Trvající útoky v blízkosti Jemenu děsí většinu lodních posádek. I západní námořnictva doporučují, aby se plavidla držela zpátky. Zareagovaly už i pojišťovny, náklady na pojištění se citelně zvýšily, a to zhruba desetinásobně proti běžné situaci. Informovala o tom agentura Bloomberg.
Jemenský „sexy pirát“ uchvátil sociální sítě. Jde o Palestinu, ne o krásu, říká |
Naposledy během čtvrtečního večera vypálily Íránem podporované jednotky jemenských Húsíů protilodní balistické střely na tankerovou loď ve vlastnictví USA. Žádné škody ani zranění tento útok nezpůsobil, rakety dopadly do vody poblíž plavidla. Výraznější komplikace se ale odehrály o den dříve, kdy Húsiové dronem zasáhli už třetí nákladní loď, která se touto oblastí plavila.
Doprava směřuje jinudy
I proto se přeprava přes Rudé moře v podstatě ze dne na den citelně omezila. Za normální situace přitom tato trasa odbaví asi 12 procent světového námořního obchodu. V současné době proto většina dodávek zboží, plynu či ropy z Blízkého východu proudí přes mys Dobré naděje, jak vyplývá z údajů o sledování plavidel.
„Tato doba je velmi nejistá. Všichni čekáme na to, jak vše dopadne,“ uvedl agentuře Bloomberg John Stawper, jenž působí v mezinárodní námořní komoře zastupující zhruba 80 procent světových námořních flotil.
Húsíové trefili další americkou nákladní loď. Bráníme Jemen, tvrdí |
Růst nákladů na pojištění, nervózní posádky, napjatá bezpečnostní situace, zpožděné dodávky a celkově nestabilní trhy s nákladní dopravou po čase opět oživily obavy o možných inflačních tlacích. Ve hře je i výraznější zdražení ropy na trzích, neboť dodávky ze zemí jako Saúdská Arábie nebo Irák byly narušeny. Podobně je to i v případě zkapalněného zemního plynu, který do světa transportuje třeba Katar.
Obávají se i přepravci hospodářských zvířat
Plavidla s obilím, zkapalněným zemním plynem, ropou či průmyslovým zboží se tedy odklánějí. Agentura Bloomberg informovala i o tom, že na objízdnou trasu se vydal také přepravce hospodářských zvířat.
„Pro nás to znamená mnohem delší tranzitní časy. Hrozí narušení dodavatelských řetězců nejméně na několik měsíců,“ uvedl tento týden výkonný ředitel dopravního giganta Maersk Vincent Clerc.
Izrael, Jemen... a už i Pákistán. Írán je k otevřené válce v Asii blíž, než se zdá |
Aktuální problémy v Rudém moři jsou komplikací i pro transport potravin. Analytici říkají, že zpomalování míry potravinové inflace se kvůli tomu může zpomalit. Řada dodávek kávy či ovoce je totiž zpožděna, což se negativně propisuje do tržní nabídky. Italští exportéři se zároveň obávají, že některé plodiny jako kiwi nebo citrusové plody se mohou zkazit.
Některá plavidla se ale problémové oblasti nebojí. Proti předešlým týdnům se však jejich počet citelně snížil. V polovině prosince jich bylo zhruba 272 za týden, podle posledních údajů to nyní však je už jen 114. Útoky v blízkosti státu Jemen jsou ale pro podniky velkým varováním i z pohledu dlouhého období.
„I pokud by měl konflikt v blízké době utichnout, jednotlivé státy a firmy budou muset své logistické a dodavatelské řetězce přehodnotit. Jen tak budou vůči podobným událostem dlouhodobě odolné,“ říká k aktuálním trendům Saul Kavonic, který je energetickým analytikem ve společnosti MST Marquee.
Děkujeme vám, že na nás střílíte, radují se Jemenci. USA ale nemohly jinak |
Útoky povstalecké skupiny tedy v krajním případě mohou zásadněji poškodit celou globální ekonomiku. Experti ale zároveň dodávají, že zatím je příliš brzy předpovídat, jaké konkrétní důsledky budou útoky mít, uzavírí Bloomberg.