ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Wikipedia, iDNES.cz

Evropa chce mít za tři roky společnou jízdenku, má lidi vytáhnout z aut

  • 488
Cesta vlakem z Berlína do Prahy, poté autobusem do Mladé Boleslavi a poslední část v autobusu MHD. To vše za jednu jízdenku. Systém veřejné dopravy má podle evropských úředníků po roce 2022 vypadat tak, aby přetáhl co nejvíce lidí z aut k hromadnému cestování.

Zatímco Evropská komise požaduje, aby dopravci nebo objednavatelé dopravy v podobě států, krajů a měst otevírali svoje prodejní kanály, Česko jde naopak cestou drobení dopravní sítě a uzavírání jednotlivých prodejních systémů.

Výsledkem snahy o propojení dopravních systémů nemá být jediný celoevropský internetový obchod s jízdenkami, ale otevřené konkurenční prostředí. V něm by jízdenky na spoje všech evropských dopravců provozujících dopravu jako veřejnou službu mohl prodávat kterýkoliv z nich, nebo čistě prodejce, který sám žádnou dopravu neprovozuje.

PŘEHLEDNĚ: Jak se vyznat ve vlacích a koupit tu správnou jízdenku

Česká cesta o třetinu dražší

O zavedení jednotné jízdenky na železnici a posléze i v dalších druzích dopravy se pokouší i Česko. Jde na to ale jinou, mnohem dražší cestou. Protože se jednotliví dopravci nedokážou dohodnout na vzájemném prodeji jízdenek, chystá se zavést státní tarif, který budou muset od konce příštího roku všichni železniční dopravci uznávat. 

Pro cestující ale bude dražší, než kdyby si jednotlivé jízdenky koupili samostatně nebo prostřednictvím Evropou prosazované společné jízdenky, která pouze sesbírá aktuálně dostupné nabídky jednotlivých dopravců a vystaví na ně jeden doklad.

„Lze těžko předpokládat, že bude mnoho těch, kteří upřednostní jednotnou jízdenku před multimodálním jízdním dokladem za podstatně nižší cenu,“ uvedl výkonný ředitel sdružení evropských železničních dopravců CER Libor Lochman. Stejný systém před lety zavedla Velká Británie. Zkušenosti přitom ukazují, že jej využívá jen minimum zákazníků.

Koruna za kilometr

V Česku se bude cena jednotné jízdenky skládat z jakési nástupní sazby a poplatku za kilometr ujeté trasy. K 11,50 Kč to při zahájení napřesrok v prosinci bude přesně 1,3554 Kč za každý kilometr. 

„Jízdenka za první kilometr cesty vyjde na 13 Kč a pak cena stoupá o korunové kroky s každým kilometrem,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Lítačka po Evropě, k osmnáctinám a zadarmo, plánuje Evropská komise

356 kilometrů mezi Prahou a Ostravou tak cestujícího bez jakýchkoli slev vyjde na 494 korun. Komerční nabídky Českých drah i soukromých dopravců přitom aktuálně začínají nad třemi sty korunami a na této vysoce konkurenční trase tak vycházejí zhruba na korunu za ujetý kilometr.

Jednu výhodu ale český systém proti evropskému má. Cestující se totiž nebude muset ohlížet na to, s jakým dopravcem cestuje. Pokud mu spoj ujede, může sednout na následující bez ohledu na dopravce, který jej provozuje.

Nejde totiž jen o uživatelsky přívětivě seskládané doklady jednotlivých dopravců, ale o skutečnou jednu jízdenku. Stát ji proto chce použít jako základ při jednání s Evropskou komisí o tom, jak splnil evropské nařízení o propojování trhu.