Čtvrtek 13. srpna 2020, svátek má Alena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 13. srpna 2020 Alena

Řidiči kamionů se německých mezd nedočkají. A budou muset více odpočívat

  10:32aktualizováno  10:32
Evropský parlament ve čtvrtek přijal několik let vyjednávaná nová pravidla pro řidiče kamionů převážejících náklad po Evropě. Takzvaný silniční balíček zavádí příznivější pracovní podmínky a zároveň přísnější kontrolu bezpečné jízdy. Dopravci rovněž nebudou muset platit řidičům různé mzdy podle pravidel států, jimiž pouze projíždějí.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Evropští zákonodárci zamítli všechny pozměňovací návrhy k trojici norem stanovujících nová pravidla, čímž byl celý balíček přijat a může vstoupit v platnost. Text, na němž se loni Evropský parlament (EP) shodl se členskými státy a Evropskou komisí, zavádí pro řidiče maximální dobu nepřetržité jízdy a minimální dobu odpočinku. 

Práce v dopravě na jobDNES.cz

Na rozdíl od současné praxe nebudou navíc řidiči odpočívat jen v kabinách vozidel, neboť jim zaměstnavatel bude muset zajistit ubytování, pokud povinný odpočinek přesáhne 45 hodin za týden. Každé čtyři týdny se také budou řidiči muset vracet do své domovské země.

„Nikdo nechce vézt své děti po dálnici D1 a přitom mít vedle sebe kamion s unaveným řidičem, který je 200 dnů na cestě a má za sebou čtyřicetitunový kolos, s nímž se kdykoli může stát něco nepředvídatelného,“ podotkla komunistická europoslankyně a zpravodajka návrhu Kateřina Konečná, podle níž patří vyšší bezpečnost řidičů a cestujících na silnicích k zásadním přínosům nových pravidel.

Vítězství pro české dopravce

Jeden z hlavních sporů, kvůli němuž se o balíčku vyjednávalo přes tři roky, se točil okolo úpravy směrnice o vysílání pracovníků. Ta počítá s tím, že za stejnou práci by na stejném místě lidé měli dostávat srovnatelný plat, ať už je jejich zaměstnavatel odkudkoliv. Řidiči kamionů jsou však z ní po tlaku zemí střední a východní Evropy na základě dnes schválených pravidel vyňati a dopravci se tak nebudou muset při každém přejezdu hranic řídit jinými standardy. 

Německo zvyšuje minimální mzdu, české kamiony lepší výdělek nejspíš nečeká

Česká liberální europoslankyně Martina Dlabajová, která byla zpravodajkou návrhu v minulém volebním období, to označila za velké vítězství pro české dopravce. „Silniční balíček je proto zárukou toho, že se na naše řidiče nebude vztahovat například německý zákon o minimálně mzdě nebo jeho francouzský ekvivalent,“ uvedla Dlabajová.

„Přijaté kompromisní návrhy jistě nejsou dokonalé, ale v zájmu dohody je akceptujeme, i když jistá úskalí mezinárodní silniční dopravě přinesou,“ řekl mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Nová pravidla by měla zjednodušit dosavadní komplikovanou situaci. „Je to dost velký galimatyáš, nehledě na to, že nejde jen o mzdu, ale o další sociální a zaměstnanecká pravidla. Podnikatel v této branži musí znát do detailu všechny sociální předpisy zemí, ve kterých jezdí, a to je téměř nemožné,“ komentoval nedávno situaci generální tajemník sdružení autodopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Tři vnitrostátní cesty týdně

Dopravci budou muset na základě nových pravidel pořídit do vozidel včetně menších nákladních aut elektronické tachografy, které umožní lepší kontrolu toho, kdy a kde se vozidlo pohybovalo, nakládalo a vykládalo či kdy řidič odpočíval. Norma upravuje také podmínky takzvané kabotáže, neboli přepravy nákladu jen po území jiného státu, než z něhož byl řidič vyslán. 

Kamion bude moci provést nejvýše tři vnitrostátní cesty během týdne následujícího po přeshraniční přepravě nákladu. Poté bude muset mít nejméně čtyřdenní pauzu, aby mohl znovu vozit zboží po stejné zemi. Tuto úpravu si vynutily západoevropské země, kterým vadilo, že firmy z východu EU vysílaly své řidiče systematicky převážet náklady do Německa či Francie a braly tak práci tamním přepravcům.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Moc odvážná Masaryčka. Penta couvá a změní projekt čtvrti od Zahy Hadid

Odvážný projekt nové čtvrti na Masarykově nádraží z dílny architektky Zahy Hadid se změní. Rozhodl o tom investor Penta...

Kvůli parodii s Hitlerem ztratil práci. Teď dostane kompenzaci 4,5 milionu

Australský zaměstnanec společnosti BP, který byl v minulosti propuštěn z práce za parodii s Hitlerem, nyní od firmy...

USA čeká lavina vystěhování, na ulici mohou skončit desítky milionů lidí

Koronavirová krize by mohla do konce roku připravit desítky milionů Američanů o střechu nad hlavou. Některé odhady...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bohatší budou platit vyšší daň, uvažuje Schillerová o zavedení progrese

Kromě toho, že ministerstvo financí chystá plán na snížení superhrubé mzdy, které Čechům přidá až tisícikoruny čistého...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Kauza dieselgate nekončí, německá prokuratura obvinila další manažery Audi

Mnichovská prokuratura obvinila v souvislosti s aférou dieselgate další čtyři bývalé manažery automobilky Audi, která...

Českým drahám ubylo za první pololetí 31 milionů cestujících

České dráhy během první půlky letošního roku přepravily o zhruba třetinu lidí méně. Celkem vlaky národního dopravce...

ČD Cargo vyhlíží ztrátu a plánuje propouštění desítek lidí

Státní nákladní dopravce ČD Cargo očekává v letošním roce ztrátu způsobenou výpadkem zakázek po ekonomickém propadu....

Česko chce zelenější železnici. Dieselovým soupravám hrozí pokuty

Nejen vodíkové nebo bateriové vlaky mají v dohledné době pomoci železnici stát se ekologičtější formou dopravy. Do pěti...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

Jiné světlo, úhel nebo póza. Ženy odkrývají iluzi Instagramu

Často jsou to milovnice cvičení a zdravého životního stylu, které se snaží bořit mýty o tom, jak jejich těla ve...