Informovala o tom Evropská komise. EU nemá v současnosti limity na emise u těžkých nákladních vozů, na rozdíl od jiných zemí jako USA, Čína, Japonsko či Kanada.
Evropský parlament a Rada EU, která zastupuje všech 28 členských zemí unie, se dohodly na kompromisu v časných ranních hodinách. Dohoda přichází poté, co se v prosinci země shodly na kompromisu pro snížení emisí u osobních a lehkých užitkových aut.
Nákladní vozy se na emisích souvisejících s dopravou v EU podílejí téměř čtvrtinou. Celkově však doprava znečišťuje životní prostředí z globálního hlediska méně než například uhelné elektrárny. Podle studie společnosti Ecofys produkuje doprava celosvětově necelých 11 procent skleníkových plynů. Spalování uhlí má na svědomí 25 procent.
Dopravní sektor je jediným, ve kterém emise stále rostou. Omezení mají pomoci EU splnit cíle snížení emisí skleníkových plynů v rámci pařížské dohody o klimatu v období let 1990 až 2030 o nejméně 40 procent.
Po této předběžné politické dohodě musí text v následujících měsících formálně schválit Evropský parlament a Rada Evropské unie. Po jejich schválení bude předpis zveřejněn v úředním věstníku EU a okamžitě vstoupí v platnost.
Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) lobbovalo za mírnější snížení cíle emisí pro nákladní vozy. Podle sdružení je možnost elektrifikace u nákladních vozů mnohem nižší než u osobních, zvláště v případě dálkového tranzitu.
Domovem největších výrobců nákladních aut je Německo, kde působí firmy Daimler a MAN ze skupiny Volkswagen. Dalšími evropskými výrobci jsou Volvo, Iveco, Paccar a Scania, napsala agentura Reuters.