Na D1 řidiči pročekali 50 milionů, útočí Jančura. Zveřejnil mobil ministra

  8:40aktualizováno  8:40
Ministr dopravy Antonín Prachař čelí nezvyklé výzvě: má vrátit ze svého do státního rozpočtu 50 milionů korun za to, že řidiči v posledních týdnech stáli v kolonách kvůli modernizaci D1. Podle Radima Jančury, majitele Student Agency, byl ministr příliš liknavý v tlaku na stavební firmy a kvůli tomu byly příliš dlouhé kolony.

Radim Jančura, majitel Student Agency, nedávno představil svou taxislužbu Tick Tack. | foto:  František Vlček, MAFRA

Jančurovi, kterému po D1 jezdí největší část jeho autobusového byznysu, se nelíbí, že stát zbytečně dlouho nechal dálnici kvůli montáži středových svodidel v režimu 2+1, tedy v jednom směru s jízdou v jednom pruhu. To vytvářelo i více než hodinové kolony. Podle něj stačilo na firmy jednoduše více zatlačit a omezení se mohla zkrátit. Pro Jančuru jsou co nejmenší kolony a zpoždění pro byznys klíčové: pokud by se autobusy výrazně zpozdily, hrozí odliv cestujících do vlaků.

Jančura to dokládá na zkušenosti z tohoto týdne z omezení u Velké Bíteše, kde uvázl v koloně při jízdě autem. Zdržení ho natolik naštvalo, že si nechal od dělníků na dálnici zjistit telefon na stavbyvedoucího a toho požádal, aby co nejrychleji svedl provoz do čtyř pruhů. To se stalo během několika hodin. "Nikdo na stavební firmy netlačí, aby pracovaly co nejrychleji," dodal Jančura.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kritiku odmítlo. "Režim dopravy 2+1 jízdní pruhy byl během modernizace dálnice D1 využit jen v minimální možné míře. V současné době se na všech čtyřech modernizovaných úsecích jezdí v režimu 2+2 jízdní pruhy," řekl Jan Studecký z oddělení komunikace ŘSD.

Ministr Prachař považuje Jančurovu aktivitu za osobní útok. "Ministerstvo dopravy nebude komentovat tyto osobní útoky a nebude spekulovat o jejich skutečné motivaci," uvedl v tiskovém prohlášení mluvčí úřadu Tomáš Neřold.

Jančura zasypal Prachaře "esemeskami"

Ministr dopravy dostává od Jančury pravidelně textové zprávy, v kterých mu Jančura vysvětluje, že není důvod, aby byl provoz zúžen na několik dní jen do tří pruhů, jako se to stalo teď na jaře. Prachař podle něj nereagoval.

"Snížení počtu pruhů na méně než 2+2 je nutné z důvodu bezpečnosti pouze po několik desítek minut během stavění dopravního značení," tvrdí Jiří Petrák, předseda správní rady nadačního fondu Stínové ŘSD. Petrák se současně podílel i na sestavování nového vedení ŘSD.

Stínové ŘSD si stěžuje na zbytečné omezení provozu na D1.

zdroj: Stínové ŘSD

Podle Jančury byly problémy i loni, ale stačilo zatelefonovat šéfovi ŘSD Davidu Čermákovi a ten na stavební firmy zatlačil. "Když byl ředitelem ŘSD pan David Čermák, vždy když se zjistilo jakékoli pochybení při provádění uzavírek - například když dálnice nebyla vedena v režimu 2+2, vždy zjednal nápravu v řádu několika hodin. Panu ministru Prachařovi je to evidentně úplně jedno," dodal Radim Jančura.

Jančura spočítal, že řidiči na dálnici promrhali přes 50 milionů korun. Jde o škody vypočítané za všechny řidiče na D1 podle jejich ztraceného času a projetého benzinu. Podle něj je za tyto škody zodpovědný přímo Prachař, a ten by proto měl škodu zaplatit.

"Andrej Babiš, ministr financi a šéf hnutí ANO řekl, že stát se má vést jako firma. Toto pravidlo by mělo platit i pro jeho ministra dopravy," dodal Jančura, který před posledními volbami výrazně Babiše podporoval. Ve své tiskové zprávě zveřejnil i mobil na Prachaře a vyzval řidiče, aby v případě nespokojenosti psali přímo jemu.

"Dokud náš stát nebude vnímat naše občany, potažmo řidiče, jako zákazníky, kteří si infrastrukturu zaplatili ze svého, a proto ji mají právo užívat nejefektivnějším způsobem, bude neohleduplnost ŘSD i stavebních firem přetrvávat," dodal Jančura.

Šéf dopravního holdingu však odmítá, že by kritizoval ministra kvůli tomu, že by na D1 zbytečně staly jeho autobusy. "Máme vyřešené objízdné trasy, zpoždění nejsou velká. Štve mě to jako občana, který plati daně," řekl Jančura.

Ostatní dopravci si nestěžují

Jančurovu kritiku jiní dopravci tolik nesdílí. "Čekali jsme mnohem větší komplikace, takže jsme v podstatě příjemně překvapeni a nechceme to zakřiknout," říká Pavla Lauermannová z Eurolines.

"Je to živelná pohroma, které se však nevyhneme. Nechceme hodnotit způsob opravy a uzavírek, na to nejsme odborníci," podotkl Martin Felix ze sdružení autodopravců Česmad Bohemia. V jeho vedení působil několik let i ministr Prachař. Podle Felixe by stát mohl alespoň na omezených úsecích zrušit mýto.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

Na D1 u Humpolce se odstraňují svodidla, tvoří se kolony

Na problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala firma Eurovia...

Se zdržením zhruba půl hodiny by měli počítat lidé jedoucí na dálnici D1 směrem na Brno. U Humpolce se tvoří asi...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Nejlepší kalendář roku 2019 ovládli dětští železničáři, snímky pobaví

Národní železniční dopravce České dráhy ve čtvrtek v Brně převzal cenu...

České dráhy nedávno ohlásily rekordní počet cestujících a nyní mají další důvod ke chlubení. Jejich kalendář nazvaný...

Najdete na iDNES.cz