"Vznikají špatné projekty, které jsou dnes v šuplíku, ale v následujících letech se budou realizovat. Chceme k ním mít přístup, abychom je mohli zkontrolovat," vysvětluje majitel žlutých autobusů a vlaků důvody vzniku nadačního fondu Stínové ŘSD.
Nadace by měla mít například přehled o studiích k dopravním stavbám, projektové dokumentaci, financování i samotné realizaci. Měla by se tak dostat třeba ke studii proveditelnosti, na základě které je možné určit, jestli je řešení opravy nebo výstavby tím nejlepším. Tato studie však třeba u opravy D1 chybí.
"Dřív než se stavba bude provádět, měla by vznikat studie proveditelnosti, jakým způsobem se daná stavba nebo oprava má vést. Způsobů je víc a měl by se vybrat ten nejefektivnější," řekl iDNES.cz Jančura s tím, že pro projekt modernizace D1 tato studie zhotovena nebyla. "Kdyby ji udělali, mohli bychom ji rozporovat," dodal.
Šéf dopravního holdingu už na jaře tvrdě vystupoval proti současnému způsobu opravy "déjedničky", zarazit se mu ji však nepovedlo ani předložením alternativního návrhu na modernizaci. Ten zpracoval dlouholetý kritik předražených dálnic Jiří Petrák, ředitel poradenské firmy Mott Macdonald CZ.
Petrák je také předsedou nově vzniklé nadace. Tvrdí, že oprava nejdůležitější dopravní tepny v zemi by vyšla levněji a rychleji, kdyby se použila metoda takzvané fragmentace. To znamená, že by se dálnice neměnila celá. Podloží by se rozbilo jen částečně a překrylo by se novým asfaltem (čtěte Jančura představil levnější opravu D1).
Ředitelství silnic si podle šéfa Student Agency nechalo vypracovat diagnostiku, podle které je podloží D1 v pořádku a metodu fragmentace by tedy šlo použít.