Podle mluvčí Kláry Divíškové evidovalo letiště Václava Havla od neděle 30. června do úterý 2. července problémové odbavení u devíti odletů. „Téměř 50 procent těchto zavazadel již míří za svými majiteli a v průběhu středy bude odeslán zbytek zavazadel. Během úterý odletěly již všechny linky s plnou nakládkou,“ uvedla mluvčí.
Vedení společnosti upřesnilo, že problémy se týkaly zhruba tisícovky zavazadel, až na pár desítek by měly být všechny u svých majitelů do středečního večera. Nejvíce byly zasažení klienti společnosti Smartwings.
V současné chvíli by už podle Divíškové nemělo docházet k problémům, protože se situaci podařilo stabilizovat posílením personálních kapacit, když při nakládce a vykládce zavazadel vypomáhají administrativní pracovníci Letiště Praha.
„V dalších týdnech dojde následně k navýšení kapacit díky spolupráci s personálními agenturami,“ dodala Divíšková.
Kartáček, plavky, ale i oblek. Na co mají cestující u zpožděných zavazadel nárok![]() |
Za problémy podle vedení letiště může především přetíženost vzdušného prostoru.
„V neděli večer došlo k neplánované kumulaci příletů na pražské letiště. Místo sedmnácti letů jich handling potřeboval odbavit osmadvacet během čtyř hodin,“ přiblížil Pos počátek problému. Na zpožděný přílet celé řady strojů, které na letiště dorazily mezi osmou hodinou večerní a půlnocí, se letiště nemělo jak operativně připravit.
„Provoz sledujeme, a pokud už nedostačují kapacity, snažíme se zaměstnancům prodloužit směnu, protože velmi těžko seženeme zaměstnance z domova do práce. Tam kde nám to zákoník práce umožňuje, tam se se zaměstnanci domluvíme a směnu prodloužíme,“ uvedl Lukáš Král, který je na letišti za odbavování letadel odpovědný. Tyto mechanismy ale v tomto případě nepomohly.
Problémy se vrstvily
Plán zaměstnanců byl v neděli v osm večer postaven na sedmnáct letů a do půlnoci z neděle na pondělí se problémy nakumulovaly a přelily do dalších dní. „Až do nedělního večera se vše dařilo zvládat celkem standardním způsobem. Na následný provoz ale personál nebyl dimenzován a nebyl prostor to vyřešit. Pak se nám to už valilo do dalších dnů, teď se to stabilizuje,“ dodal Michal Soukup, místopředseda představenstva Czech Airlines Handling.
Podle Pose je nyní krátkodobým cílem, aby všichni pasažéři na odletech odlétli se svými zavazadly. A také zkrátit dobu vykládky. „Standardem je čtyřicet minut, my se budeme snažit dostat do jedné hodiny. A také urychlíme rozvoz těm, co nechtějí čekat,“ dodal předseda představenstva.
Letiště už v minulých dnech doporučilo cestujícím, kteří nechtějí čekat na svá zavazadla, aby vyplnili formulář na reklamační přepážce, případně na webu letecké společnosti, na který je odkáže QR kód v celním prostoru a zavazadlo jim handlingová společnost doveze domů zdarma.
Vedle převedení administrativních pracovníků do odbavení zavazadel oslovilo vedení letiště i firmy jako ČD Cargo s žádostí o další posílení týmu. „Daří se nám celkem rychle získávat nové zaměstnance. Oslovili jsme i personální agentury a od příštího týdne předpokládáme, že tým bude navýšen tak, abychom mohli reagovat na mimořádné kumulace provozu,“ dodal Pos.
Podle Soukupa se ve směnách u zavazadel denně střídají desítky lidí, ráno zhruba padesát, v denní špičce až devadesát, o večerech pak třicet až čtyřicet. Charterové lety přitom bývají odbavovány převážně během večerních a nočních časů. Sehnat zaměstnance pro odbavení není právě lehké.
Pracovníky odbavení zavazadel nabíralo letiště na letní sezonu už od loňského listopadu. Část zvýšené práce přes léto pokrývají krátkodobí zaměstnanci na dohodu, které se ale ne vždy podaří do práce dostat. „Pod smlouvou na náklady je pod dohodou přes tři sta zaměstnanců. Pravidelně chodí do práce vykrýt si svůj pracovní fond, jestli se nepletu, maximálně jedna třetina,“ dodal Soukup.