„V některých místech bude potřeba udělat novou vozovku a v některých místech, jako je například parkoviště u čerpací stanice Antošovice ve směru na Brno, se musí vykopat podloží a vyměnit,“ uvedl v pondělí krátce po doručení rozhodnutí arbitrů ředitel úseku kontroly kvality ŘSD Jiří Hlavatý. Zároveň uvedl, že nejnovější rozhodnutí soudu představuje precedens, podle kterého soudy zřejmě rozhodnou i další spory o sousední úseky.
Úsek Antošovice - Bohumín totiž představuje jen část ze zhruba osmnácti kilometrů dálnice, která se krátce po výstavbě zvlnila a kde kvůli bezpečnosti šoférů musela být maximální rychlost snížena až na 60 kilometrů v hodině.
Podle vyjádření stavební společnosti Eurovia ale soud přiznal stavařům odpovědnost jen za zlomek vzniklých vad. Z dvou stovek požadovaných oprav v celkové hodnotě 291 milionů korun nakonec nařídil opravit na náklady zhotovitelů 61 vad za zhruba 60 milionů korun. Za vedoucím konsorcia jde podle Eurovie 40milionová škoda, zbytek připadá na ostatní firmy ve sdružení, například na společnost Porr, která má podle soudního rozhodnutí opravit odpočívku Antošovice.
„V průběhu řízení ŘSD postupně stáhlo více než 100 žalobních nároků, neboť některé tvrzené vady vůbec neexistovaly a významnou část zbylých (přes 60 poruch) sdružení zhotovitelů mezitím samo opravilo. V závěru řízení rozhodčí senát posuzoval celkem 90 žalobních nároků, z nichž třetinu zamítl, mimo jiné proto, že některá poškození dálničních staveb si způsobilo ŘSD samo nesprávnou údržbou,“ uvedla po prostudování přes osmdesát stran dlouhého soudního rozhodnutí mluvčí Eurovie Iveta Štočková.
Vady se skutečně projevily jen na části dálnice, konkrétně tam, kde byl položený asfaltový povrch. „Části dálnice s cementobetonovým krytem nevykazují vady, protože tam použili i jiný podkladový materiál. Problém je pod asfaltovými částmi, které jsou u této stavby v nějakých 30 až 40 procentech délky.“ řekl MF DNES Hlavatý.
Zda jsou cenové kalkulace, kterými Eurovia vyčíslila hodnotu nařízených oprav korektně spočítané, ŘSD v současnosti říct neumí. Podle Hlavatého je ale s rozhodnutím arbitra spokojené. Zamítnuté požadavky na opravy se údajně týkaly méně důležitých škod.
Spor o zvlněnou dálnici se táhne přes devět let. V roce 2018 nechalo Ředitelství silnic a dálnic nejhorší úseky alespoň provizorně opravit za 50 milionů korun. Už tehdy ale silničáři uváděli, že jde jen o dočasné řešení, které nemůže zabránit dalším pohybům materiálu zabudovaného do tělesa dálnice.
Právě použití nevhodného materiálu bylo důvodem, proč se novostavba rychlostní komunikace začala vlnit. Státní silničáři zhotoviteli vyčítali, že na stavbu použil nevhodný materiál, podle stavebních firem ale dálnice vznikla na konkrétním typu strusky, kterou si ŘSD objednalo.
A právě tento fakt podle Štočkové nyní bude brzdit i nařízené opravy. Haldy strusky, které byly tehdy na stavbu použity, jsou už nyní rekultivované a zhotovitel se tak musí s Ředitelstvím silnic a dálnic dohodnout na náhradním materiálu. Kromě přepracování dokumentace na jiný stavební materiál pak bude potřeba zajistit nové stavební povolení, což podle Eurovie rovněž musí zajistit stát.