Pátek 24. března 2023, svátek má Gabriel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 24. března 2023 Gabriel

Dvoukolejka mezi Pardubicemi a Hradcem se začne budovat příští rok

  8:22
Příští rok se začne stavět druhá kolej na trati spojující Pardubice a Hradec Králové. Stavba za 1,4 miliardy korun má být hotová do tří let. Díky nové koleji budou jezdit vlaky každých 20 minut a rychlík ujede trasu za 11 minut.

Díky zdvoukolejnění budou vlaky mezi krajskými městy jezdit každých dvacet minut a rychlíky zvládnou trasu za pouhých 11 minut. | foto: iDNES.cz

Už několik let platí, že z Pardubic do Prahy se člověk dostane rychleji a pohodlněji vlakem než autem. Výhoda se násobí, pokud pasažér cestuje ve špičce a potřebuje až do centra metropole. Za prohru jinak slušného svezení po dálnici D11 může výstavba koridoru, díky němuž jedou vlaky do Prahy zhruba hodinu.

Dvoukolejná trať Pardubice Hradec

Už příští rok by se měla stavět druhá kolej mezi Opatovicemi a Stéblovou. Správa železniční dopravní cesty už na stavbu vyčlenila první peníze, 250 milionů korun. Výstavba kompletní dvoukolejky mezi krajskými městy by měla být hotová zhruba do čtyř let a vyjde na 1,4 miliardy. Hlavní výhodou bude, že vlaky budou moci jezdit každých dvacet minut a cesta rychlíků bude trvat jen zhruba jedenáct minut.

Něco podobného se nyní chystá na trase Pardubice - Hradec Králové. I tu bude možné už příští rok projet kompletně po čtyřproudové silnici. Ovšem i tady dostanou auta těžkou konkurenci.

Stát se chystá vybudovat dvoukolejku, díky které budou vlaky mezi krajskými městy jezdit každých dvacet minut a rychlíky zvládnou trasu za pouhých 11 minut.

"Začneme pracovat na zkapacitnění tratě na spojnici mezi Hradcem Králové, Pardubicemi a později dále na Chrudim. První část Stéblová - Opatovice by se měla začít stavět už v příštím roce," řekl ministr dopravy Pavel Dobeš.

Budou se stavět i nástupiště a přejezdy

Dobeš o chystané velké stavbě, která by celkem měla spolykat 1,4 miliardy korun, jednal už i se starostou obce Opatovice nad Labem Pavlem Kohoutem. Projekt totiž zdaleka nemyslí jen na samotné koleje, ale promění i jejich okolí.

"Předmětem stavby bude také výstavba nového zabezpečovacího zařízení a vybudování nových nástupišť, například v železniční stanici Opatovice nad Labem. Vlaky by po ukončené první etapě modernizace měly jezdit v taktu 15 až 20 minut," doplnil ministr Pavel Dobeš.

Podle generálního ředitele Českých drah Petra Žaludy Správa železniční dopravní cesty už na stavbu vyčlenila první peníze. Jedná se o 250 milionů korun, které budou prostavěny právě mezi Opatovicemi a Stéblovou, tedy stanicemi, kde na sebe vlaky momentálně musí čekat.

"Trať je schválena v investičním plánu SŽDC. Myslím si, že pokud se začne podle plánu, měla by být dvojkolejnost na trase Pardubice - Hradec Králové hotová do tří let," uvedl pro agenturu ČTK Petr Žaluda, který věří tomu, že po dokončení stavby bude cesta vlakem z Pardubic do Hradce rychlejší než vozem.

Po moderní trati by totiž vlaky měly jezdit vyšší rychlostí než dosud. "Jsem přesvědčen o tom, že když vlaky budou jezdit takto krátkou dobu, lidé přestanou jezdit auty nebo autobusy, a vlaky budou zaplněny," dodal Žaluda.

Konečně se zrychlí průjezd Ústím nad Orlicí

Ovšem Dobeš dovezl do Pardubic i několik dalších příznivých "železničních zpráv". Jednou z nich je, že stát konečně připravil úpravu průjezdu stanicí Ústí nad Orlicí. Ten momentálně brzdí vlaky na koridoru Praha - Ostrava.

"Je připravena investice, která řeší průjezd uzlem Ústí nad Orlicí. Tady jsme už ve stadiu vyhlášeného výběrového řízení na zhotovitele stavby," dodal ministr Dobeš, který také slíbil, že by se v Pardubicích měl konečně stavět nadchod nebo podchod, kterým se lidé dostanou ze sídliště Dukla na nádraží.

Daňové přiznání 2023

Základní lhůta pro podání daňového přiznání za zdaňovací období 2022 připadá letos na pondělí 3. dubna. Interaktivní daňové formuláře umí vypočítat daně za vás.

Mohlo by vás zajímat

ZANIKLÉ TRATĚ: Dráha do Modřan vedla tunelem i Krčským lesem

  • Nejčtenější

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Levnější papriky, cukr i vejce. Češi v zahraničí šetří tisíce a stát tratí

Levnější vejce, maso i zelenina. Čechy ženou vysoké ceny potravin do obchodů v zahraničí. V Polsku ušetří tisíce za...

Indům sebrali kojence. Nový film buší do Barnevernetu a otřásá Norskem

Do norských kin dorazil nový film inspirovaný osudem indické rodiny bojující o své děti. Příběh maminky ze Stavangeru,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Pavel zvolil u penzí nejhorší možné řešení

Premium Jedním z prvních ústavních kroků Petra Pavla bylo posouzení sporné valorizace důchodů. Prezident měl celkem čtyři...

Finsko není mistr světa ve vzdělání. Naopak. Mýtus, který trval 20 let, padá

Premium Ještě nedávno se do Finska jezdilo jako na safari, aby jiné země okoukaly tajemství tamního školství, nejlepšího na...

Revma vzniká v plicích. Nyní došlo ke zlomu v léčbě, říká profesor Vencovský

Premium Bolest, ztuhlost, otoky a deformace kloubů, především na rukou. Tak si většina lidí představuje revmatoidní artritidu,...

V Česku neměl šanci, v cizině metastázy zmizely. Léčbu hradí pojišťovna

Premium Na rakovinu prostaty umírá v Česku asi 1 500 mužů ročně. Když vyčerpají všechny metody léčby, nezbývá jim než čekat na...

Němec Rusa nenahradí. Do Česka se vrátili hlavně batůžkáři, ekonomika trpí dál

Premium Není turista jako turista. Na začátku února oznámili statistici meziroční nárůst počtu cizinců, kteří navštívili Česko....

Víc než dvakrát dražší. E-známka za zlomek ceny nakonec nedopadla

Před třemi roky stála zakázka na vytvoření elektronického systému nahrazujícího papírové známky křeslo ministra dopravy...

Skladovací haly rostou v Česku rekordním tempem, covid změnil pohled výrobců

Premium Výstavba výrobních a skladovacích hal zažívá rekordní čísla a po řadě let rostou i ceny, za které se skladovací plochy...

Uzavření závodu v Rusku srazilo Škodě Auto zisk o více než polovinu

Ukončení výroby aut a jejich prodeje v Rusku srazilo skupině Škoda Auto loni zisk po zdanění na 415 milionů eur, v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...

Být nahý před diváky není žádná kratochvíle, ale ani hrůza, říká Zounar

Herec Martin Zounar (55), který v Ordinaci hraje doktora Bobo Švarce, se opět svlékne. Poprvé se před kamerami objevil...