Nový klimatický plán francouzského hlavního města na období let 2024–30 radnice zveřejnila minulý týden. Přestože o něm bude ještě hlasovat pařížská rada, je potvrzením mnoha změn, které získávají konkrétní podobu zejména v desetiletí od nástupu starostky Anne Hidalgové do funkce, píše agentura Bloomberg.
Nový městský plán nese jméno Rychleji, spravedlivěji, lokálněji. Slibuje, že vytvoří město, které bude ekologičtější, odolnější vůči extrémním povětrnostním podmínkám, přívětivější pro chodce a především: bez aut.
Oáza uprostřed města
K dosažení tohoto cíle si Paříž slibuje, že do roku 2030 vytvoří 300 hektarů nových zelených ploch. 10 procent z nich vznikne již do roku 2026. Důležitou součástí tohoto cíle bude podle radnice odstranění parkovacích míst. Například množství míst paralelního parkování u obrubníků lze poměrně snadno nahradit řadami stromů vysázených v záhonech. Ty budou zároveň napomáhat vsakování dešťové vody.
Do centra Paříže vjezd zakázán. Více místa dostali chodci a rezidenti![]() |
Vytvořením „oázových náměstí“ v každém z dvou desítek pařížských obvodů přibudou další zelené plochy. V nich vyrostou stromy a stínící konstrukce, jako jsou altány, které poskytnou obyvatelům úkryt před sluncem a pomohou snížit teplotu okolního vzduchu.
Pozornost zvládání extrémního počasí se v plánu akcentuje i na dalších místech. Nedávné vlny veder totiž odhalily zranitelnost aglomerace vůči rostoucím letním teplotám. Ve městě totiž vzniká silný efekt tepelného ostrova a mnoho domů anebo podniků přitom nemá klimatizaci.
Dej přednost chodcům
Silné podpory radnice se dočká především pěší doprava. Město se zavázalo vytvořit v centru každého obvodu centrum zcela bez aut. Například na známém pařížském vnitřním okruhu Boulevard Périphérique město vyčlení jeden jízdní pruh, který bude sloužit výhradně pro vozidla veřejné dopravy a spolujízdu. V pruzích, které zůstanou otevřeny pro všechny, se rychlost sníží na 50 kilometrů v hodině.
Není to špatné. Starostka Paříže se koupala v Seině, aby ukázala její čistotu![]() |
Návrhy musí ještě odhlasovat v zastupitelstvo, kde ovšem strany koalice starostky Hidalgové tvoří většinu. Pod jejím vedením si město získalo pověst obzvláště aktivního bojovníka proti automobilové dopravě. Paříž již zakazuje vjezd znečišťujícím vozidlům do svého centra, omezuje prostor pro automobily na mnoha místech a snižuje rychlostní limity.
Plány na odstranění parkovacích míst navazují na již dokončené projekty, které na velkých náměstích a křižovatkách vyčlenily prostor pro zeleň a pěší a proměnily je zpět v obytné prostory pod širým nebem. Ty fungovaly před érou dominance automobilů na konci 20. století, uzavírá Bloomberg.



















