Firmy lákají nedostatkové zaměstnance, zajistí jim dopravu i ubytování

  1:07aktualizováno  1:07
Firmy se stále častěji musí kvůli nedostatku zaměstnanců poohlížet po vhodných uchazečích mimo svůj region. Roste proto počet podniků, které jako benefit nabízejí svozy pracovníků firemními autobusy do práce.

(ilustrační snímek) | foto: Marek Podhora, MAFRA

Bezplatnou dopravu poskytují zejména výrobní závody a velké společnosti, které zaměstnávají hodně lidí, aby se jim takový podnik vyplatil. „Zatímco pro kancelářské zaměstnance je nejdůležitější flexibilita (homeoffice, pružná pracovní doba, alternativní úvazky) a možnost vzdělávání, pracovníky ve výrobě nadchnou pragmatičtější výhody, jako jsou pracovní podmínky, kvalita a cena obědů a minimální čas a náklady pro dopravu do práce,“ uvedl manažer náboru a marketingu pracovní agentury ManpowerGroup Jiří Halbrštát.

Zejména v malých obcích je ale dopravní spojení špatné. Pokud mají firmy zájem nalákat i jejich obyvatele, nezbude jim než pro ně objednat vlastní dopravu, případně svozy autobusem dojednat a spolufinancovat s místními samosprávami.

Fotogalerie

Jihočeský výrobce elektrotechnických součástek Schneider Electric přišel s dopravou zaměstnanců ještě před hospodářskou krizí v roce 2007. Tehdy ji nabízel jako formu benefitu nahrazující růst mezd, které česká pobočka kvůli mezinárodní politice koncernu nemohla dále zvyšovat. V současnosti dováží zaměstnance do své písecké továrny z okruhu 40 kilometrů z několika tras – od Strakonic, Milevska, Kostelce nad Vltavou, Mirovic a z Blatné.

Vlastní dopravou, kterou pro firmu zajišťuje ČSAD České Budějovice, nicméně vozí dělníky pouze na sobotní směny. Během všedních dnů mohou pracovníci využívat veřejné linky, na což jim společnost připlácí, uvedla personální specialistka Dagmar Zelenková. Pokud je potřeba do výrobního závodu v mimořádných situacích přivézt pouze několik zaměstnanců, taxislužba je na náklady firmy dopraví dodávkou.

Zhruba 400 zaměstnanců využívá firemních autobusů pro dojíždění za prací do dobříšské výrobny nakladačů Doosan Bobcat. „Provozujeme dvě trasy o šesti linkách s celkem 29 zastávkami, uvedl mluvčí společnosti Pavel Svoboda. Počet míst, odkud společnost své zaměstnance sváží, chce do budoucna ještě rozšířit.

Alespoň příspěvek na nájem

Maximální doba, kterou jsou zaměstnanci ochotní dojíždět do práce, je podle zkušeností libereckého závodu na výrobu klimatizací do aut Denzo Manufacturing Czech, 70 minut. Severočeský výrobce začal vlastní dopravu organizovat mimo jiné kvůli přilákání zájemců o práci z Polska. V současnosti od severních sousedů do závodu směřují tři přeshraniční linky ze směru Zgorzelec, Bogatynia a Sieniawka. Z Česka pak další tři z Nového Boru, Nového Města pod Smrkem a z Tanvaldu.

Pokud chtějí firmy přetáhnout pracovníky z ještě vzdálenějších oblastí, nezbývá jim než se těmto lidem postarat o bydlení přímo v místě závodu. Na ubytování nové zaměstnance láká třeba mladoboleslavská Škoda Auto, která má ve městě vlastní ubytovací kapacity.

Firmy, které na rozdíl od Škody nemají vlastní ubytovny, stále častěji pronajímají zaměstnancům byty v komerčních objektech a na část nájmu jim přispívají. Standardně tak zaměstnancům proplácejí 10 až 30 procent nájemného, uvedl Jan Rafaj, generální ředitel společnosti Residomo pronajímající byty v Moravskoslezském kraji. Podle něj tento benefit výrazně posiluje loajalitu pracovníků vůči zaměstnavateli. Obava že jinde nenajdou podobně laciné ubytování, dokáže lidi na místě s dotovaným nájmem udržet.

Nyní společnost plánuje dovézt do Česka větší počet zájemců o povolání z Ukrajiny. Ti by na Ostravsko měli dorazit ideálně do dvou měsíců.

„V Havířově a v Karviné máme volné byty, zatímco ve Frýdku a v Ostravě jsme vyprodaní. Doteď jsme chodili za zaměstnavateli a ptali se jich, jestli nechtějí pro své zaměstnance u nás byt. Teď to chceme postavit jinak, protože všem zaměstnavatelům chybí pracovní síla. Budeme za nimi chodit a ptát se, jestli nechtějí zaměstnance, které máme ubytované v našich bytech,“ dodal šéf firmy, jejíž základ 43 tisíc nájemních bytů tvoří fond bývalých bytů OKD.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Strašné podmínky i mzda, popsal exzaměstnanec Agrofertu. Lžou, tvrdí Babiš

Drůbežárna

Ve firmách z holdingu Agrofert pracují zahraniční dělníci často za velmi špatných podmínek, řada z nich navíc do Česka...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropská společnost Airbus ve čtvrtek ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu...

Na D1 u Humpolce půjde po víkendu projet stovkou, zmizí svodidla

Na problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala firma Eurovia...

Z problematického úseku dálnice D1 na Vysočině zmizí po víkendu provizorní svodidla. S rozšířením jízdních pruhů se...

Na D1 u Humpolce se odstraňují svodidla, tvoří se kolony

Na problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala firma Eurovia...

Se zdržením zhruba půl hodiny by měli počítat lidé jedoucí na dálnici D1 směrem na Brno. U Humpolce se tvoří asi...

Najdete na iDNES.cz