Halíře dělají talíře. Poplatky za kufry přihrály aerolinkám 2 biliony

  17:21aktualizováno  17:21
Jídlo, poplatky za zavazadla či místenku v letadle. Aerolinky se čím dál víc spoléhají na příjmy z vedlejších služeb. Letos jim poplatky do rozpočtů přihrají v přepočtu bezmála 2 biliony korun. Za posledních sedm let se tyto příjmy více než ztrojnásobily.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Příjmy světových aerolinek z vedlejších poplatků letos dosáhnou přes 62 miliardy liber, v přepočtu přes 1,8 bilionu korun. Ukázala to nová zpráva americké společnosti IdeaWorksCompany, o níž informoval britský server deníku The Daily Mail.

Různé poplatky, například za jídlo či zavazadla, byly zpočátku typické pro nízkonákladové létání. Aerolinky často osekávaly základní ceny letenek „na kost“ a cestující byl nucen připlácet si za každou další službu. Poplatky je proslulý král levného létání Ryanair, který před sedmi lety dokonce zvažoval zpoplatnění užívání toalet na palubě.

Hladolety cestující neubraly, Travel Service loni rostl o desetinu

Jenomže na tyto příjmy se čím dál více spoléhají už i konzervativní aerolinky jako jsou například British Airways. Britská společnost si od letošního ledna účtuje za jídlo na všech svých letech v ekonomické třídě, které netrvají déle než pět hodin. Inkasuje také za místa, kde má cestující více prostoru na nohy (čtěte Další hladolety. S občerstvením zdarma končí už i British Airways).

Náklady však osekává řada dalších aerolinek, některé cateringové firmy to dokonce položilo. Trend se nevyhnul ani České republice. Třeba tuzemský Travel Service už v roce 2015 přestal poskytovat zdarma vodu (čtěte Travel Service končí na většině letů i s vodou zdarma).

„Kromě několika výjimek se letecké společnosti po celém světě uchylují k taktice ‚á la karte‘, aby spotřebitelům daly více možností a posílily své vedlejší příjmy,“ stojí ve zprávě.

Ještě v roce 2010 dosáhly příjmy světových aerolinek z vedlejších poplatků 17 miliard liber. Letos to má být 62 miliard. Zatímco před sedmi lety si cestující připlácel za dodatečné služby v průměru od 6,27 do 8,42 liber, nyní je to kolem 15 liber na osobu.

Zdrojem 27 procent těchto dodatečných příjmů je zpoplatnění zavazadel. Další příjmy aerolinky generují z různých služeb, poskytovaných na palubě, z provizí partnerských hotelů či autopůjčoven.

Autor:

Nejčtenější

Polovina Čechů nebere důstojnou mzdu, měli by vydělávat zhruba 30 tisíc

Ilustrační snímek

Jakou byste měli mít mzdu, abyste mohli v Česku žít důstojně? Výzkumníci z platformy pro důstojnou mzdu, na jejíž práci...

Dovolené tisíců Čechů v ohrožení, neštěstí Boeingu dopadá na cestovky

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Ohrožené dovolené s odletem z menších českých letišť nebo osekaná linka na Kapverdské ostrovy a do sousedního Senegalu....

Přejmenujte 737 MAX, radí Trump Boeingu v krizi. Na sítích se mu už smějí

Boeingy 737 MAX nesmějí už ani do USA, rozhodl prezident Trump

Americký prezident Donald Trump přišel s receptem na řešení krize ve společnosti Boeing. Podle něj by společnosti...

„Rukávky“ překážejí. Vypitá dětská pitíčka nikdo nechce recyklovat

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Až dva tisíce tun vytříděných PET lahví ročně se podle odhadů recykluje složitěji, než by mohlo. Situaci komplikují...

Velké obchody o Velikonocích: v pátek otevřeno, zavřené budou v pondělí

Ilustrační snímek

Na Velký pátek, kdy si křesťané připomínají ukřižování Krista, budou všechny obchody otevřené. Na Velikonoční pondělí...

Další z rubriky

Ve hře je přímý spoj mezi Prahou a Hanojí. Babiš věří, že bude do Vánoc

Premiér Andrej Babiš a vietnamský předseda vlády Nguyen Xuan Phuc se setkali v...

Přímé letecké spojení mezi Prahou a vietnamskou Hanojí. To je jedno z memorand, která byla uzavřena na středečním...

Kamiony možná budou stát celou neděli, ministerstvo vnitra navrhlo změny

kamion, odpočívadlo (ilustrační snímek)

Ministerstvo vnitra navrhlo změnu časů, ve kterých nemohou na českých dálnicích a rychlostních silnicích jezdit...

Kraje chtějí zpoplatnit necelých 120 kilometrů silnic, zbytek má být bez mýta

Ilustrační snímek

Z devíti set kilometrů chtějí kraje zpoplatnit jen necelých 120 kilometrů silnic první třídy. Na zbytku chtějí zavést...

Najdete na iDNES.cz