Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: České dráhy

PŘEHLEDNĚ: Jak se změní jízdní řády vlaků na Slovensko či do Polska

  • 27
Počty cestujících v mezinárodních spojích z Česka rostou, tvrdí České dráhy. Jejich zákazníky čeká od prosince řada zásadních změn včetně úplně nových vlaků. Přinášíme jejich základní přehled.

I přes značné omezování nočních vlaků v Evropě o ně čeští zákazníci nepřijdou. Zmizí jen noční spojení do Německa, nově naopak začnou jezdit noční přímé vozy z Brna do Prešova.

1 Slovensko

Nové spojení na Slovensko navazuje na někdejší noční vlak Petrov, který jezdil z Brna do Košic. Po více než deseti letech se na tuto trasu vrací alespoň ubytovací vozy.

Přímý vůz Prešov – Brno bude odjíždět z Prešova ve 21:27 a z Košic ve 22:20, do Brna přijede ráno v půl osmé. V opačném směru bude z Brna odjíždět ve 20:28 a na Slovensko přijede do Košic v 6:48 a do Prešova v 7:39. Obnoven bude také provoz přímého lůžkového vozu v relaci Košice – Praha – Plzeň – Cheb.

Přímý lůžkový vůz pojede na trase Prešov – Košice – Zvolen – Bratislava – Brno a Košice – Ostrava – Břeclav – Vídeň.

Velké změny čekají zákazníky ČD i u spojení se severním a středním Slovenskem přes železniční pohraniční přechod Mosty u Jablunkova – Čadca. Místo dosavadních spojů expresní linky Praha – Ostrava – Žilina v přibližně dvouhodinovém intervalu tam budou nově jezdit v prokladu spoje dvou linek, které zajistí přímé spojení Praha – Ostrava – Žilina a Ostrava – Žilina – Banská Bystrica / Zvolen. Tyto spoje budou mít v Ostravě přípoje na návazné vlaky do / z Prahy a Brna. Vlaky mezi Ostravou a Žilinou tak budou jezdit v průběhu dne v přibližném intervalu jedna až tři hodiny.

„Zavedením těchto vlaků dochází k obnovení denního přímého vlakového spojení České republiky s turisticky atraktivní oblastí středního Slovenska,“ dodal mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Soupravy nových spojů Ostrava – Žilina – Banská Bystrica / Zvolen budou sestaveny z modernizovaných, komfortních, klimatizovaných vozů slovenské společnosti ZSSK a nabídnou i přepravu jízdních kol nebo osob na vozíku.

Cestující ale kritizují už teď nové časové polohy vlaků mezi Žilinou a Prahou vedenými přes Púchov. Kromě rozšíření počtu zastávek se výrazně snížila doba na přestup v Púchově.

Na Slovensko mírně mění jízdní řád i Leo Express, který zrychlí spojení a některé dny nebude jezdit. RegioJet zůstane u dvou spojů denně do Košic a jednoho do Zvolena. Spojení na Bratislavu se měnit nebude, na trasu chce ale od prosince vstoupit s dvěma páry vlaků RegioJet.

2 Polsko

Velké změny nastaly už loni, kdy se počet spojení do Varšavy rozšířil. Letos dojde k omezení vlaku EC Comenius v úseku Ostrava - Varšava - Ostraa, kdy nepojede v sobotu večer a v neděli ráno. Novinkou je přímý denní expres Cracovia. Praha (10:22) – Krakov (17:21) nebo opačně Krakov (10:42) – Praha (17:39). Tento vlak pojede na území České republiky celoročně v trase současného expresu Hukvaldy, z Ostravy však bude nově pokračovat od poloviny dubna do konce září v nové trase do Krakova, místo stávajícího směřování do Žiliny,“ dodal Štáhlavský.

V případě nočních vlaků dojde i ke zkrácení přímého vlaku z Moskvy do Prahy. Tradiční vlak Vltava bude končit už v Bohumíně, do Prahy bude pokračovat několik vozů jako součást expresu Hutník.

3 Rakousko, Švýcarsko

Nově otevřená část koridoru z Prahy do Českých Budějovic od prosince zrychlí i spojení do Lince. Počet vlaků bude z pěti rozšířen na osm, navíc se téměř o hodinu zkracuje cestovní doba mezi Prahou a Lincem. Zatímco nyní trvá cesta bez deseti minut celých 5 hodin, nově jen o několik minut překročí 4 hodiny.

Spoje budou odjíždět z pražského hlavního nádraží v 6:02, 10:02, 14:02 a v 18:02. Do Lince pojedou 4 hodiny a 5 minut. Z Lince pak budou tyto spoje odjíždět v 6:35, 11:52, 15:52 a v 18:35 hodin a do Prahy přijedou v 10:57, 15:57, 19:57 a ve 22:57. „V Linci budou mít cestující lepší přípoje ke spojům do středního, jižního a západního Rakouska, Švýcarska a s přestupem v dalších místech Rakouska také do Slovinska nebo do Itálie,“ dodal Štáhlavský.

Nově přes Linec pojede i noční vlak do Švýcarska, kterému hrozil zánik. Dosud jezdil přímý spoj z Prahy do Curychu přes Německo, kvůli odchodu Deutsche Bahn z nočních vlaků ale pojedou vlaky právě přes Rakousko. Spoj odjede z pražského hlavního nádraží v 18:02 a do Curychu přijde druhý den ráno v 8:20. V opačném směru bude vyjíždět z Curychu až ve 21:40 a do Prahy přijede druhý den dopoledne v 10:57.

4 Německo

Konec nočního vlaku přes Německo znamená i ukončení přímých vozů z Prahy do Kolína nad Rýnem. Noční vlak EN/CNL Kopernikus Praha – Lipsko – Praha bude zachován jako vlak EuroCity na okraji dne pouze s vozy s místy k sezení a v obdobných cestovních časech, jako jezdil dosud. V úseku Děčín – Lipsko vlak nepojede pouze v sobotu večer tam a v neděli ráno zpět, v úseku Praha – Děčín a zpět bude jezdit denně.

Beze změn zůstávají linky Praha – Děčín – Drážďany – Berlín – Hamburk – Kiel s pravidelným dvouhodinovým intervalem a Praha – Plzeň – Domažlice – Mnichov, která nabízí spojení 4x denně. Pouze jedna několikaminutová úprava sladí odjezdy linky Cheb – Norimberk do pravidelného intervalu. Poslední vlak z Chebu do Norimberka bude nově odjíždět již v 19:38, dosud to bylo v 19:45.