Jančura ukázal Evropě, jak má fungovat železnice, píše americký deník

  20:59aktualizováno  20:59
Nástup společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury rychle mění tvář české železnice a může ustavit i zcela nový podnikatelský model pro celou střední Evropu. Píše to americký list The Wall Street Journal. Podle článku Jančurův způsob podnikání může na koleje přilákat i ty, kteří zatím dávali přednost autům.

Vagony RegioJetu podle amerického deníku nesnesou srovnání s Českými drahami. | foto: Yan Renelt, MF DNES

"Česká republika se za posledních 20 let velmi změnila. Jsme na úrovni západoevropských zemí, úroveň železniční dopravy je ale pořád slabá. Nejde jen o kvalitu vlaků, ale také o infrastrukturu a služby," řekl podle deníku The Wall Street Journal Jančura.

Vlaky RegioJet začaly jezdit na lukrativní trase mezi Prahou a Ostravou, kde konkurenční České dráhy přestaly dostávat státní dotace. Dál na východ pak RegioJet jezdí do slovenské Žiliny a v plánu má také expanzi na další trhy.

Jančurův byznys

Radim Jančura začal podnikat v 90. letech, krátce po pádu komunismu. Jeho Student Agency nejprve prodávala letenky a fungovala jako zprostředkovatel pobytových zájezdů, než začala sama provozovat autobusovou dopravu. Úroveň nabízených služeb byla srovnatelná se službami v letadle. Jančura ale přiznává, že lidé si rychle zvykají na komfort, nelze tedy čekat, že si náskok v autobusové dopravě udrží navěky. Železnice podle něj byla logicky dalším krokem.

"S jasně žlutými vlaky a personálem, který má úsměv na tváři, se RegioJet stal ve střední Evropě prvním komerčním provozovatelem osobních vlaků, který poskytuje meziměstskou dopravu z příjmů, které má pouze z prodeje jízdenek," všímá si list.

"V kontinentální Evropě bude železnice dopravou budoucnosti, protože je rychlá, nejsou na ní dopravní zácpy, jsou s ní spojeny relativně nízké emise a je praktičtější než letecká doprava. Tu limituje dlouhá doba při odbavení, nekonečné bezpečnostní procedury a umístění letišť na periferii měst," vypočítává Jančura hlavní důvody, které podle něj hovoří ve prospěch železnice.

Rozdíl oproti Českým drahám je velký

Zatímco Jančurovy vlaky mají nové kožené sedačky a jsou vybaveny spoustou zásuvek pro laptopy a připojením wi-fi, omšelé vlaky Českých drah se od dob komunismu podle listu moc nezměnily.

Výsledek? RegioJet má během typického dne obsazenost 80 až 90 procent a podle Jančury je často vyprodaný. A to i přesto, že jízdné ve vlacích RegioJetu je o trochu dražší než jízdné ve vlacích Českých drah. Americký deník také zaznamenal, že České dráhy odmítají říci, jakou obsazenost mají na trase z Prahy do Ostravy jejich vlaky Pendolino.

RegioJet není jediný konkurent ČD, na trh míří Leo Express

Už v prosinci se mají na trati objevit vlaky Leo Express podnikatele Leoše Novotného. "Je tu příležitost. Ve srovnání se západní Evropou zde byla velmi nízká kvalita služeb a my jsme zjistili, že můžeme nakoupit nové vlaky a konkurovat cenou dokonce i státnímu podniku," cituje list Novotného. Ten dal s pomocí fondů soukromého kapitálu dohromady kolem půl miliardy eur (přes 12 miliard korun), které může použít.

České dráhy zatím boj nevzdávají, i když německé železnice Deutsche Bahn si jako partnera na trase mezi Prahou a Hamburkem vybraly právě RegioJet. Šéf Českých drah Petr Žaluda řekl, že jeho podnik se zbavuje starých vlaků a chystá největší modernizaci od roku 1993.

Chris Jackson z britské publikace Railway Gazette připouští, že příchod konkurence zpravidla donutí státní dopravce ke změnám. Jak se to projeví v českém prostředí, to se podle něho dá těžko předpovídat. Komerční dopravci totiž na trhu působí zatím jen velmi krátce.

Autoři: ,

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Mapa cen bytů v metropoli: U řeky je draho, za metro si připlatíte

INFOGRAFIKA: Kolik stojí byty u metra

Volná pracovní místa v okolí, prázdné školky pro děti a spousta obchodů – to jsou kritéria, která zdražují byty....

Další z rubriky

Boeing 737 MAX má opravený software. Ještě se musí vyzkoušet v ostrém letu

Boeing 737 MAX v barvách Travel Service

Americká společnost Boeing ohlásila dokončení vývoje vylepšeného softwaru pro letouny 737 MAX, jejichž provoz byl...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Ministerstvo se odvolá proti opětovnému přezkumu mýtné kauzy

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy podá kasační stížnost proti rozhodnutí krajského soudu v Brně, který minulý týden vrátil...

Najdete na iDNES.cz