Resort dopravy nyní shání poradce, který pro něj tendr připraví. Soutěž na nového správce mýta, který nahradí společnost CzechToll, by měl vypuknout napřesrok v létě a trvat v ideálním případě dva roky.
„K podpisu smlouvy by mělo dojít v létě 2028, což vytváří dostatečný prostor pro implementaci nového systému, jehož provoz bude zahájen 1. 12. 2029,“ řekl iDNES.cz mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Tak to bude vypadat, pokud vše proběhne bez komplikací. První úskalí se ale objeví už letos na podzim, kdy se po volbách pravděpodobně změní vedení ministerstva.
Dopravci loni zaplatili v Česku na mýtném rekordních 17,161 miliardy korun![]() |
V té době by už měl nově vybraný mýtný poradce začít pracovat na dokumentaci k zadávacímu řízení. Možná ale bude muset do dokumentu zapracovávat představy nového vedení.
Teď se například počítá s tím, že poplatek od kamionů a autobusů bude jako dosud pro stát vybírat jeden vysoutěžený dodavatel. Jenže od roku 2029 bude možné zavést poplatek i na silnicích druhých a třetích tříd, které nepatří státu, ale krajům. Takže je možné, že se dosavadní praxe změní.
Navíc resort dopravy předpokládá, že pro kontrolu projíždějících vozidel bude nadále využívat hlídky celní správy. Jakmile se však mýtné rozšíří, personální kapacity celníků přestanou stačit.
Mýtné se rozšíří. Nově bude platit i na silnicích druhých a třetích tříd![]() |
Na velké změny nebo na zdlouhavé pře u antimonopolního úřadu či u soudů přitom dnes není v harmonogramu mnoho času. Toho si je dopravní resort vědom a po předchozím nepodařeném tendru na mýtnou koncepci raději volí nejjednodušší cestu – hlavním kritériem je nabídková cena. Během soutěže na mýtnou koncepci hodnotící komise známkovala jednotlivé uchazeče mimo jiné podle zkušeností realizačního týmu s obdobnými koncepčními pracemi nebo na základě inovativnosti jejich přístupu.
Výběr nejdražší nabídky společnosti Ernst & Young spolu s ČVUT se ale dostal pod palbu kritiky, když neúspěšní uchazeči zpochybňovali férovost soutěže i relevanci poskytnutých referencí vítězného uchazeče. Ministr dopravy Martin Kupka proto tendr zrušil a sepsáním mýtné koncepce pověřil s ohledem na nedostatek času podřízenou organizaci Centrum dopravního výzkumu.
Jak se vyhnout zdržení
Podobným zdržením se úřad chce vyhnout, i když to nebude jednoduché. Stejně jako u předchozího tendru na mýtu jde o desítky miliard korun, které se vítězi za rok protočí na účtě. Předchozí řízení proto skončilo rozsáhlou právní bitvou stávajícího poskytovatele CzechToll s předchozím dodavatelem, rakouskou společností Kapsch.
Vypořádání námitek u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže tehdy trvalo šestnáct měsíců. Ani samotný tendr před vyhlášením vítěze neprobíhal hladce, ale ve znamení řady připomínek.
Vláda zvýší mýtné pro nákladní auta, dopravci si připlatí za emise![]() |
Úřad kromě toho musel s tehdejším dodavatelem zároveň vyjednávat o součinnosti při předávání systému a předání licencí k datům. Díky tomu si Kapsch zajistil prodloužení smlouvy o další tři roky a dodatečných pět miliard korun. Ani tyto ústupky však nezabránily tomu, aby soutěž na dodavatele skončila u soudu.
Aktuální tendr na poradce je řádově menší projekt. Ministerstvo očekává, že za přípravu a administraci soutěže na správce mýta utratí přes 54 milionů korun. Konkrétní rozsah nabídek se dozví začátkem příštího měsíce, kdy pro uchazeče vyprší lhůta pro přihlášení do soutěže.
Jakým způsobem se bude správce mýta následně vybírat, není dosud rozhodnuto. „Pokud jde o formu zadávacího řízení na dodavatele mýtného systému, tak ke konečnému rozhodnutí dojde až na základě podkladů, které připraví právě soutěžený poradce,“ uvedl Jemelka.
Kamionové mýtné se v tuzemsku vybírá od roku 2007. Původně platilo na 950 kilometrech rychlostních silnic a 615 kilometrech dálnic. Loni šlo o 1 442 kilometrů dálnic a 2 836 kilometrů silnic první třídy. Až tří tisíc dalších kilometrů by se mohlo týkat zmíněné zpoplatnění silnic druhé a třetí třídy.
Na rozdíl od dálničních známek, v jejichž případě pro řidiče osobních aut platí různé úlevy v podobě nezpoplatněných obchvatů měst nebo nedokončených dálničních ramen, se kamionové mýto vybírá prakticky na každém dostavěném dálničním úseku.