Podle ministerstva současná vlna kontrol neznamená ztrátu důvěry vůči vedení ředitelství silnic. Za kritizované zakázky má být údajně odpovědné bývalé vedení organizace. Zadáváním zakázek s hodnotou pod šest milionů korun se už nyní zabývá interní audit Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
„Z pozice ministra dopravy nemohu dohlížet na průběh výběrových řízení u stovek malých zakázek, které podřízené organizace zadávají. Jednoznačně ale platí, že v resortu nebudu u žádných tendrů, ani těch relativně malých, tolerovat diskriminační přístup či návrat k rozdávání veřejných zakázek předem vybraným firmám,“ uvedl ministr dopravy Antonín Prachař.
V souvislosti se zakázkami Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) MF DNES zjistila, že firmy, které je získávaly, nesou jména po vinných odrůdách. Názvy firem však podle Prachaře ŘSD nezkoumá a orientuje se podle statutárních orgánů, které tyto firmy zastupují. Například citovanou společnost Malvasier zastupuje podle Prachaře člověk, který s ŘSD spolupracuje od roku 1998 a na zakázky zajišťované jeho prostřednictvím nebyly v minulosti vzneseny žádné reklamace.
Od března do srpna letošního roku uzavřelo ŘSD podle zjištění MF DNES celkem 347 zakázek, u kterých stačilo oslovit tři firmy. Byly to zakázky malého rozsahu, tedy pod šest milionů korun. V součtu jsou to tři čtvrtiny všech zakázek. Jiní na ně nedosáhli, neboť se nabídka soutěže na profilu zadavatele vůbec neobjevila.
Ačkoli jsou to zdánlivě drobné zakázky, v součtu se hraje o miliardy korun. Jen za pět měsíců byly uzavřeny takové smlouvy za 2,3 miliardy korun, bezmála polovinu všech peněz, které ŘSD za stejné období vysoutěžilo jinak.