Kdysi ještě coby premiér se Miloš Zeman na besedě v Pardubicích chlubil, že jednou z věcí, kterou jeho vláda pro Pardubický kraj udělala, je splavnění Labe do Pardubic.
Historie splavnění Labe do Pardubic1996 - Vláda ho zařadila mezi priority rozvoje vodních cest. 1999 - Začalo se s úpravou koryta mezi Chvaleticemi a Přeloučí. 2000 - Projekt získává kladné hodnocení EIA. 2003 - Realizace je podmíněna přesunem živočichů a rostlin. 2005 - platné územní rozhodnutí 2006 - Soud ruší udělené výjimky. 2007 - Projekt je pozastaven. 2008 - Nejvyšší správní soud potvrdil zrušení výjimky. 2010 - Nejvyšší správní soud vyhověl stížnostem Ředitelství vodních cest ČR. 2012 - Nejvyšší správní soud zrušil stavební povolení na zařízení staveniště. |
Jak on, tak i další jeho pokračovatelé ve funkci si však musejí přiznat, že stát stále tahá za kratší konec a lodě z Hamburku až do Pardubic možná nikdy plout nebudou. Prodloužení splavnosti Labe o 24 km z Chvaletic do Pardubic se zase odkládá.
Kanál se totiž znovu nedostal ani ke stavebnímu povolení na zařízení staveniště. Přitom se do něj už mohutně z veřejných peněz investovalo.
"Dosud bylo za projektanty, různé odborníky, právníky a za výkupy pozemků utraceno více než 690 miliónů korun," uvedl Miroslav Patrik z ekologické organizace Děti Země. Podle něj se po posledním rozhodnutí soudu situace vrátila o osm let zpátky.
Nejvyšší soud zamítl kasační stížnost
Brněnský Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost Ředitelství vodních cest proti rozsudku Krajského soudu v Pardubicích. Ten v únoru loňského roku na základě žaloby ekologů z Dětí Země a Přátel Slavíkových ostrovů zrušil stavební povolení na zařízení staveniště pro kanál.
Soud potvrdil, že stavební úřady vydaly stavební povolení, aniž by se řádným a přesvědčivým způsobem vypořádaly se všemi podklady ve spisu.
"Takové odklady nás mrzí, protože už od 90. let většina zastupitelů tento záměr podporovala a máme ho v územním plánu. Vodní cesty podporujeme jako jedny z nejlevnějších a nejekologičtějších druhů dopravy a splavnění Labe je z našeho pohledu státní zájem, který nehodláme blokovat," řekla přeloučská starostka Irena Burešová.
Ekologové: Stavba by zničila biotopy zvláště chráněných druhů
Stát tak za poslední rok u různých správních soudů neuspěl již šestkrát a odpůrci jsou na koni.
"Příprava kanálu za 3,1 miliard korun se vrátila k roku 2004, neboť stavba nyní nemá územní rozhodnutí a žádné důležité stavební povolení. Soud potvrdil, že stavební úřad v Přelouči a pardubický krajský úřad vydaly stavební povolení, aniž by se řádným a přesvědčivým způsobem vypořádaly se všemi podklady ve spisu," řekl Miroslav Patrik. Podle něj úředníci navíc ignorovali stanovisko EIA ze září 2000.
Schvalování plavebního kanálu u Přelouče považuje ekolog za příklad vědomého porušování zákonů úředníky. Podle ekologů by stavba zničila biotopy více než 70 zvláště chráněných druhů organismů na Slavíkových ostrovech včetně největší populace modrásků očkovaných v Čechách.
"Plánovaný kanál u Přelouče zbytečně zničí poslední zbytky cenných lužních lesů na Slavíkových ostrovech, je dopravně neodůvodněný a ekonomicky neefektivní," shrnul své hlavní námitky proti stavbě Patrik.
Ředitelství vodních cest začíná hledat nové cestičky, jak stavební povolení získat. "Jedna z možností je podání ústavní stížnosti. To, že nejvyšší správní soud zrušil stavební povolení pro zřízení staveniště, je samozřejmě nepříjemné, ale určitě se s tím nějak vyrovnáme a dál budeme pokračovat v přípravě. Podáme novou žádost o stavební povolení, případně to budeme řešit nějakou právní cestou," řekl manažer Václav Straka, podle něhož je právní systém nastavený tak, že dává velké pravomoci ekologickým aktivistům.