Pondělí 1. června 2020, svátek má Laura
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 1. června 2020 Laura

Pat v hledání regulátora železnice. Kandidáti mají stejný počet bodů

  9:00aktualizováno  9:00
Výběr nového regulátora české železnice se nečekaně zkomplikoval. Po písemných i ústních zkouškách má totiž konkurz dva vítěze: Dalibor Zelený i Pavel Kodym získali stejný počet bodů. Kdo se regulátorem nakonec stane, záleží na ministrovi dopravy a vládě.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Michal Klíma, MAFRA

Ministerstvo dopravy ani výběrová komise se nechtějí k výběru nového předsedy Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře vůbec vyjadřovat, dokud nebude rozhodnuto. Pat ve výběru však potvrdilo iDNES.cz několik zdrojů z ministerstva dopravy.

Kromě Zeleného a Kodyma byl ve hře ještě Jiří Pálka, jednatel společnosti Oredo, která organizuje dopravu v Královéhradeckém a Pardubickém kraji. Ten ale zůstal třetí. Čtvrtého Jana Bittera ani k testům a pohovoru nepozvali, komise zjistila, že nesplnil požadavky na post předsedy.

Nového předsedu jmenuje vláda na návrh ministra dopravy. Dana Ťoka tak čeká nelehký výběr, koho určit jako předsedu, když mají oba stejný počet bodů. Nabízí se také možnost soutěž zrušit a vybírat znovu.

Větší šance má prý Kodym

Částečně může jít také o politickou hru: Zelený je členem ČSSD, kandidoval v posledních volbách neúspěšně do Senátu. Proti Zelenému, který působil dvakrát jako generální ředitel Českých drah, ale může mluvit i fakt, že se soudí o odstupné s Českými drahami. „Panují kvůli tomu obavy, jak by v takovém případě nestranně rozhodoval, když je pravděpodobné, že velká část řízení se bude týkat Českých drah,“ řekl zdroj iDNES.cz z ministerstva dopravy.

Na ministerstvu dopravy je podle informací iDNES.cz větším favoritem Kodym, který dříve vedl Drážní úřad. Z jeho čela ho sesadil ministr úřednické vlády Zdeněk Žák, který v té době jmenoval i do vedení Českých drah právě Zeleného.

Proč nový úřad?

Vznik Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře schválili poslanci, Česko ho musí zavést kvůli nařízením Evropské komise. Současný spor o kapacitu pro vlaky na lince Praha - Brno mezi Českými drahami a RegioJetem ukazuje, že práci bude mít (o sporu více zde).

KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů

Hlavní náplní by mělo být řešení sporů, zda nebyl některý dopravce poškozen při přidělování dopravní cesty. Ještě nedávno by takové spory nemusely být. Jenže dopravců přibylo, zejména na hlavní trase, a současně roste i nákladní doprava, a tak je čím dál obtížnější se na koridor vejít. Typickou ukázkou jsou tratě Praha-Brno nebo Praha-Ostrava.

Nový úřad bude sice patřit k nejmenším v zemi, jeho vytvoření však bude znamenat velký nápor práce. Šéf by pod sebou měl mít 15 až 25 úředníků, kteří mají přijít částečně z Drážního úřadu a Drážní inspekce.

Úřad přitom podle zákona nedostane do pravomocí jen železnici, ale má řešit i případné spory na letišti a také kontrolovat cenovou politiku majitelů infrastruktury, tedy v Česku hlavně Správy železniční dopravní cesty a Letiště Praha.

Autor:
  • Nejčtenější

Zemřel jeden ze šéfů jediné tvarůžkárny v Česku, vnuk zakladatele firmy

Společnost A. W. z Loštic na Olomoucku, výrobce světoznámých olomouckých tvarůžků, přišla v těchto dnech o jednoho ze...

Krize už dopadá: čtvrtina českých firem propouští, pětina snižuje mzdy

Pandemie covid-19 dolehla na tuzemské firmy. Přibližně čtvrtina z nich už přistoupila k propouštění a pětina osekala...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

Budeme škrtat a zdražíme, odmítají řetězce zvýšení podílu českých potravin

Obchodní řetězce varují před schválením novely zákona o potravinách. Už od příštího roku by musely některé z nich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Síť pražských barů vyzývá zákazníky, ať nešetří na spropitném

Iniciativa #milujemevino kolem pražských vinných barů Vinograf vyzývá k diskusi o odměnách hostů pro personál...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Vrátit peníze za zrušený let? Nejpomaleji si v tom vede Ryanair

Téměř 85 procent britských zákazníků, kteří požadovali vrácení peněz za zrušený let od letecké společnosti Ryanair,...

Uber naštval lidi i charitu. Zlikvidoval tisíce funkčních elektrokol

Alternativní přepravce Uber zničil tisíce elektrických kol a skútrů poté, co prodal firmu na sdílení jízdních kol a...

Za zranění při nehodě budou piráti silnic nejméně půl roku bez řidičáku

Premium Za necelé dva roky má platit nový bodový systém. Podle ministerstva dopravy má ulevit pachatelům drobných přestupků od...

Letušky v ochranném obleku a se štíty. Aby lidé neměli obavy z letu

Japonské aerolinky plánují zavést povinné nošení roušek na palubě. K tomuto kroku se rozhodly po pozvolném rozvolňování...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz