Airbus A380. | foto: Airbus

Létají v noci a většími letadly. Letiště Praha začalo trestat za hluk

  • 182
V okolí pražského letiště roste hluk vinou některých dopravců. Ti používají například jiná letadla, než by měli, a také více létají v noci. Letiště za to začalo v červnu rozdávat pokuty. Za dva měsíce dopravce potrestalo sankcemi v celkové výši tři miliony korun.

O pokutách informovalo Letiště Praha. V prvních šesti měsících letošního roku se provoz na letišti zvýšil na 72 167 vzletů a přistání, což je meziročně o 5,4 procenta více. Podle obcí v okolí letiště je míra hluku čím dál vyšší.

Mluvčí letiště Roman Pacvoň uvedl, že zákonné limity hluku dosud porušeny nebyly. Připustil však, že se zvýšeným provozem by mohly vzniknout problémy, a to zejména v noci, kdy jsou stanovené limity hluku nižší.

Letiště se zaměřilo na dopravce, kteří často nedodržují přidělené sloty a létají v jiných časech, než původně měli. Kvůli tomu se pak posouvají lety do nočních hodin. Dalším častým prohřeškem je podle mluvčího využití jiného, často hlučnějšího stroje, než k jakému se aerolinky zavázaly.

Od června letiště začalo dopravce sankcionovat prostřednictvím takzvaných nadstandardních poplatků. Za první dva měsíce letiště rozdalo pokuty za 123 prohřešků. Mezi pokutovanými jsou i čeští dopravci, kteří zajišťují většinu nočních letů.

Podle mluvčího Českých aerolinií Daniela Šabíka je většina zpoždění způsobena faktory, které dopravce nemůže ovlivnit. Jde například o přeplněnost letišť, pomalé odbavování či nepříznivé počasí, což vede k řetězení zpoždění u návazných letů. „Za nedodržení přidělených slotů u návazných letů, zpožděných ne vinou dopravce, přesto dostaneme pokutu,“ dodal.

S tím Pacvoň nesouhlasí a tvrdí, že letiště k pokutám přistupuje jen v případech, kdy dopravce dostatečně neprokázal důvod, proč nedodržel přidělený čas odletu či příletu. O porušení slotu podle něj rozhoduje koordinátor jmenovaný Slotovou koordinací ČR, která je složená ze zástupců dvou tuzemských leteckých společností a Letiště Praha.

Letiště rovněž zavedlo nový systém hlukových poplatků. Od března tak může účtovat až šestkrát vyšší poplatky za noční let hlučného stroje, proti poplatku za denní let.

Letiště Praha odbavilo v prvním pololetí více než 7,43 milionu cestujících, meziročně o deset procent více. Letiště tak zatím naplňuje prognózy z počátku roku, podle kterých by za celý rok mělo odbavit rekordních 17 milionů cestujících.

Přistání letadla A380 v Praze (1/2018):

,