Dráhy byly loni po letech v zisku, pomohl rozprodej majetku. Ilustrační snímek

Dráhy byly loni po letech v zisku, pomohl rozprodej majetku. Ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Dráhy jsou v zisku. Díky rozprodeji majetku, přeprava lidí prodělává

  • 254
Státní železniční dopravce České dráhy loni po několika letech začal znovu vydělávat. Firma vytvořila loni zisk 491 milionů korun, ještě v roce 2010 měla přitom téměř miliardovou ztrátu. I přes tučné dotace ale prodělává na svém hlavním byznysu, přepravě cestujících.

Drahám se podařilo loni do vlaků přilákat více cestujících, zvýšit tržby i lehce omladit vozový park. Vyplývá to z výroční zprávy, kterou ČD zveřejnily na svých webových stránkách.

Celá skupina Českých drah, do které patří i například nákladní dopravce ČD Cargo či Výzkumný ústav železniční, loni dosáhla tržeb 37,6 miliardy korun.

"Pozitivní nárůst tržeb z hlavní činnosti je způsoben zejména nárůstem tržeb v osobní dopravě díky vyšším tržbám z přepravy cestujících a nárůstem tržeb v segmentu nákladní dopravy," uvedla firma ve výroční zprávě.

Do zisku se ale firma dostala hlavně díky rozprodejům a správě majetku a převodu živé dopravní cesty na státní Správu železniční dopravní cesty (SŽDC).

Samotná osobní doprava loni Českým drahám i přes více než 12 miliard na dotacích prodělala 583 milionů korun. V roce 2010 to bylo jen osm milionů korun. Dráhy takový rozdíl vysvětlují kurzovými ztrátami u finančních nákladů u půjček v cizí měně.

Bez započítání daní, úroků a odpisů (EBITDA) provoz vlaků vydělal 1,7 miliardy korun, což je meziročně zlepšení o půl miliardy. Naopak řízení provozu na železnici, které firma převedla od 1. září na SŽDC, vydělalo loni 256 milionů korun právě díky samotnému převodu. Téměř půl miliardy pak vyneslo hospodaření s majetkem drah. Kromě příjmů z pronájmu nádražích jde hlavně o zisky z prodejů nepotřebných nemovitostí.

Dráhy loni zažily první rok, kdy musely bojovat o zákazníky nejen s autobusy či auty, ale i jinými železničními dopravci. Tržby ale podle drah rostou i poté, co mezi Prahou a Ostravou začal jezdit RegioJet. Pochvalují si i zavedení akčních slev mezi některými městy: například mezi Prahou a Brnem po zlevnění stoupl počet cestujících meziročně o 40 procent.

Loni pokračoval i velký rozprodej drážních budov, které už firma nechce a ani nepotřebuje. Za budovy a pozemky získaly dráhy loni 638 milionů korun. Do oprav 17 nádraží dala loni společnost přes 300 milionů korun.

Cestující se daří do vlaků nalákat i díky čím dál mladšímu vozovému parku. Dráhy se na jeho pořízení rekordně zadlužují, jen loni uzavřely kontrakty na nové vlaky za více než 11 miliard korun.