Jančura představil levnější opravu D1. Radí mu kritik drahých dálnic

  15:16aktualizováno  17:48
Když potřebujete opravit omítku, není potřeba bourat celý dům. Tak vysvětluje šéf Student Agency své představy o tom, jak by stát měl opravit dálnici D1. Po ministru dopravy žádá zrušení celé soutěže. Namísto kompletní výměny betonové vozovky chce levnější metodu, použitou třeba v úseku Praha - Mirošovice.
Stavba obchvatu. Ilustrační foto

Stavba obchvatu. Ilustrační foto | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Jančura své plány zastřešil odborníkem na silniční stavitelství Jiřím Petrákem. Někdejší šéf společnosti MottMacDonald patřil dlouhodobě ke kritikům toho, jak stát utrácí peníze na stavby nových dálnic, loni se osamostatnil a založil vlastní poradenskou firmu. Podle Jančury s ním spolupracuje dalších osm odborníků, jejichž jména nechce uvádět. Petrák má vést i nadační fond, který chce Jančura založit na kontrolu nezákonných dohod při výstavbě silnic a dálnic.

Podle Petráka by bylo levnější, aby stát použil namísto kompletní výměny metodu takzvané fragmentace, kdy se betonové podloží částečně rozbije a překryje novým asfaltem. Podobnou metodu už stavbaři použili v minulosti například při opravě silnice z Mirošovic do Benešova nebo rozšíření dálnice z Mirošovic do Prahy. "Dá se tak výrazně ušetřit i zkrátit samotná oprava," dodal Jančura.

Stát však nyní stejně jako už dříve odmítl výzvy ke zrušení soutěže, za svojí variantou si stojí. "Modernizace D1 byla plánována 15 měsíců. Byla na ní vypsána standardní výběrová řízení, která snížila cenu proti odhadům o 40 procent," uvedl k Jančurovým nápadům ministr dopravy Zbyněk Stanjura. 

Souhlasíte s názorem Radima Jančury, že stát měl na opravu D1 použít jednodušší a levnější technologii?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 18. dubna 2013. Anketa je uzavřena.

Ano 9043
Ne 1665

Podle něj je nejvyšší čas začít na D1 pracovat, a nikoliv nyní zahájit debatu o stavebním postupu. "Není úkolem ministra, aby rozhodoval o technologii stavby. Od toho jsou zřízeny jednotlivé odborné organizace, v tomto případě ŘSD. To navrhlo postup, který schválili nezávislí odborníci z dopravních fakult a nemám žádné pádné důvody ho zpochybňovat," dodal Stanjura. 

Ministr také upozornil na to, že Jančura přišel s návrhem, který zaštítil pouze jedním expertem. "Považuji pana Jančuru za významného dopravce a partnera v provozování veřejné dopravy. Není mi však známo, že by byl stavebním odborníkem na budování a modernizaci silniční sítě," uzavřel ministr. 

Použitá technologie je konsensuální hybrid

MF DNES oslovila ale i řadu ředitelů velkých stavebních firem, kteří pod zárukou anonymity potvrzují, že státem zvolená varianta je zbytečně drahá a dálnici by šlo dostat do lepšího stavu podstatně levněji.

Spor o to, zda je lepší vyměnit celou dálnici nebo ji jen opravit fragmentací, je částečně i akademickým sporem. Stát své argumenty zastřešil odborníky z ČVUT, například profesorem Františkem Lehovcem. Ten pracoval pro stát i v době ministrování Aleše Řebíčka, kdy působil i jako "štít" na kritiku vysokých cen českých dálnic.

Někteří zaměstnanci ČVUT vybranou metodu rozporují. "Výsledné řešení lze v zásadě považovat za konsensuální hybrid, který s uplatněním nejlepší technické praxe nemá příliš společného," uvedli na adresu současného řešení zástupci ČVUT v odborném časopise Silnice a železnice.

Samotná modernizace D1 má začít během několika týdnů na prvních dvou úsecích.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Američané zaplavují trhy ropou z břidlic. Hrozí klimatická katastrofa

Těžba břidlicové ropy.

Díky těžbě ropy z břidlicových podloží Spojené státy překonaly Saúdskou Arábii i Rusko a staly se světovým lídrem v...

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Nový bodový systém přinese velké změny, telefonování už „neukecáte“

Ilustrační snímek

Kdo na silnici nemyslí, zaplatí na pokutách zase o něco více. Ministr dopravy Dan Ťok připravil revoluční změnu...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Přelet dronu obral britské letiště o čtvrtinu loňského růstu

Ilustrační snímek

Provoz na britském letišti Gatwick ve Velké Británii v prosinci narušil přelet dronu. Nepředpokládaná událost...

Ledovka brzdí české koleje. SŽDC si najme dieselové vlaky pro vyprošťování

Jedna z legend provozu na českých neelektrifikovaných tratích, lokomotiva řad...

Správce železnic si pronajme dieselové lokomotivy. Měly by pomáhat elektrickým vlakům, které nezvládly zimní počasí a...

Boeing chce létat pod rychlostí zvuku, vyvíjí na to skládací křídla

Boeing Transonic

Letecká společnost Boeing vyvíjí ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA nový druh křídel. Ta by měla letadlům umožnit...

Najdete na iDNES.cz