Středa 29. ledna 2020, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. ledna 2020 Zdislava

Evropa chce mít za tři roky společnou jízdenku, má lidi vytáhnout z aut

  1:00aktualizováno  1:00
Cesta vlakem z Berlína do Prahy, poté autobusem do Mladé Boleslavi a poslední část v autobusu MHD. To vše za jednu jízdenku. Systém veřejné dopravy má podle evropských úředníků po roce 2022 vypadat tak, aby přetáhl co nejvíce lidí z aut k hromadnému cestování.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: WikipediaiDNES.cz

Zatímco Evropská komise požaduje, aby dopravci nebo objednavatelé dopravy v podobě států, krajů a měst otevírali svoje prodejní kanály, Česko jde naopak cestou drobení dopravní sítě a uzavírání jednotlivých prodejních systémů.

Výsledkem snahy o propojení dopravních systémů nemá být jediný celoevropský internetový obchod s jízdenkami, ale otevřené konkurenční prostředí. V něm by jízdenky na spoje všech evropských dopravců provozujících dopravu jako veřejnou službu mohl prodávat kterýkoliv z nich, nebo čistě prodejce, který sám žádnou dopravu neprovozuje.

PŘEHLEDNĚ: Jak se vyznat ve vlacích a koupit tu správnou jízdenku

Česká cesta o třetinu dražší

O zavedení jednotné jízdenky na železnici a posléze i v dalších druzích dopravy se pokouší i Česko. Jde na to ale jinou, mnohem dražší cestou. Protože se jednotliví dopravci nedokážou dohodnout na vzájemném prodeji jízdenek, chystá se zavést státní tarif, který budou muset od konce příštího roku všichni železniční dopravci uznávat. 

Pro cestující ale bude dražší, než kdyby si jednotlivé jízdenky koupili samostatně nebo prostřednictvím Evropou prosazované společné jízdenky, která pouze sesbírá aktuálně dostupné nabídky jednotlivých dopravců a vystaví na ně jeden doklad.

„Lze těžko předpokládat, že bude mnoho těch, kteří upřednostní jednotnou jízdenku před multimodálním jízdním dokladem za podstatně nižší cenu,“ uvedl výkonný ředitel sdružení evropských železničních dopravců CER Libor Lochman. Stejný systém před lety zavedla Velká Británie. Zkušenosti přitom ukazují, že jej využívá jen minimum zákazníků.

Koruna za kilometr

V Česku se bude cena jednotné jízdenky skládat z jakési nástupní sazby a poplatku za kilometr ujeté trasy. K 11,50 Kč to při zahájení napřesrok v prosinci bude přesně 1,3554 Kč za každý kilometr. 

„Jízdenka za první kilometr cesty vyjde na 13 Kč a pak cena stoupá o korunové kroky s každým kilometrem,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Lítačka po Evropě, k osmnáctinám a zadarmo, plánuje Evropská komise

356 kilometrů mezi Prahou a Ostravou tak cestujícího bez jakýchkoli slev vyjde na 494 korun. Komerční nabídky Českých drah i soukromých dopravců přitom aktuálně začínají nad třemi sty korunami a na této vysoce konkurenční trase tak vycházejí zhruba na korunu za ujetý kilometr.

Jednu výhodu ale český systém proti evropskému má. Cestující se totiž nebude muset ohlížet na to, s jakým dopravcem cestuje. Pokud mu spoj ujede, může sednout na následující bez ohledu na dopravce, který jej provozuje.

Nejde totiž jen o uživatelsky přívětivě seskládané doklady jednotlivých dopravců, ale o skutečnou jednu jízdenku. Stát ji proto chce použít jako základ při jednání s Evropskou komisí o tom, jak splnil evropské nařízení o propojování trhu.

  • Nejčtenější

Organizátoři hackathonu spustili informační systém k dálničním známkám

Organizátoři hackathonu spustili informační systém k dálničním známkám. V příštích týdnech ho chtějí zdarma předat...

Hackathon pokračuje, systém k dálničním známkám je ze tří čtvrtin hotový

Práce na novém IT systému k elektronickým dálničním známkám, který vytváří na veřejném hackathonu šedesát programátorů,...

Češi trpí syndromem nezdravých budov, typickým příkladem je open space

Až tři čtvrtiny veřejných staveb v Česku způsobují lidem takzvaný syndrom nezdravých budov. Problém souvisí s kvalitou...

Zboží z IKEA bude letos možné vyzvednout nově v sedmi dalších městech

Nábytkářský řetězec IKEA v Česku letos otevře výdejní místa v sedmi dalších městech. Zákazníkům budou dostupná v Hradci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejdřív studuj, potom raď, vzkázal americký ministr Gretě Thunbergové

Radu Grety Thunbergové ohledně zastavení investic do fosilních paliv světoví lídři příliš neocenili. Na Světovém...

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

Návrat civilních nadzvukových letadel. Aerion chce vzlétnout za čtyři roky

Pokud se malé americké společnosti podaří vyvinout tryskové letadlo nové generace, zažije civilní nadzvuková letecká...

Havlíček na dopravě slíbil přísnější kontrolu. Peníze pohlídá nový náměstek

Kilometry nových dálnic, modernizované železniční tratě nebo dokončení projektu jedné jízdenky pro celou tuzemskou...

Problémy i úspěchy padlého ministra. Viditelně zazářil jen s taxislužbami

Vladimír Kremlík měl do resortu dopravy přinést tvrdý manažerský styl řízení. Začal zostra výměnou několika klíčových...

Asseco couvá ze zakázky na dálniční e-shop, náhradu žádat nebude

Společnost Asseco Central Europe, která měla být dodavatelem IT systému k elektronickým dálničním známkám, je ochotna...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz