Česko podle Kupky obeslalo s návrhem evropské země před dvěma týdny, minulý týden se shodlo na společném postupu s Itálií. Cílem je zabránit tomu, aby příští rok musely evropské automobilky platit poměrně vysoké sankce za to, že neplní limity CO2. A to důsledkem toho, že se jim nedaří mít vyšší podíl v prodejích elektroaut.
„Nemohou to udělat, protože v celé Evropské unii klesl zájem o elektrická auta,“ upozornil Kupka.
Podle Kupky se zrušením sankcí v příštím roce nemá problém ani Německo. Německý ministr hospodářství Robert Habeck, který patří mezi zastánce rozvoje elektromobility, podle českého ministra se zrušením sankcí pro příští rok souhlasí. Kupka také podotkl, že když automobilky budou muset platit pokuty za neplnění emisních cílů u prodejů nových vozidel, nebudou mít peníze na investice pro rozvoj nových elektromobilů.
Prodej elektrických a spalovacích aut v ČR se podle Škody vyrovná v roce 2032 |
Česko chce podle Kupky usilovat také o odložení platnosti zákazu spalovacích motorů u nově prodávaných aut, který má platit od roku 2035. Evropská unie by měla nastavení tohoto cíle zhodnotit v roce 2026, podle Kupky chce Česko diskusi vést už v příštím roce. Neupřesnil, zda už země získala pro takovou změnu dostatečnou podporu u evropských partnerů.