Škodovka v době elektromobilní. Do tří let plánuje deset modelů

  • 128
Frankfurt (od zpravodaje MF DNES) - Podobně jako jiné automobilky věnovala mladoboleslavská Škodovka většinu prostoru na frankfurtském automobilovém veletrhu představení elektrické budoucnosti značky. Spustila prodej prvního elektromobilu, Citigo iV, a hybridního Superbu iV kombinujícího benzinový motor s elektromotorem nabíjeným ze zásuvky.

Představení dvou elektrických novinek je prvním krokem ke změně značky.

„Do roku 2022 chceme mít deset elektrických vozů v portfoliu,“ uvedl při slavnostní prezentaci předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier. V příštím roce by na trh měl například vstoupit model Vision iV, který byl poprvé ještě jako koncept představen vloni na ženevském autosalonu.

Cena malého elektrického Citiga bude začínat bez stokoruny na 430 tisících korun a hybridní Superb iVs se bude prodávat za cenu začínající na 876 900 korunách. K prvním zájemcům by se nové městské vozidlo mohlo dostat po Novém roce. 

Přestože proti nejlacinější benzinové verzi, kterou už Škodovka nenabízí, je elektrické Citigo zhruba o dvě stě tisíc korun dražší, stále se jedná o nejdostupnější čistý elektromobil na tuzemském trhu.

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Například dvousedadlový elektrický Smart EQ ForTwo stojí od 570 tisíc korun výš a koncernový konkurent ze segmentu miniaut Volkswagen e-up! přes šest set tisíc. U vyšších tříd vozidel se pak ceny čistých elektromobilů blíží hranici jednoho milionu.

Škoda si uvědomuje, že 430 tisíc korun za elektromobil do města je dost peněz, a proto hodlá vyšší pořizovací cenu prvním pěti stům řidičů kompenzovat ročním bezplatným nabíjením v síti státního distributora ČEZ. Ten v Česku provozuje na 170 dobíjecích stanic ze zhruba čtyř set veřejně přístupných zařízení.

Při stále ještě velmi nízkých prodejích elektrovozů nebude zřejmě nabídka pěti set ročních bezplatných nabíjení hned tak vyčerpána. I přes výrazně rostoucí tempo se podíl těchto vozů na celkových prodejích nových aut podílí pouze necelými třemi desetinami procenta.

Za loňský rok si Češi pořídili podle statistik Svazu dovozců automobilů 618 elektroaut. Letos za prvních osm měsíců to bylo 461 nových vozidel na čistě elektrický pohon, což v meziročním srovnání představuje nárůst o 82 vozů. Ve stejném období si přitom lidé koupili přes 123 tisíc benzinových aut a téměř 47 tisíc dieselů.

Graf Nové Citigo iV a jeho hlavní električtí rivalové

„Aby vyšší cenu elektrického vozidla kompenzovaly nižší náklady, bude potřeba počítat celkem s vysokým nájezdem,“ řekl MF DNES analytik společnosti EY Petr Knap.

Škoda Auto uvádí náklady na kilometr v elektrickém Citigo 50 haléřů, v nejlevnější Škodě Fabia s benzinovým motorem činí 1,50 Kč. Rozdíl v ceně je 160 tisíc korun ve prospěch Fabie. Podle hrubého odhadu tak bude v elektrickém Citigo nutné ujet zhruba 160 tisíc kilometrů, než se začne vyplácet.

Toto číslo se však nebezpečně podobá garantované životnosti baterie, která je počítána na 160 tisíc kilometrů a která u elektromobilů bývá nejdražší součástkou.

Těžko říct, kolik jich prodáme

Kromě Česka spouští Škoda prodej elektrického Citigo a hybridního Superbu v Německu, s otazníkem zatím zůstává Itálie. Městské vozítko začal výrobce už dříve nabízet v Norsku, kde je poptávka po elektromobilech mimo jiné kvůli státním subvencím na pořízení výrazně vyšší než v Česku. 

Větší zájem Norů než městské vozidlo vzbudil model Vision iV, který přestože doposud není dokončený, získal v severské zemi zhruba šest tisíc objednávek. O Citigo, které bylo puštěno do předprodeje spolu s ním, projevily zájem řádově stovky řidičů.

„Je velmi těžké přesně spolehlivě předpovědět, kolik elektrických modelů prodáme. Naše věštecká koule není o nic lepší než věštecká koule našich konkurentů. Vyjdeme-li z toho, že maximálně pět procent současných řidičů si už vyzkoušelo elektromobil, je těžké očekávat nějaké vysoké objemy prodejů,“ uvedl k odhadům v nejbližších letech Maier.

Na druhou stranu zmiňovaný test potenciálních zákazníků v Norsku byl pro automobilku příjemným překvapením. Během prvních sedmi hodin si zákazníci závazně objednali a složili zálohu na 3 500 elektrických automobilů, dodal šéf mladoboleslavské automobilky.

Kromě Evropy, kde jsou mezi jednotlivými zeměmi ohromné rozdíly v připravenosti na masové rozšíření elektromobility, má podle vedení Škody velký odbytový potenciál i Čína. Ta by se podle Bernharda Maiera mohla podle počtu prodaných elektrických vozidel stát vedoucím trhem.

V tomto ohledu to bude mít jednodušší nový hybridní Superb. Cena varianty, v níž klasickému benzinovému motoru pomáhá elektromotor, vychází oproti čistě benzinové verzi dráže v řádu desítek tisíc korun. V nejvybavenějším modelu Laurin & Klement pak příplatek za nízkoemisní vozidlo dosahuje zhruba pěti tisíc korun, uvedl mluvčí Škody Vítězslav Pelc. I proto lze předpokládat, že hybridní Superby si k zákazníkům najdou cestu rychleji.


Elektromobil