Elektrobus SOR EBN 11 pod nabíjecí trolejí v zastávce Želivského (25.6.2015) | foto: Archiv DPP, iDNES.cz

Města nakupují autobusy na elektřinu. Lákadlem je miliarda z dotací

  • 102
Dopravní podniky letos začaly ve velkém nakupovat elektrobusy. Do začátku příštího roku by mělo po českých městech jezdit na 65 nových autobusů poháněných elektromotorem napájeným z baterie. Obce k nákupům motivují dotace.

Obnovu vozidlového parku za stroje šetrnější k okolí nemotivuje snaha prospět životnímu prostředí. Lákadlem je miliarda korun z evropských dotací, kterou na pořízení elektrobusů vyhradilo ministerstvo pro místní rozvoj.

Úřad schválil celkem 12 projektů zahrnujících zcela nebo zčásti nákup elektrických silničních vozidel pro veřejnou dopravu, uvedl mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Vilém Frček. V českém prostředí jde o zatím nejmasivnější investici do vybavení hromadné dopravy elektrobusy, žádný další projekt úřad na nákup elektrobusů nechystá.

Dopravní podniky ještě mají šanci získat podporu od krajských měst, která budou z Evropského fondu pro podporu regionů rozdělovat zhruba 250 milionů korun. Další tři čtvrtě miliardy pak nebude určeno přímo na elektrobusy, ale bude možné je využít na nákup vozidel městské dopravy na alternativní paliva a bezemisní stroje, jako jsou tramvaje, trolejbusy nebo vozidla na stlačený zemní plyn.

Největší je Třinec

Mezi největší příjemce této dotace bude patřit dopravní podnik z Hradce Králové. Ten v současnosti provozuje tři elektrobusy, na konci roku počítá s desetkrát větší flotilou. Prvních deset autobusů na baterky by měl podnik nakoupit během června.

Zároveň s tím dopravní podnik posílí devět takzvaných parciálních trolejbusů. To jsou vozidla schopná jet pod trolejemi jako běžný trolejbus, nicméně mohou krátkodobě trať opustit a během této doby spotřebovávají energii uloženou v bateriích. Druhou dodávku deseti elektrobusů podnik očekává na konci září.

Větší počet elektrobusů plánuje pořídit i pražský dopravní podnik. Ten už vloni oznámil nákup 14 strojů pro linku 207 ze Staroměstské na Ohradu, letos hodlá přibrat dalších 15 kloubových elektrobusů pro linku 140 z Palmovky do Letňan, Čakovic a Miškovic. První linka měla být v provozu podle původních plánů letos v září. Druhá, na které se elektrobusy po část jízdy dobíjejí z troleje, má začít jezdit v roce 2021.

10 největších flotil elektrobusů

Kompletně elektrická by měla být v budoucnu městská doprava například v severočeské Bílině. Z programu ministerstva pro místní rozvoj letos toto 17tisícové město pořídilo tři menší elektrobusy SOR EBN 11, uvedl Roman Herden, mluvčí společnosti Arriva, která městskou dopravu v Bílině provozuje.

Ale i nákup jen několika elektrobusů je v Česku zatím spíše vzácností. Podle Miroslava Kuželky ze společnosti ABB, zabývající se vývojem nabíjecích stanic, tuzemské dopravní podniky elektrické autobusy testují. V provozu jsou tak jen jednotky kusů.

Mezi průkopníky v elektromobilitě patří Třinec, který s deseti vozidly stále provozuje největší flotilu elektrobusů v Česku. Ceny elektrických autobusů se přitom od vozidel se spalovacími motory významně neliší. Začínají na 11 milionech korun, podle výkonu a velikosti mohou být o několik milionů dražší, dodal Herden. Z peněz ministerstva pro místní rozvoj přitom bylo možné zaplatit až 85 procent ceny.

Zatímco ve veřejné dopravě jsou elektromobily raritou, po světě vloni jezdilo přes 380 tisíc elektrobusů. Největším uživatelem těchto strojů je Čína, která se dlouhodobě potýká se smogem v centrech velkých měst a na kterou připadá podle agentury Bloomberg na 99 procent všech elektrických autobusů. Ty k loňskému roku tvořily 17 procent celkové autobusové flotily této východoasijské země.

Zavádění elektrobusů do provozu se významně projevuje na spotřebě nafty. Důvodem je skutečnost, že autobus spotřebuje zhruba 30krát více paliva než běžný osobní automobil, který většinu dne stojí nevyužitý. Každá tisícovka elektrobusů v dopravě pak denně představuje úsporu 500 barelů nafty, což odpovídá téměř 80 tisícům litrů.

Počet elektrobusů ve světě by se přitom měl v nejbližších letech výrazně navýšit. Do roku 2025 má podle agentury Bloomberg jejich počet vzrůst na 1,2 milionu kusů a tvořit tak téměř polovinu autobusů ve flotilách světových velkoměst.

3. února 2016