Jančurovy vlaky už mají jízdní řád. Rychlík předjedou, pendolino ne

  14:31aktualizováno  14:31
Společnost RegioJet, která chce od března příštího roku začít konkurovat Českým drahám na trati mezi Ostravou a Prahou, už dostala přiděleny časy v chystaném jízdním řádu. Její spoje by měly trasu mezi oběma městy urazit za 3 hodiny a 33 minut. To je o více než půl hodiny pomaleji než pendolino. Oproti ostatním vlaků však pojedou vlaky RegioJetu kratší dobu.

RegioJet koupila z Itálie devět lokomotiv. Dosud o vstup na železnici spíš jen mluvila | foto: RegioJet

Firma Radima Jančury už v květnu koupila devět lokomotiv, které její vlaky potáhnou. (viz. předchozí článek)

Nyní ji čeká další nesnadný krok - sehnat vhodné vagony. Zatím podle informací MF DNES probíhají jednání s možnými dodavateli. Mašiny budou moci jet maximální rychlostí 140 kilometrů v hodině, pendolino má v Česku povoleno o dvacet více.

Většina spojů RegioJetu má zajíždět dál než do Ostravy. Polovina z osmi párů skončí jízdu v Českém Těšíně, dva zajedou do Třince a jeden až do Žiliny. Na rozdíl od ostatních expresních vlaků chce Jančura po cestě zastavovat v Ústí nad Orlicí a naopak vynechat Českou Třebovou. "Ústí má pro nás větší potenciál," vysvětluje provozní ředitel firmy Jan Paroubek. Ústečanům by se cesta do Prahy zkrátila oproti současným rychlíkům o dvacet minut.

Jak dlouho pojedou vlaky
Trasa Pendolino EuroCity RegioJet Rychlík
Praha-Pardubice 53 66 (58*) 61 70
Praha-Olomouc 126 153 151 179
Praha-Ostrava-Svinov 176 217 213 **

* EuroCity pokračující do Brna, ** přímé rychlíky během dne nejezdí, časy v minutách
Pramen: návrh GVD 2010/11

Dopravce by chtěl, aby jeho spoje vyjížděly z pražského hlavního nádraží, zatím to však nemá jisté. "Budou ještě probíhat jednání, kapacita hlavního nádraží je prý omezena," uvedl Paroubek. "Při sestavování jízdních řádů mají přednost vlaky, které jezdí v závazku veřejné služby (tzn. že jejich ztrátu hradí stát či kraje, pozn. red.)," upozorňuje Tomáš Drvota ze Správy železniční dopravní cesty, která jízdní řády sestavuje. Zástupci RegioJetu jsou však optimističtí a věří, že se pro ně místo na hlavním nádraží najde.

Kde zastaví RegioJet

Praha hl. nádraží, Praha-Libeň, Pardubice, Ústí nad Orlicí, Zábřeh na Moravě, Olomouc, Hranice na Moravě, Ostrava-Svinov, Ostrava hl. nádraží.

Další nepříjemností pro Jančurovu firmu je fakt, že třeba v Olomouci na jeho vlaky nenavazují přípoje ve směru na Přerov a Zlín.

"S tímto rizikem jsme však do projektu šli. Je logické, že na sebe lépe navazují spoje, které platí stát a kraje," říká Paroubek.

Zatím není jasné, zda jízdenky na vlaky RegioJetu půjdou koupit i v pokladnách Českých drah, nebo bude mít firma samostatné kiosky. "Byli jsme ve věci prodejů jízdenek RegioJetu kontaktováni a proběhla úvodní jednání," popisuje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

RegioJet předpokládá, že se bude významná část jízdenek prodávat přes internetový rezervační systém, podobně jako tomu je u autobusů Student Agency, která RegioJet ovládá.

České dráhy chtějí také vyřešit otázku případného poplatku za využívání nádraží pro RegioJet a další soukromé dopravce. "Náklady za provoz veřejných prostor zatím nesou pouze České dráhy. Tato problematika je nyní v jednání," dodal Šťáhlavský.

Od pondělka na Plzeňsku za plné jízdné

RegioJet zároveň pokračuje v propagačních jízdách motorovou jednotkou Siemens Desiro v jednotlivých krajích. Od pondělka však přichází s novinkou - mezi Plzní a Domažlicemi začne provozovat spěšné vlaky, v nichž za cestu nezaplatíte reklamní pětikorunu, ale částku ve výši zákaznického jízdného Českých drah.

Student Agency vyjíždí do regionů. Přes léto nabídne cesty za pětikorunu.

"Chceme si tak ozkoušet, jak moc se změní poptávka při zavedení běžného jízdného," vysvětluje krok Paroubek. Jeho firma bude zároveň akceptovat všechny slevy jako žákovské či zpáteční jízdné.
Dosud byla podle něj na této trase o cesty žlutými vlaky obrovská poptávka - služeb RegioJetu využilo přes dva tisíce lidí denně.

Dopravce by na této trase rád jezdil v novém jízdním řádu, který bude platit od prosince, pravidelně, s velkou pravděpodobností by však potřeboval příspěvek od kraje. "Aby se mezi Domažlicemi a Plzní uživily vlaky bez dotací, musely by jezdit opravdu hodně plné," přiznává Paroubek.

  • Nejčtenější

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Příští recese zasáhne Evropu tvrději než finanční krize, varují analytici

Ekonomický pokles vyvolá v Evropě vlnu neschopnosti splácet dluhy, varuje ratingová agentura Moody’s. Situace bude...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Stavba silnic je pomalá a nestavějí se ty nejdůležitější, kritizuje NKÚ

Příprava staveb silnic první třídy trvá v Česku průměrně dvanáct let. V pondělí zveřejněné zprávě to konstatuje...

Byznys třída v letadlech by měla být zakázána, říká šéf Wizz Airu

Šéf nízkonákladové letecké společnosti Wizz Air Jozsef Varadi prohlásil, že byznys třída by měla být v letadlech...

Dopravní resort šetří. Zvažuje zrušení fondu, který platí silnice i koleje

Desítky miliard korun, které tečou do staveb přes Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), možná bude fond v roce...

Dvourychlostní železnice v Česku. Regionální tratě dostanou méně peněz

Stále intenzivnější diskuse o omezování exhalací oxidu uhličitého umožňují tuzemské železnici získávat z evropských...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz