Do všech vlaků bude stačit jedna jízdenka. Dráhy jednají s konkurencí

  9:27aktualizováno  9:27
Dva soukromí a jeden státní železniční dopravce možná prolomí mlčení a zasednou ke stolu k jednání. Výsledkem by měla být dohoda o uznávání jízdenek konkurence. Nyní cestující někde musejí kupovat více jízdenek, aby se dostali do cílového místa, v budoucnu by však stačila jen jedna.

"S LEO Expressem i RegioJetem jsme již začali jednání," řekl MF DNES nový ředitel drah Dalibor Zelený. | foto: koláž iDNES.cz

Například když chce jet cestující z Prahy do Opavy vlakem a využít při tom služeb soukromého dopravce, musí si chtě nechtě koupit dva lístky. Jeden u soukromníka pro cestu z Prahy do Ostravy, druhý u státních Českých drah na zbývající kus cesty. Čeští dopravci spolu totiž "nemluví" a na rozdíl třeba od Švýcarska, které se dá přejet i s přestupy celé jen s jedním lístkem, nechtějí prodávat společné jízdenky.

Ovšem komplikované nákupy lístků, na které si cestující vytrvale stěžují, by měly být i v tuzemsku minulostí. České dráhy poprvé potvrdily, že mají zájem se s konkurencí dohodnout na vzájemném uznávání jízdenek. "S LEO Expressem i RegioJetem jsme již začali jednání," řekl MF DNES nový ředitel drah Dalibor Zelený.

Nové vedení Českých drah mění strategii: místo nákupu nových vylepší staré vlaky. Čtěte ve čtvrtek, 22. 8.

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Vzájemnou dohodu minulé vedení drah dlouho odmítalo, i když se ji ministerstvo snažilo prosadit. Dohodlo se jen s dopravci na malých regionálních tratích.

"Je to určitě i cesta, jak na železnici přilákat další lidi," míní Miroslav Vyka, šéf Svazu cestujících ve veřejné dopravě. Podle něj to bude výhodné pro cestující, kterým například ujede vlak a nebudou muset dvě hodiny čekat na spoj "svého" dopravce.

Železniční firmy však čeká zejména na trati mezi Prahou a Ostravou složité dohadování o to, jak lístky platit a uznávat. A nejde jen o rozdílné jízdné. S výjimkou expresů Českých drah jsou všechny vlaky totiž povinně místenkové, a tak si budou muset vzájemně propojit i své systémy.

"V první řadě budeme rádi, když budeme moci prodávat jízdenky Českých drah. A není problém, aby ony naopak prodávaly naše jízdenky," říká Jiří Schmidt, obchodní ředitel RegioJetu. Podobně snahu o dohodu vítá i Leoš Novotný, šéf LEO Expressu.

Na dohodu o uznávání jízdenek už dříve tlačilo ministerstvo dopravy, ale neúspěšně. S plánovaným vstupem dalších konkurentů na trh by bez dohody mohla nastat situace, kdy by třeba pro cestu z Ústí nad Labem do Zlína byly potřeba tři jízdenky.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Desítky lidí se otrávily ve špičkové španělské restauraci. Žena zemřela

Ilustrační snímek

V restauraci RiFF ve španělské Valencii, zmíněné v prestižním michelinském průvodci nejlepších podniků, kde se můžete...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Zásilkovna vytáhne do boje s Českou poštou, začne doručovat balíky

Ilustrační snímek

Česká přepravní společnost Zásilkovna, která se zabývá výdejem zboží z e-shopů, začne na jaře doručovat také balíky....

Dopis pošta doručí jen jednou týdně. Vybranou zásilku až za tři dny

Ilustrační snímek

Česká pošta šetří, nestíhá tak doručovat včas, a proto plánuje, že některé druhy zásilek bude roznášet méně často než...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Další z rubriky

Ťok se zbaví Zemanova kanálu, přenechá jej ministerstvu zemědělství

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Ministerstvo dopravy končí s výstavbou vodních děl na tuzemských vodních cestách. Místo něj budou jezy či plavební...

Brusel chce do deseti let o 30 procent čistší autobusy a náklaďáky

Kamiony zahltili dopravu do přístavu Dover na jihu Anglie při testu...

Výrobci autobusů a nákladních automobilů budou muset do roku 2030 snížit o 30 procent emise oxidu uhličitého ve...

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropská společnost Airbus ve čtvrtek ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu...

Najdete na iDNES.cz