Kupte si nás, nabídl Kapsch Ťokovi. Ministerstvo firmu na mýto nechce

  11:40aktualizováno  12:31
Společnost Kapsch, která provozuje v Česku mýto, poprvé potvrdila, že nabídla prodej části svých aktivit státu. Nabídka podle vedení firmy platí stále, ministerstvo ji však zatím odmítá.

Ministerstvo dopravy zvažuje, že rozšíří mýto pro nákladní vozidla i na silnice I. tříd. V Jihočeském kraji by to zasáhlo přibližně 175 kilometrů. | foto:  František Vlček, MAFRA

Mluvčí Kapsche David Šimoník potvrdil, že firma loni na podzim podala na ministerstvo dopravy nabídku na odkup části společnosti Kapsch Telematic Services. Nabídka ale zatím není konkrétní, neobsahuje například cenu ani výčet toho, co by vlastně vše Kapsch státu prodal.

„Když jsme viděli složitost přípravy obřího mýtného tendru, už loni na podzim jsme ministerstvu navrhli, aby ŘSD nebo jiná složka státu v nejbližší době razantněji vstoupila do provozování mýta podobně jako je tomu v jiných zemích, například v Rakousku,“ řekl Karel Feix, generální ředitel Kapsch v České republice.

Ministerstvo tvrdí, že oficiální nabídku, která by obsahovala cenovou kalkulaci a přesné vymezení toho, co by vlastně mohl stát koupit, nedostalo. „Nabídli nám tu svou firmu, kterou tady mají, abychom koupili těch 120 nebo 150 lidí, kteří dnes pracují na mýtu a abychom stávající systém provozovali sami,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok, který je ve vládě za hnutí ANO.

„Nechápeme, proč se odborníci Kapsche nyní nesoustředí spíše na studování zadávací dokumentace a podle všeho vymýšlí jiné varianty, než je férová soutěž, která nepreferuje žádnou technologii,“ dodal.

Vládní usnesení mluví jasně

Podle ministra postup při řešení mýta stanovila ve svých usneseních vláda. „Musím říci, že my máme jednoznačné usnesení vlády, že vláda chce neutrální výběrové řízení, no a to jsme udělali. Pokud by někdo, další ministr, chtěl vzít do úvahy, navrhnout vládě změnu usnesení, já proti tomu nic nemám, ale takové zadání jsme nikdy nedostali, abychom jednali s Kapsch o odkupu,“ řekl Ťok.

Lidé pohybující se kolem mýtné problematiky považují nabídku Kapsche za taktiku, aby měla firma jistý alespoň částečný vliv na mýtný byznys v příštích letech.

Podle Feixe by se tak stát zbavil kritizované závislosti na jednom externím partnerovi. „Z nám neznámého důvodu ministerstvo na naši nabídku nijak nereagovalo, jen se odkázalo až na případné rozhodnutí nové vlády,“ upřesnil Feix.

„Já jsem panu Feixovi i Kapschi říkal, že si nedovedu představit v současné době, že ponesu materiál na vládu, že zastavíme soutěž, kterou jsme za velké peníze nachystali a že místo toho budu navrhovat odkup systému,“ uvedl ministr dopravy.

Jak funguje rakouský model?

Rakouský model výběru mýta znamená, že většina práce je na státní firmě Asfinag, pro kterou část prací zajišťuje Kapsch. V Česku s nápadem přišel těsně před svým koncem ministr dopravy Antonín Prachař. Činnost spojenou s mýtem tehdy podle plánu měla převzít společnost ČD - telematika.

„Stát by tím získal mýtný systém a jeho provozování plně do svých rukou, při vhodném řízení by dokázal dále optimalizovat ekonomiku celého řešení, spoustu činností by mohly synergicky vykonávat další složky ŘSD nebo státu,“ tvrdí Feix.

Podle Feixe by si ministerstvo dopravy koupilo/najalo specializované mýtné projektové manažery a technické specialisty, kteří by pro stát optimalizovali, řídili a soutěžili jednotlivé provozní činnosti. Šlo by například o technického provozovatele, dodavatele bankovních služeb nebo distribuční síť pro palubní jednotky.

Autoři: ,

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Odstavte všechna letadla 737 MAX po celém světě, doporučila firma Boeing

Boeing 737 MAX 8

Společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu všechna letadla Boeing 737 MAX. Firma to uvedla v tiskovém...

Škodovka rozdává tučné bonusy. Každý zaměstnanec dostane k výplatě 65 tisíc

Ilustrační snímek

Přes třicet tisíc kmenových zaměstnanců společnosti Škoda Auto dostane k výplatě za duben bonus 65 tisíc korun....

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Už žádné inzeráty. Aplikace Letgo v Česku koncem března končí

Ilustrační snímek

Pokud jste v posledních dnech chtěli cokoliv prodat přes aplikaci Letgo, měli jste smůlu. Bezplatná platforma pro...

Slavná Íránka nenosila hidžáb, firma Nike jí ho přimalovala a sklízí kritiku

Íránská matematička Maryam Mirzakhaniová

Íránská matematička Maryam Mirzakhani si po celý život, který prožila v zahraničí, demonstrativně nevzala na hlavu...

Další z rubriky

Emisní limity nás ničí, úpí automobilky pod tlakem elektromobility

Škoda Vision iV

Stát zaspal v podpoře elektroaut, stěžují si tuzemští výrobci. Hrozí, že bez dotací a sítě nabíječek si čistá, ale...

Hodinové školení i příručky na nový boeing byly nedostatečné, tvrdí piloti

Letadlo Boeing 737 MAX 8 na archivním snímku

Americký Federální úřad pro letectví vydal Boeingu certifikát na nové stroje MAX, aniž by od výrobce požadoval...

V Česku je téměř tisíc mostů v kritickém stavu, desítky v havarijním

Na jaře roku 2018 zasáhl kus padajícího betonu z tohoto mostu u Prostějova nad...

Stovky mostů v Česku potřebují urychlenou opravu nebo jsou už uzavřené a čekají na demolici. MF DNES exkluzivně získala...

Najdete na iDNES.cz