První testovací let elektřinou poháněného letadla Ampaire 337.

První testovací let elektřinou poháněného letadla Ampaire 337. | foto: Ampaire

Největší elektrické letadlo na světě má za sebou první testovací let

  • 50
Americký výrobce letadel úspěšně otestoval největší hybridní elektrický letoun, který kdy vzlétl. Společnost plánuje, že letoun Ampaire 337 nasadí v roce 2021 pro komerční lety. Pokud se to povede, bude to další krok směrem ke snížení uhlíkových stop na obloze.

Společnost Ampaire z Los Angeles představila 6. června prototyp elektricky poháněného letadla při testovacím letu nad letištěm Camarillo v Kalifornii. Hybridní elektrické letadlo této velikosti nikdy předtím nevzlétlo. „Představte si, že si za pár let budete moci koupit jízdenku na let, který je čistý, tichý a levný,“ okomentoval novinku s nadšením generální ředitel startupu Kevin Noertker pro německý deník Deutsche Welle.

Dvoumotorové letadlo bude schopno přepravit sedm až devět cestujících a může se pochlubit dosahem až 100 kilometrů. Jeho základem je šestisedadlová Cessna 337 Skymaster. Ta byla vybavena proprietárním elektrickým pohonným systémem Ampaire, který je poháněn lehkým bateriovým systémem. Společnost uvedla, že se jedná o „paralelní hybrid“. To znamená, že spalovací motor a elektromotor pracují během letu na optimalizaci výkonu.

Velký ekologický krok

Snížení dopadu letectví na životní prostředí je cílem celého odvětví. Tváří v tvář tlaku hledají letecké společnosti a výrobci zelené alternativy, od systémů kompenzace emisí uhlíků, až po alternativní paliva. Letecké společnosti se zavázaly, že od roku 2020 zvýší počet karbonově neutrálních strojů. Do roku 2050 dopravci plánují, že v porovnání s rokem 2005 sníží počet letů s uhlíkovou stopou o 50 procent.

Podle Evropské komise představují emise letadel v současné době přibližně tři procenta celkových emisí skleníkových plynů v EU a přibližně čtyři procenta celosvětových emisí skleníkových plynů. Jeden člověk při letu z Londýna do New Yorku za sebou zanechá zhruba stejné množství emisí jako občan Evropské unie, který celoročně svůj domov.

V hybridní konfiguraci letadla ušetří emise skleníkových plynů a navíc sníží provozní náklady. Elektrická letadla jsou zároveň klidnější. 

„Vzhledem k naléhavosti klimatické krize, představuje dnešní historický let nejen obrovský krok vpřed pro letectví, ale je také důkazem vedoucího postavení Los Angeles v oblasti elektrifikace v dopravě,“ řekl generální ředitel Los Angeles Cleantech Incubator (LACI) Matt Petersen. I společnost Ampaire patří do portfolia inkubátorů založených v Los Angeles.

Společnost Ampaire se tímto krokem vydala také na cestu ke komerčním letům, které se svým novým letounem plánuje zavést v roce 2021. „Zkušební lety budou létat již v letošním roce, několikrát týdně od června do srpna. Díky nim budeme moci shromáždit údaje o vlastnostech elektrických pohonů,“ uvedla společnost ve své prohlášení. Pilotní projekt bude zahájen na komerční trase na havajském ostrově Maui koncem roku 2019.

Jak uvádí server Aviation Today, společnost Ampaire se také zaměřuje na dodávky letadel regionálním leteckým společnostem, které obvykle létají na krátké vzdálenosti. Často slouží vzdáleným komunitám a ostrovním regionům. Společnost se například snaží vytvořit pilotní projekt v regionu s regionální leteckou společností Vieques Air Link v Portoriku. Zájem projevilo dalších 14 leteckých společností po celém světě.

Ostatní elektrické letouny

Společnosti Airbus a SAS Scandinavian Airlines také spolupracují na prozkoumání potenciálu technologie a letos podepsaly memorandum o porozumění pro společný výzkum ekologického systému hybridních a elektrických letadel. Kromě toho se evropský letecký gigant spojil se svým americkým rivalem Boeingem, aby mohli lépe studovat alternativní paliva, alternativní pohonné systémy a navrhovat palivově efektivnější letadla.

Americký letecký startup Zunum Aero od roku 2013 spolupracuje s Boeingem a JetBlue  na vývoji elektrického letadla s kapacitou až 50 cestujících. Společnost zahájila vývoj 12místného letadla v říjnu 2017. Vzlétnout by měl roce 2020.

Mezi další letecké společnosti, které pracují na elektrických letadlech, patří britský startup Faradair, který doufá, že certifikuje své 18místné letadlo do roku 2025 a americký startup Wright Electric, který plánuje navrhnou komerční dopravní letadlo schopné letět až 300 mílí. 

Další americký startup Joby Aviation strávil poslední desetiletí vývojem vlastních elektromotorů a nedávno získal finanční injekci 100 milionů dolarů na výrobu a certifikaci. V Německu uzavřeli partnerství inženýrský gigant Siemens, výrobce motorů Rolls-Royce a Airbus, kteří vyvíjejí hybridní elektrické letadlo E-Fan X.