Guláš ve vlaku může stát i tři stovky

  2:49aktualizováno  2:49
Třetinka točené plzně za 29, ale i za 78 korun, guláš za 115, ale také za 273 Kč. I s takovými rozdíly se potká cestující, který se jde občerstvit do jídelního vozu ve vlaku. Pokaždé přitom sedí v českém voze a útratu platí na účet společnosti Jídelní a lůžkové vozy (JLV).

Ceny za občerstvení nemohou nijak ovlivnit ani České dráhy, přestože jsou restaurační vagony řazeny na jejich spojích. | foto: Jan MarkovičiDNES.cz

Záleží však na tom, kterým vlakem cestuje, a v některých případech i na tom, ve které části trasy se právě nachází.

Třeba v mezinárodním vlaku EC Vindobona zaplatí v úseku od německé hranice po Prahu za "řízek XXL s opékaným bramborem" 323 Kč, mezi Prahou a Brnem ho však stejné jídlo stojí díky akci Happy Hour o stokorunu méně. Za Brnem už však opět platí vyšší cenu.

Podobná pravidla platí i u dalších položek jídelního lístku na této trase. "Tuto nabídku jsme zavedli v úseku, kde je nejvyšší podíl české klientely," vysvětluje Kateřina Topinková, která má v JLV na starosti marketing.

Sleva tak alespoň částečně zmírňuje vysoké ceny na spojích do Německa, Rakouska a Maďarska. "Ty kopírují zahraniční cenovou politiku států, kterými vozy projíždějí. Zároveň jsou stanovovány s ohledem na konkurenční poskytovatele restauračních služeb," doplnila Topinková.

České jídelní vozy totiž nejsou jedinými, s nimiž se cestující na mezinárodních vlacích jedoucích přes Česko setkají. Na některých spojích jezdí také maďarská nebo německá restaurace, na rozdíl od české však u nich není možné na internetu zjistit ceny jídel a nápojů.

Levně v pendolinu
Ceny za občerstvení nemohou nijak ovlivnit ani České dráhy, přestože jsou restaurační vagony řazeny na jejich spojích. "Pokud by vlastník vozu (např. České dráhy, pozn. red.) chtěl ceny regulovat, musel by provozovateli restaurace uhradit případný propad tržeb," říká Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení drah.

Podle něj není ani možné přizpůsobit ceník území státu, po jehož tratích vlak zrovna jede. "Změna cen třeba na česko-německé hranici skutečně není možná," doplnil Šťáhlavský. I proto vychází návštěva jídelního vozu nejlevněji ve vlacích směřujících do Ostravy a na Slovensko, které také provozuje JLV.

Levné je také pendolino a jídelní vozy, které má v pronájmu od drah společnost Urblík. Ta je provozuje na vnitrostátních rychlících a expresech. Samotné vagony jsou však ve vlastnictví Českých drah, které hradí veškeré náklady spojené s jejich provozem, údržbou a případnými modernizacemi.

Zatímco Urblík platí drahám nájem, smlouva s firmou JLV, ve které mají dráhy 40procentní podíl, je nastavena jinak. "České dráhy si servis v těchto vozech najímají, zároveň ale dostávají tržby za jejich provoz pouze v zahraničí," popisuje na obchodní model Šťáhlavský.

Podle něj nyní dochází k přehodnocování smlouvy. Samotným jídelním a lůžkovým vozům se daří. V loňském roce utržily 365 milionů korun, což je téměř o sto milionů více než v roce 2006.

Čistý zisk však činil pouze 6,5 milionu oproti dvanácti milionům v předchozím roce. Do rodiny JLV patří také síť obchodů Pont či výroba baget Dundee.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

140 km/h povoleno. Ťok chce zvýšit maximální rychlost na českých dálnicích

Ilustrační snímek

Spolu se zpřísněním postihů za závažnější dopravní přestupky se do chystané změny zákona o pozemních komunikacích...

PŘEHLEDNĚ: Oblíbené, ale nerentabilní letadlo. Na to Airbus A380 doplatil

Airbus A380 vyžaduje speciální úpravy letiště. Třeba na Ruzyni se musely...

Ve čtvrtek oznámila společnost Airbus konec výroby letadla s označením A380. Tento obr, který brázdí světové nebe od...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Najdete na iDNES.cz