náhledy
Gulfstream G700
Autor: Profimedia.cz
Gulfstream G700
Autor: Profimedia.cz
Jeden z prototypů Gulfstreamu G700 při přistání v Kalifornii (15. září 2020)
Autor: Profimedia.cz
Interiér jednoho z prototypů Gulfstreamu G700 (25. října 2019)
Autor: Profimedia.cz
Oči celého leteckého světa se upínají na francouzské letiště Le Bourget nedaleko Paříže, kam se po čtyřleté přestávce vrací mezinárodní aerosalon. Výrobci letadel po letech útlumu hlásí stovky objednávek, letecké společnosti se také připravují na letošní rekordní počet odbavených cestujících. Celý průmysl je ale také pod tlakem, neboť musí snižovat svou uhlíkovou stopu. Bezpilotní bojový letoun Aarok od výrobce Turgis & Gaillard.
Autor: Reuters
Leteckou přehlídku slavnostně zahájí francouzský prezident Emmanuel Macron. V pátek oznámil vyčlenění 2,2 miliardy dolarů na podporu vývoje technologií, které mají snížit emise z letadel. Letecká doprava se podílí na celosvětových emisích CO2 téměř třemi procenty, ale slouží přitom jen malé části světové populace. Francouzský prezident naslouchá generálnímu řediteli společnosti Airbus Guillaumu Faurymu.
Autor: Reuters
Vzhledem k tomu, že cílem průmyslu je dosáhnout v polovině století nulových čistých emisí, firmy zvyšují úsilí o jejich dosažení. Zpočátku se zaměřují na udržitelná letecká paliva (SAF) vyráběná ze zdrojů, jako je komunální odpad, zbytky ze zemědělství a lesnictví, plodiny a rostliny, a dokonce i vodík. Společnosti však pracují také na vývoji letadel poháněných bateriemi a vodíkem. Generální komisař pařížského leteckého veletrhu Patrick Daher spolu s generálním ředitelem společnosti Airbus Guillaume Faury vítají francouzského prezidenta Emmanuela Macrona na mezinárodním leteckém veletrhu v Paříži na letišti Le Bourget.
Autor: Reuters
Letiště Le Bourget je rovněž fórem pro oznamování obchodů. Sešlo se zde přibližně 2 500 firem, aby předvedly svá nejnovější letadla, drony, vrtulníky a prototypy, jako jsou například létající taxíky. Šéf společnosti Airbus Guillaume Faury, který stojí v čele francouzské asociace leteckého průmyslu GIFAS, označil aeroslaon za návrat starých dobrých časů. Na snímku bezpilotní bojový letoun Aarok od výrobce Turgis & Gaillard.
Autor: Reuters
Výstavní plocha čítá 125 000 metrů čtverečních, během týdenní akce organizátoři očekávají přibližně 320 000 návštěvníků. Na snímku vzdušný taxík eVTOL společnosti AutoFlight.
Autor: Reuters
Spolu s leteckou přehlídkou Farnborough v Anglii, která se koná v sudých letech, je francouzský aerosalon klíčovou prodejní akcí jak pro civilní, tak i obranný průmysl. Dvouproudový motor s vysokým obtokovým poměrem vyráběný společností CFM International na Boeingu 737 MAX.
Autor: Reuters
K vidění na Le Bourget bude nejméně 158 letadel, vrtulníků a bezpilotních letounů od nejnovějších dopravních letadel pro dálkové lety až po nejnovější americkou stíhačku F-35. Zaměstnanci pracují na letadle Gulfstream Aerospace G500.
Autor: Reuters
Spojené státy budou mít silné zastoupení se 425 vystavovateli, které posílil obnovený zájem o vojenskou techniku po ruské invazi na Ukrajinu. Elektrický inteligentní motor ENGINeUS100 vyrobený společností Safran.
Autor: Reuters
Organizátoři aerosalonu označili letošní akci, která se normálně koná každé dva roky, za leteckou přehlídku obnovy. Odvětví nejdříve zasáhl koronavirus, v roce 2021 byla akce zrušena. Výrobci letadel vypisují nyní stovky objednávek a letecké společnosti se připravují na letošní rekordní počet cestujících. Model stíhacího letounu Rafale C, který vyrábí společnost Dassault Aviation.
Autor: Reuters
Letecká přehlídka chce také otevřít okno do budoucnosti, protože se množí projekty létajících taxíků a dalších letadel s kolmým startem. V rámci výstavy „Paris Air Mobility“ bude na letišti vystaveno několik prototypů, které představí nejnovější inovace, jež, jak vývojáři doufají, změní způsob dopravy. Logo společnosti Boeing na trupu letounu 777-9.
Autor: Reuters
Na aerosalonu budou přítomny i firmy ze 46 dalších zemí, nikoli však z Ruska, na které se vztahují sankce. Zastoupena bude ale i Čína, která zrušila covidová omezení teprve na začátku letošního roku. Model evropského letounu Future Combat Air System (SCAF), který společně vyvinuly Francie, Německo a Španělsko (19. června 2023)
Autor: Reuters
Válka na Ukrajině také přiměla mnohé země zvýšit vojenské výdaje, z toho by mohly těžit mnohé firmy z oblasti letectví a kosmonautiky. Útočný vrtulník AH-64 Apache americké armády.
Autor: AP