Travel Service tak letům, jejichž přistání si původně naplánovali zaměstnanci aerolinek po půlnoci, uměle změnil plánovaný čas příletu těsně před půlnoc, i když je jasné, že včas termín nemohou stihnout. Za obcházení pravidel jim zřejmě hrozí jen finanční postih.
Kvůli rekonstrukci hlavní dráhy letadla používají celé léto druhou dráhu, ale provoz na ní zatěžuje podstatně více lidí než u hlavní dráhy. Letadla totiž přistávají přes hustě obydlené části Prahy, například Řepy nebo Zličín. I kvůli tomu zavedlo letiště letos zákaz provozu od půlnoci až do šesté. S výjimkou zpožděných letů.
Oprava hlavní dráhy Letiště Václava Havla- Letiště s generální rekonstrukcí hlavní ranveje začalo loni, kdy opravilo asi kilometr z celkové 3,5 kilometru dlouhé dráhy. Od května do 30. září opraví 2,8 kilometru. - Když funguje hlavní ranvej, běžně se přistává přes Prahu, Horoměřice a Přední Kopaninu a startuje se na Jeneč a Unhošť. Nyní se převážně přistává směrem od Braníku, Jinonic a Řep a startuje na Kladno (přes Dobrovíz, Hostouň, Středokluky, Hřebeč, Lidice, Buštěhrad). - Od půlnoci do páté ranní nejsou plánovány žádné lety, povoleny jsou jen zpožděné charterové lety. |
Travel Service si na letošní léto naplánoval řadu letů s příletem po půlnoci. Jde i o pravidelné linky, které prodává pod značkou SmartWings a jsou uváděné v letovém řádu Letiště Praha. Například let z Malagy se má podle webu letiště i dopravce vracet čtyřicet minut po půlnoci, na letištních tabulích však hlásí pravidelný přílet ve 23:25.
Podobné je to i u dalších letů: například klienti cestovek, kteří letí z Kapverd, měli ve středu několik týdnů dopředu oznámený přílet v půl třetí, oficiálně podle letištních cestovek mělo letadlo přistát krátce před půlnocí. Touto fintou se let tváří jako zpožděný a letiště ho musí přijmout.
"Náš provozní dispečink funguje 24 hodin denně a zpoždění, která se vyskytnou, jsou koordinována vždy s cestovními kancelářemi," řekla mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková. Konkrétní rozpory mezi jejich letovým řádem a uváděnými časy příletů na letišti však nevysvětlila.
Některé opožděné lety dostávají pokutu
Podle mluvčí Letiště Praha Evy Krejčí vědí dopravci o chystaném omezení na Ruzyni od srpna loňského roku. "V době od půlnoci do páté hodiny ranní jsme po dohodě s představiteli obcí, městských částí Prahy a dalších měst žádné sloty nepřidělovali," řekla Krejčí.
Podle ní nemají možnost kontrolovat nastavení letových řádů jednotlivých leteckých společností, letiště navíc pokutuje ty lety, které přistanou po půlnoci a byly přitom naplánovány s příletem do deseti večer. Výši pokuty však nechce z obchodních důvodů sdělit. Vedení městských částí kolem letiště, kterých se noční přílety týkají, zatím o porušování zákazu nejednalo.
"Vedení letiště s námi jednalo o tom, že přes Prahu se v noci létat nebude. To je až na výjimky dodržováno. Zároveň si od letiště žádáme informace, pokud si naši občané stěžují na hluk nebo mají například dotaz k letovým drahám," řekla starostka městské části Praha 17 Jitka Synková.
Pro dopravce představuje omezení nepříjemnou komplikaci – potřebují mít letadla co nejdéle ve vzduchu, a proto rádi plánují i lety na dobu po půlnoci.
Letadla těsně nad hlavou. Podívejte se, jak letecký hluk ruší Pražany:
15. července 2013 |