Podle ministerstva dopravy, jehož vyhláška provoz dlouhých souprav upravuje, je v Česku aktuálně povolen provoz 31 gigalinerů pro celkem 12 dopravců. Počet těchto souprav, které musí mít povolení každé tři měsíce, podle resortu narůstá.
„Máme jich zatím šest, letos chceme koupit další dva,“ říká majitel přepravní společnosti Biofer Tomáš Havel. Dlouhými soupravami se inspiroval v zahraničí, používá je tři roky hlavně na převoz potravin.
Podle Havla jsou hlavní výhodou úspory nákladů. „Do klasické soupravy se nám vejde 33 palet, do gigalineru 53. Namísto tří kamionů nám tak stačí dva,“ vysvětluje Havel. Ještě větší úspora je, když firma používá dvoupodlažní návěs. Dopravcům řeší gigalinery i jiný problém: nedostatek řidičů.
Ve flotile společnosti Biofer čítající 150 kamionů tvoří gigalinery zatím malé procento vozů. Je to dané i tím, že mohou jezdit jen po dálnicích a čtyřproudých silnicích (jízda přes železniční přejezdy není povolena). Vykládka a nakládka od těchto silnic může být maximálně deset kilometrů. Gigalinery jezdí proto nejčastěji po trase Praha - Brno - Ostrava.
Řidiče dlouhá souprava podle Havla neděsí. „Jezdí s ní radši než s tandemovou soupravou, je stabilnější,“ popsal. Náklad uvezou běžné tahače, Biofer jezdí s Volvem se silnějším motorem.