovost většiny dálkových vlaků na české železnici objednávaných státem loni rostla, v některých případech už stát platí Českým drahám 355 korun za každý ujetý kilometr. O jednu z mála výjimek se postarala oprava D1, která nahnala lidi do vlaků na trase mezi dvěma největšími českými městy.

Nejvíce klesala ztrátovost na trase mezi Děčínem a Břeclaví, kde od prosince jezdí vlaky mimo jiné také vlaky railjet. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Klesala totiž ztrátovost expresních dálkových vlaků mezi Děčínem a Břeclaví, do kterých spadá i úsek Praha - Brno. Stát loni za jejich provoz zaplatil 448 milionů korun, rok před tím 566 milionů. Ztráta na jeden kilometr klesla ze 123 na 97 korun. 

Vyplývá to z výkazu skutečné ztráty, který České dráhy musí předkládat pravidelně ministerstvu dopravy. iDNES.cz ho získal na základě žádosti podle zákona o svobodném přístupu k informacím. 

České dráhy dlouhodobě tvrdí, že jim počty cestujících mezi Prahou a Brnem rostou, nikdy ale nezveřejnily přesná čísla. Loňskému snížení ztráty pomohl především větší zájem cestujících: železnici se podařilo přilákat především ty, kteří dosud jezdili mezi oběma městy autem.

Kvůli modernizaci D1 ale řada motoristů začala mít obavy z kolon a zpoždění, proto řidiči raději přesedlali na vlak. Nárůst počtu cestujících na trase mezi Prahou a Brnem hlásí i Student Agency ve svých autobusech. 

Ještě lepší čísla čekají České dráhy letos: od prosince jezdí na trase moderní jednotky railjet, které přilákaly další cestující. Další nárůst by mohl nastat ještě od prosince letošního roku: jízdní řád počítá s dobou jízdy 2,5 hodiny mezi oběma městy, o sedm minut méně, než dosud (více čtěte zde). 

Z linek, které ministerstvo dopravy objednává, vykázaly snížení ztrátovosti loni pouze tři: kromě linky Břeclav - Děčín ještě dotovaný úsek vlaků z Ostravy na Slovensko a noční vlaky. U ostatních je nárůst. 

Ministerstvo ročně pošle Českým drahám čtyři miliardy za provoz dálkových vlaků. Po fiasku soutěže v roce 2013 vypsalo letos první tendr na provoz rychlíků, další mají následovat. 

Každý ujetý kilometr dálkového vlaku stál loni daňového poplatníka v průměru 127 korun. Nejméně prodělávají noční spoje, následované právě expresními vlaky Břeclav - Děčín. V těch jsou zahrnuty jak dálkové spoje z Maďarska, Slovenska a Rakouska, tak vlaky z Prahy do Berlína a Hamburku.

Nejvíc se prodělává u německých hranic

Nejprodělečnější jsou spěšné vlaky z Chebu do Norimberku: za deset kilometrů na českém území doplácí stát 355 korun za kilometr. Dráhy to vysvětlují drahým pronájmem od Deutsche Bahn. Přes dvě stě korun platí stát za rychlíky Praha - Rakovník. 

Ztrátovost stoupla například i u tratí, kde dráhy kvůli výlukám většinu roku používaly náhradní autobusy. Ty přitom bývají levnější než vlak. Například u rychlíků Liberec - Ústí nad Labem jezdily převážnou část roku mezi Libercem a Jablonným v Podještědí autobusy kvůli zasypané trati, přesto linka prodělala o sedm milionů korun více.

Dráhy to vysvětlují tím, že mírně stoupla objednávka státu a vozy nasazované na tuto trasu prošly většími opravami. „Data budeme analyzovat, pokud budeme mít v nějakých detailech pochybnosti, požádáme dopravce o bližší vysvětlení,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. 

Kolik stát doplácí na vlakové linky
ČísloLinkaZtráta (mil. Kč)Ztráta (Kč/vlkm)
1Praha - Ostrava - PL/SK60,3155
2Praha - Zlín - SK326,5155,5
3D - Ústí n.L. - Praha- Brno - A/SK448,697,5
4A/SK - Břeclav - Ostrava -PL114,4151,5
5Praha - Ústí n.L. - Cheb190,9113,9
6Praha - Plzeň - Cheb - D311,3127,7
7Praha - Č. Budějovice - A262,6136,3
8Brno - Ostrava - Bohumín248,8141
9Praha - Havlíčkův Brod - Brno/Jihlava239,7124,4
10Praha - H.Králové - Letohrad - PL215,5136
11Brno - Jihlava - Č. Budějovice - Plzeň301,9161,7
12Brno - Olomouc - Šumperk/Jeseník100,2124
13Brno - Břeclav - Olomouc130,5123,3
15Ústí n. L. - Liberec74,9121,5
18Praha - Olomouc - Vsetín/Luhačovice228,3120,9
19Praha - Pardubice - Brno151,6110,2
20Praha - Ústí n.L. - Děčín110106
21Praha - Turnov - Tanvald76142,5
22Kolín - Česká Lípa - Rumburk65,9117,4
23Kolín - Ústí n.L.91,3120,8
24Praha - Rakovník66,2207,7
26Praha - Písek - Č. Budějovice92,2151,1
27Ostrava - Krnov - Olomouc/Jeseník102,5150,3
28Noční spoje79,781,7
29Cheb - Pomezí n.O. - D11,4355,1
Zdroj: Ministerstvo dopravy
Autor:
  • Nejčtenější

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Ekonomové: Konec superhrubé mzdy přinese lidem tisíce, rozpočtu obří díru

Premiér Andrej Babiš znovu otevřel téma superhrubé mzdy a avizoval, že ji zruší. Ministryně financí Alena Schillerová s...

Bohatší budou platit vyšší daň, uvažuje Schillerová o zavedení progrese

Kromě toho, že ministerstvo financí chystá plán na snížení superhrubé mzdy, které Čechům přidá až tisícikoruny čistého...

Češi už začínají šetřit. Zatím na jídle, módě, benzinu i autech

Koronakrize se začíná pozvolna promítat do útrat. Objem peněz, který Češi nechali během června v obchodech, se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Baltský podmořský tunel jde ke dnu. Estonci se obávají investic z Číny

Výstavba zatím nejdelšího podmořského tunelu pod Baltským mořem, který měl spojovat Finsko s Estonskem, se zastavila na...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Letečtí dopravci krvácejí. Propouštějí a budoucnost raději neplánují

Aerolinky zažívají krušné časy. Kvůli pandemii sčítají ohromné ztráty a v mnohých případech propouštějí tisíce...

CK V-Tour zaměřená na školní zájezdy kvůli koronaviru po 30 letech zkrachovala

Cestovní kancelář V-Tour zaměřená na pořádání školních zahraničních zájezdů vyhlásila úpadek. Klienti cestovní...

Záchrana Smartwings se zasekla, slíbené čínské miliony jsou v nedohlednu

Premium Další osud tuzemských aerolinií Smartwings zůstává nejistý. Druhý největší vlastník společnosti, čínským státem...

Letecké nehody v Česku měly loni 12 obětí, nejvíce v malých letadlech

Na území České republiky v loňském roce při leteckých nehodách zemřelo dvanáct lidí, nejvíce od roku 2016. Nejvýrazněji...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...