115 milionů bez soutěže. Ťok nechá provoz registru aut firmě ICZ

  8:37aktualizováno  8:37
Společnost ICZ míří k dalšímu velkému kontraktu bez soutěže s ministerstvem dopravy. Po dvou neúspěšných pokusech o soutěž s ní chce stát uzavřít smlouvu na provoz centrálního registru vozidel za 115 milionů korun.

Registr vozidel ve Škodově paláci v Praze. (10.12.2008) - Kdo se dnes vydal do pražského Škodova paláce, kde se nachází registr řidičů a vozidel, si asi ve frontě postojí delší dobu, než předpokládal. Od rána tu nefungují počítače. | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Není to poprvé, co ministr dopravy Dan Ťok zadává zakázku bez soutěže. Dosud největší je prodloužení smlouvy na provoz mýta se sdružením firem vedených Kapschem za více než čtyři miliardy korun. Tu už zkoumá Evropská komise.

ICZ se k zakázce na provoz registru dostala v březnu 2013 - bez soutěže poté, co ministerstvo dopravy řešilo závažný problémy s velkými výpadky systému od firmy ATS Telcom.

Smlouva byla původně jen na rok, ale ministerstvo ji muselo už několikrát prodloužit. Teď se ICZ začíná rýsovat reálná šance, že nakonec bude systém provozovat nejméně do roku 2021. Ministerstvo dopravy poslalo do meziresortního připomínkového řízení materiál, v kterém uvádí, že bude v jednacím řízení bez uveřejnění dohadovat smlouvu právě s ICZ.

Dva pokusy o soutěž. Pokaždé zrušené antimonopolním úřadem

Ministerstvo dopravy se pokoušelo provozovatele registru vysoutěžit dvakrát, ale pokaždé zakázku zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Poprvé v létě v roce 2015 bylo podle ÚOHS důvodem, že ministerstvo v tendru použilo příliš obecný pojem „vzdělání technického směru“, kterým měly firmy prokázat kvalifikaci do zakázky. Nejnižší cenu tehdy v soutěži nabídla 02.

Podruhé loni na sklonku roku ÚOHS soutěž zrušil na podnět společnosti ICZ. Ministerstvo totiž část systému nezveřejnilo v zadávací dokumentaci z důvodu ochrany utajovaných dat v systému. Tyto informace měly být poskytnuty jen vítězné firmě až po podpisu smlouvy. Jenže soutěžící tím pádem nebyli schopni vyhodnotit dopad těchto informací do nabídkové ceny a seznámit se s celou zakázkou. Podle ÚOHS tak byla soutěž netransparentní a zrušil ji.

Ministerstvo konzultovalo svůj postup s Bezpečnostní informační službou i Národním bezpečnostním úřadem.„Cílem zakázky na další provoz registru vozidel je především zajištění bezproblémového chodu systému na obcích s rozšířenou působností. Systém v současné době funguje spolehlivě, bez výpadků, které by komplikovaly práci úřadů,“ řekl Ťok.

Ministerstvo počítá, že za čtyři roky provozu zaplatí 115 milionů korun. V roce 2015 v soutěži 02 nabídla za tříletý provoz 40 milionů korun. „ Ministerstvo zároveň bude usilovat o zlevnění dnešních cenových podmínek,“ tvrdí Ťok. Zda se podaří státu vůbec někdy na provoz centrálního registru vozidel vysoutěžit někoho jiného kvůli ochraně tajných dat, není jasné.

Autor:
  • Nejčtenější

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

Češi mají páté nejlevnější jídlo v Evropě. Utratí za něj více než Britové

Potraviny jsou v Česku páté nejlevnější ze všech zemí EU. I přesto je u nás jídlo hned po bydlení druhou největší...

Premium

Sny mladých o bydlení narážejí na mizivé úspory, většina na hypotéku nedosáhne

Ceny bytů dál rostou a dostupnost bydlení pro mladé rodiny se stále zhoršuje. Jak ukazuje průzkum Hypoteční banky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

KOMENTÁŘ: Euro je časovaná bomba, držme se od něj dál, říká ekonom Kovanda

Česká ekonomika se sice na úrovni jednotlivých firem eurizuje, ale přesvědčivých argumentů pro plošné přijetí jednotné...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Ministr Kremlík se zbavuje odpovědnosti za mýto. Práce převedl na silničáře

Ministr dopravy Vladimír Kremlík se snaží zbavit zodpovědnosti za další kroky v problematické kauze českého mýta....

Personál Lufthansy stávkuje, firma zrušila i čtrnáct spojů s Prahou

Palubní personál německých aerolinek Lufthansa ve čtvrtek vstoupil do dvoudenní stávky, kvůli které firma zrušila 1 300...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

Boeing 737 MAX se vrátí do provozu v lednu, předpokládá společnost

Americká společnost Boeing předpokládá, že se její letadla 737 MAX vrátí do komerčního provozu v lednu příštího roku. V...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz