Invaze hlučných regionov na koleje končí. Dráhy dostaly poslední kus

  4:02aktualizováno  4:02
Po sedmi letech končí výroba motorových jednotek Regionova, které výrazně proměnily cestování hlavně na lokálkách. Ne vždy však k lepšímu. Dráhy ve středu převzaly poslední žlutý vlak z produkce Pars nova, firmy patřící pod Škodu Transportation.

Regionova | foto: České dráhy

Utratily za ně přes šest miliard korun a regionovy dnes obstarávají třicet procent všech jízd Českých drah.

"Regionova je největší omyl české železnice za posledních deset let. Jde o nejhorší v současné době vyráběný vlak, a proto by bylo lepší, kdyby se vůbec ani nezačal vyrábět," říká Miroslav Vyka, šéf Svazu cestujících ve veřejné dopravě. Vozidlo nazývá oplechovaným trabantem.

"Byla to taková z nouze ctnost. Ale myslím, že lidem se tyto vlaky celkem líbí," míní Jindřich Hlas, prezident Federace strojvůdců. I strojvůdci patřili často ke kritikům těchto vlaků, stačilo, aby napadlo například listí na trať, a některé úseky s větším sklonem vlaky vůbec nevyjely. Vnitřek skrývá i některé perly - například nevhodně umístěné tlačítko na zamykání dveří na toaletě. "Cestující ho občas nezmáčknou, proto občas toaleta funguje jako striptýzový bar," podotkl Vyka.

Rozmístění jednotek Regionova po ČR.

Rozmístění jednotek Regionova po ČR


Cestujícím na železnici přinesly sice pohodlnější sedačky nebo nízkopodlažní nastupování, měření však ukázala, že jednotky jsou hlučnější než motorové vozy řady 810, ze kterých se regionovy přestavují.

Dráhy vidí přínos regionov jinak. "Šlo o ideální cestu a rozumný kompromis mezi dodací dobou, cenou, disponibilními prostředky i existujícím rozsahem vozového parku. Určitě nasazení regionov znamenalo po roce 2005 podstatné zlepšení vnímání regionální železniční dopravy u našich zákazníků," řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Cena stoupala až na 25 milionů za jednotku

Regionovy začaly dráhy nakupovat od Parsu v roce 2005. Původní objednávka přitom počítala jen se stovkou kusů. Dráhy však nakonec objednávaly a objednávaly, až nakonec ve středu převzaly 237. jednotku. Většina jich je dvouvozových, Pars nova však dodala i 26 třívozových jednotek.

Firma zakázku na jejich výrobu získala buď nepřímo, nebo v soutěži, kde byla jediným uchazečem. Cena přitom postupně stoupala podle tendrů z 20 až na 25 milionů za jednotku. Nikdo jiný podobnou jednotku totiž nenabízel, nebo se s ní do soutěže nepřihlásil.

Fotogalerie

Jen na Slovensku podobné jednotky dělala ŽOS Zvolen. Novější verze teď jezdí mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi pro společnost GW Train Regio. Cenu ani jedna z firem nesdělila, ale podle ŽOS Zvolen je srovnatelná s cenami regionov. Jejich vlaky však nabízejí za stejnou cenu lepší výkon, jsou tišší, klimatizované a také mají silnější motory.

S regionovami se neopomněla pochválit ani Pars nova. "Modernizace znamenala smysluplnou obnovu vozového parku Českých drah a kromě finančních úspor měla pozitivní vliv i na zaměstnanost v regionu," řekl předseda představenstva Tomáš Ignačák. Zakázky na regionovy podle něj znamenaly práci pro zhruba pět set lidí ve firmě a u dodavatelů na Šumpersku.

Dráhy se rozhodly pro modernizaci i kvůli ceně, koupit si nový motorový vůz je záležitost zhruba dvakrát dražší. Současně použily levnější metodu - u starých motoráků vyměnily sedačky a okna, taková modernizace pak vyšla zhruba na milion korun.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

PŘEHLEDNĚ: Oblíbené, ale nerentabilní letadlo. Na to Airbus A380 doplatil

Airbus A380 vyžaduje speciální úpravy letiště. Třeba na Ruzyni se musely...

Ve čtvrtek oznámila společnost Airbus konec výroby letadla s označením A380. Tento obr, který brázdí světové nebe od...

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropská společnost Airbus ve čtvrtek ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu...

Ťok se zbaví Zemanova kanálu, přenechá jej ministerstvu zemědělství

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Ministerstvo dopravy končí s výstavbou vodních děl na tuzemských vodních cestách. Místo něj budou jezy či plavební...

Najdete na iDNES.cz