Kupte si nás, nabídl Kapsch Ťokovi. Ministerstvo firmu na mýto nechce

  11:40aktualizováno  12:31
Společnost Kapsch, která provozuje v Česku mýto, poprvé potvrdila, že nabídla prodej části svých aktivit státu. Nabídka podle vedení firmy platí stále, ministerstvo ji však zatím odmítá.

Ministerstvo dopravy zvažuje, že rozšíří mýto pro nákladní vozidla i na silnice I. tříd. V Jihočeském kraji by to zasáhlo přibližně 175 kilometrů. | foto:  František Vlček, MAFRA

Mluvčí Kapsche David Šimoník potvrdil, že firma loni na podzim podala na ministerstvo dopravy nabídku na odkup části společnosti Kapsch Telematic Services. Nabídka ale zatím není konkrétní, neobsahuje například cenu ani výčet toho, co by vlastně vše Kapsch státu prodal.

„Když jsme viděli složitost přípravy obřího mýtného tendru, už loni na podzim jsme ministerstvu navrhli, aby ŘSD nebo jiná složka státu v nejbližší době razantněji vstoupila do provozování mýta podobně jako je tomu v jiných zemích, například v Rakousku,“ řekl Karel Feix, generální ředitel Kapsch v České republice.

Ministerstvo tvrdí, že oficiální nabídku, která by obsahovala cenovou kalkulaci a přesné vymezení toho, co by vlastně mohl stát koupit, nedostalo. „Nabídli nám tu svou firmu, kterou tady mají, abychom koupili těch 120 nebo 150 lidí, kteří dnes pracují na mýtu a abychom stávající systém provozovali sami,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok, který je ve vládě za hnutí ANO.

„Nechápeme, proč se odborníci Kapsche nyní nesoustředí spíše na studování zadávací dokumentace a podle všeho vymýšlí jiné varianty, než je férová soutěž, která nepreferuje žádnou technologii,“ dodal.

Vládní usnesení mluví jasně

Podle ministra postup při řešení mýta stanovila ve svých usneseních vláda. „Musím říci, že my máme jednoznačné usnesení vlády, že vláda chce neutrální výběrové řízení, no a to jsme udělali. Pokud by někdo, další ministr, chtěl vzít do úvahy, navrhnout vládě změnu usnesení, já proti tomu nic nemám, ale takové zadání jsme nikdy nedostali, abychom jednali s Kapsch o odkupu,“ řekl Ťok.

Lidé pohybující se kolem mýtné problematiky považují nabídku Kapsche za taktiku, aby měla firma jistý alespoň částečný vliv na mýtný byznys v příštích letech.

Podle Feixe by se tak stát zbavil kritizované závislosti na jednom externím partnerovi. „Z nám neznámého důvodu ministerstvo na naši nabídku nijak nereagovalo, jen se odkázalo až na případné rozhodnutí nové vlády,“ upřesnil Feix.

„Já jsem panu Feixovi i Kapschi říkal, že si nedovedu představit v současné době, že ponesu materiál na vládu, že zastavíme soutěž, kterou jsme za velké peníze nachystali a že místo toho budu navrhovat odkup systému,“ uvedl ministr dopravy.

Jak funguje rakouský model?

Rakouský model výběru mýta znamená, že většina práce je na státní firmě Asfinag, pro kterou část prací zajišťuje Kapsch. V Česku s nápadem přišel těsně před svým koncem ministr dopravy Antonín Prachař. Činnost spojenou s mýtem tehdy podle plánu měla převzít společnost ČD - telematika.

„Stát by tím získal mýtný systém a jeho provozování plně do svých rukou, při vhodném řízení by dokázal dále optimalizovat ekonomiku celého řešení, spoustu činností by mohly synergicky vykonávat další složky ŘSD nebo státu,“ tvrdí Feix.

Podle Feixe by si ministerstvo dopravy koupilo/najalo specializované mýtné projektové manažery a technické specialisty, kteří by pro stát optimalizovali, řídili a soutěžili jednotlivé provozní činnosti. Šlo by například o technického provozovatele, dodavatele bankovních služeb nebo distribuční síť pro palubní jednotky.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Češi mají páté nejlevnější jídlo v Evropě. Utratí za něj více než Britové

Potraviny jsou v Česku páté nejlevnější ze všech zemí EU. I přesto je u nás jídlo hned po bydlení druhou největší...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Personál Lufthansy stávkuje, firma zrušila i čtrnáct spojů s Prahou

Palubní personál německých aerolinek Lufthansa ve čtvrtek vstoupil do dvoudenní stávky, kvůli které firma zrušila 1 300...

Nekonečný spor o mýto. Kapsch opět narazil, ÚOHS nemusí řešit jeho námitky

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se nemusí zabývat námitkami společnosti Kapsch proti mýtnému tendru....

Konec stratéga dopravní výstavby? Ministr prověřuje jeho efektivitu

Vedení dálnic, rozhodnutí o přesunu brněnského hlavního nádraží nebo vyhodnocení ekonomického smyslu stavby vodního...

Boeing 737 MAX se vrátí do provozu v lednu, předpokládá společnost

Americká společnost Boeing předpokládá, že se její letadla 737 MAX vrátí do komerčního provozu v lednu příštího roku. V...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz