ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Depositphotos

Dálniční známky půjde koupit i fyzicky, stát opět shání distributora

  • 36
Stát ve čtvrtek vyhlásil výběrové řízení na síť distribučních míst elektronických dálničních známek. Systém by se tak mohl rozeběhnout včas, přestože projekt nabral několikatýdenní zpoždění. Chce přes 300 distribučních míst po celé republice, provize může být nejvýš 3,3 procenta z ceny známky. Nyní je marže obchodníků 4,6 procenta.

Projekt elektronických dálničních známek se po několika týdnech konečně opět posunul. Státní fond dopravní infrastruktury totiž zveřejnil podmínky tendru na distribuci vinět. Elektronické dálniční známky by přitom měly nahradit současné papírové kupony od příštího roku.

Prodej známek by měl být možný přes internetový obchod a také prostřednictvím fyzických míst. Potřebu distribuční sítě vysvětlil Martin Opatrný, mluvčí podniku Cendis, která má přípravu známek na starosti, zkušenostmi ze zahraničí. Velká část řidičů tam upřednostňovala nákup ve fyzických prodejnách místo internetu.

Podle zadání tendru by tak měla vzniknout síť nejméně 300 prodejních míst. Alespoň jedna by přitom měla být v každém městě nad 10 tisíc obyvatel. „Celý systém distribuce je navíc de facto otevřený. To v praxi znamená, že se může v budoucnu doplňovat či měnit o další distribuční kanály, pokud bude potřeba,“ podotkl Opatrný.

Po internetu bez provize

Náklady na fyzický prodej známek zatím jasné nejsou. SFDI poptává služby za procentuální odměnu z prodeje. Její maximální výši stanovil fond na 3,3 procenta. Nyní je marže obchodníků 4,6 procenta. Podle Opatrného by tak v případě loňských prodejů, které činily 5,5 miliardy korun, dostal prodejce při maximální provizi procenta 181,5 milionu korun. Za desetidenní známku v hodnotě 330 korun by prodejce dostal maximálně 10,89 korun.

„Pokud se na to podíváme tímto pohledem, tak to jako drahé nevnímáme. Právě proto je to předmětem soutěže, abychom vybrali nejvýhodnější podmínky,“ dodal Opatrný. Fond očekává, že část nákupu bude přes internet, kde stát žádnou provizi platit nebude.

SFDI zakázku vyhlásilo už jednou, tehdy s odhadovanou cenou okolo 477 milionů korun. Navazovala na později zrušenou zakázku k informačnímu systému k dálničním známkám, proto byla zrušena i tato soutěž.

Nyní fond konzultoval podobu nové soutěže i se zájemci. Ekonomický deník ve čtvrtek uvedl, že o tendr měly v minulých měsících zájem on-line prodejce lístků Ticket Art a provozovatel jeho konkurence TicketPortal - společnost IRSnet patřící do holdingu Agrofert, dále Zásilkovna, síť prodejen Albert, Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (sdružující čerpací stanice ČEPRO, MOL Česká republika, OMV Česká republika, Shell Czech Republic, UNIPETROL RPA), sdružení firem Česká pošta, Autoklub České republiky a MTX a MotionWise Solutions UG se sídlem v Berlíně, za kterou však stojí čeští inženýři.

,