První kraj spouští půjčovnu vlaků. Stát musí počkat kvůli zemědělství

  16:34aktualizováno  16:34
Na české železnici se chystá malá revoluce, kdy po kolejích nebudou jezdit vlaky patřící dopravcům, ale těm, kdo si jejich provoz objednávají. O takovém modelu mluví ministerstvo dopravy, zatím ho však předjel Jihomoravský kraj. Sám si chce vysoutěžit 31 elektrických jednotek, které pak bude pronajímat dopravcům.

Nová jednotka InterPanter při průjezdu místem, kde je podloží koridoru nestabilní. | foto: Radek Latislav, MAFRA

Jihomoravský kraj chce pořídit jedenatřicet vlaků, které bude následně pronajímat. I proto se pro podobný model vžilo označení půjčovna vlaků. Podobný model funguje v několika regionech v Německu, není ale příliš častý.

Jihomoravský kraj už soutěž vypsal, pro kraj ji zajišťuje společnost MT Legal. Kraj poptává 25 elektrických jednotek nejméně pro 310 lidí a šest posilových nejméně pro 140 lidí. Jde o největší zakázku na české železnici na nákup nových vlaků za posledních pět let, hodnota činí 5,5 miliardy korun. Kraj čeká, že vlaky získá v druhé polovině roku 2019, výrobce mu bude poskytovat plný servis vlaků na dalších třicet let.

Státní půjčovna vlaků bude skromnější. Naplní ji soupravy za osm miliard

Podobný koncept zkouší prosadit ministerstvo dopravy. To však se svým materiálem na státní půjčovnu zatím narazilo. V meziresortním připomínkovém řízení se proti záměru postavilo především ministerstvo zemědělství. Jeho připomínky velmi kopírovaly argumentaci Českých drah, které se proti půjčovnám staví dlouhodobě.

V případě Jihomoravského kraje však už v komentářích nejsou České dráhy tak striktní jako v případě ministerských plánů. „Dáváme přednost konceptu, kdy majitelem vozidla je dopravce, neboť vlastnictví železničních kolejových vozidel je konkurenční výhodou. Regiony však mají i možnost, kterou zvolil Jihomoravský kraj. My takové rozhodnutí respektujeme a v tom případě nabízíme kraji naše dlouholeté know-how v oblasti provozu a provozní údržby vlakových souprav,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Odboráři hřímají, soukromníci jsou pro

Ostře se proti takovému modelu vymezují odboráři, podle kterých se z dopravců stanou jen personální agentury.

Nákup nových vozů je prvním krokem, následovat bude výběr dopravce. Dosud mají až na pár výjimek kraje uzavřené smlouvy s Českými drahami bez soutěže. I proto takový model soukromníci vítají.

Rozjížděl RegioJet i Leo Express, teď má vymyslet státní půjčovnu vlaků

Po dlouhé době se neozývají ani hlasy, které by zpochybňovaly samotnou soutěž na nákup vlaků – že by byla šita některými ukazateli na míru některým uchazečům. Dosud elektrické jednotky dodávala Českým drahám pouze Škoda Transportation, soukromý dopravce Leo Express nakupoval u výrobce Stadler.

„Vyhlášení výběrového řízení vítáme, je to plně v souladu s evropskou legislativou a je to garance následného spravedlivého přidělování dotovaných zakázek na železnici vítězům výběrových řízení, kteří předloží nejlepší nabídku,“ říká majitel RegioJetu Radim Jančura.

Dotace jsou podmínkou

Soukromníci tvrdí, že soutěže jsou jedinou cestou, jak mohou objednatelé získat nejlepší poměry ceny a výkonu. Nákup vlaků Jihomoravským krajem má však jednu podmínku – evropské dotace. A ty zatím jisté nejsou. Ministerstvo dopravy původně přišlo s optimistickým plánem, že by na nové vlaky mohlo jít přes 15 miliard korun, poslední čísla jsou ale podstatně střízlivější a mluví o částce kolem osmi miliard korun. Pro čerpání peněz jsou přitom vlaky ideální, na rozdíl od řady staveb silnic a železnic dotovaných ze stejného programu je nezdržuje složité povolování.

„Obsah výzev i rozsah prostředků na nové vlaky se bude odvíjet od toho, v jaké podobě bude vládou schválen materiál o otvírání trhu,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Ministerstvo je přitom po připomínkovém řízení ve schizofrenní situaci – některá ministerstva chtějí kvůli půjčovně důkladné analýzy, jiná ho kritizují za to, že se ještě na vlaky nečerpají peníze. Materiál by měl jít do vlády v úterý.

Velké spory o dotace souvisí i s loňským dopisem z Evropské komise, v němž Brusel dotace podmínil tím, že se budou dopravci pro jejich provoz soutěžit.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Aerolinky upravují rezervační systémy. Přidávají nové možnosti při volbě pohlaví

Ilustrační snímek

Cestující, kteří se necítí ani jako muži ani jako ženy, si u amerických leteckých společností budou moci vybrat z více...

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropská společnost Airbus ve čtvrtek ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu...

Na D1 u Humpolce se odstraňují svodidla, tvoří se kolony

Na problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala firma Eurovia...

Se zdržením zhruba půl hodiny by měli počítat lidé jedoucí na dálnici D1 směrem na Brno. U Humpolce se tvoří asi...

Najdete na iDNES.cz