Guláš ve vlaku může stát i tři stovky

  2:49aktualizováno  2:49
Třetinka točené plzně za 29, ale i za 78 korun, guláš za 115, ale také za 273 Kč. I s takovými rozdíly se potká cestující, který se jde občerstvit do jídelního vozu ve vlaku. Pokaždé přitom sedí v českém voze a útratu platí na účet společnosti Jídelní a lůžkové vozy (JLV).

Ceny za občerstvení nemohou nijak ovlivnit ani České dráhy, přestože jsou restaurační vagony řazeny na jejich spojích. | foto: Jan MarkovičiDNES.cz

Záleží však na tom, kterým vlakem cestuje, a v některých případech i na tom, ve které části trasy se právě nachází.

Třeba v mezinárodním vlaku EC Vindobona zaplatí v úseku od německé hranice po Prahu za "řízek XXL s opékaným bramborem" 323 Kč, mezi Prahou a Brnem ho však stejné jídlo stojí díky akci Happy Hour o stokorunu méně. Za Brnem už však opět platí vyšší cenu.

Podobná pravidla platí i u dalších položek jídelního lístku na této trase. "Tuto nabídku jsme zavedli v úseku, kde je nejvyšší podíl české klientely," vysvětluje Kateřina Topinková, která má v JLV na starosti marketing.

Sleva tak alespoň částečně zmírňuje vysoké ceny na spojích do Německa, Rakouska a Maďarska. "Ty kopírují zahraniční cenovou politiku států, kterými vozy projíždějí. Zároveň jsou stanovovány s ohledem na konkurenční poskytovatele restauračních služeb," doplnila Topinková.

České jídelní vozy totiž nejsou jedinými, s nimiž se cestující na mezinárodních vlacích jedoucích přes Česko setkají. Na některých spojích jezdí také maďarská nebo německá restaurace, na rozdíl od české však u nich není možné na internetu zjistit ceny jídel a nápojů.

Levně v pendolinu
Ceny za občerstvení nemohou nijak ovlivnit ani České dráhy, přestože jsou restaurační vagony řazeny na jejich spojích. "Pokud by vlastník vozu (např. České dráhy, pozn. red.) chtěl ceny regulovat, musel by provozovateli restaurace uhradit případný propad tržeb," říká Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení drah.

Podle něj není ani možné přizpůsobit ceník území státu, po jehož tratích vlak zrovna jede. "Změna cen třeba na česko-německé hranici skutečně není možná," doplnil Šťáhlavský. I proto vychází návštěva jídelního vozu nejlevněji ve vlacích směřujících do Ostravy a na Slovensko, které také provozuje JLV.

Levné je také pendolino a jídelní vozy, které má v pronájmu od drah společnost Urblík. Ta je provozuje na vnitrostátních rychlících a expresech. Samotné vagony jsou však ve vlastnictví Českých drah, které hradí veškeré náklady spojené s jejich provozem, údržbou a případnými modernizacemi.

Zatímco Urblík platí drahám nájem, smlouva s firmou JLV, ve které mají dráhy 40procentní podíl, je nastavena jinak. "České dráhy si servis v těchto vozech najímají, zároveň ale dostávají tržby za jejich provoz pouze v zahraničí," popisuje na obchodní model Šťáhlavský.

Podle něj nyní dochází k přehodnocování smlouvy. Samotným jídelním a lůžkovým vozům se daří. V loňském roce utržily 365 milionů korun, což je téměř o sto milionů více než v roce 2006.

Čistý zisk však činil pouze 6,5 milionu oproti dvanácti milionům v předchozím roce. Do rodiny JLV patří také síť obchodů Pont či výroba baget Dundee.

  • Nejčtenější

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Platit se bude za všechny dovezené mobily, řekl šéf OSA v Rozstřelu

Pořadatelé koncertů, média, sportbary, hotely, ale i spotřebitelé, kteří si kupují flash disky nebo CD a DVD nosiče. Ti...

Dvacet hodin ve vzduchu. Z New Yorku míří první přímý let do Sydney

Z letiště v New Yorku letí první let bez mezipřistání s destinací v australském Sydney. Letadlo australské aerolinky...

Žluté lány musí zmizet. Zemědělce čeká omezení plochy vysetých plodin

Tisíce zemědělců v posledních týdnech rozměřovaly pole a lámaly si hlavu nad tím, jak je co nejvýhodněji rozdělit....

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Dějiny čtvrcení v Praze. Nejděsivější případy rozřezaných těl

Děsivé kriminální případy. O těchto čtyřech vraždách mluvila celá republika. Brutální a hrůzostrašné „kouskování“...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

České dráhy nakoupí dvě stovky nových vagonů pro expresní spoje

České dráhy nakoupí až 182 osobních vagonů pro expresní spoje s rychlostí až 230 kilometrů v hodině. Vozy tak bude...

Dopravci otálí s registrací nového mýta. Zacpou přechody, varuje úřad

Zahraniční kamionoví dopravci nevyužívají registraci do mýtného systému s předstihem. Z téměř sta tisíc polských...

Do úprav rizikových přejezdů železnic půjdou miliardy, říká šéf SŽDC

Šéf železničářů představil plán pro období utahování opasků. Stojí na půjčce od Evropské investiční banky. Do železnic...

Společnost Tesla dostala zelenou, aby mohla začít vyrábět svá auta v Číně

Společnost na výrobu elektromobilů, kterou provozuje miliardář Elon Musk, staví ve východní Šanghaji továrnu za 2...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz