Bitva o sedačky v letadle končí, easyJet začne místa přidělovat

  13:13aktualizováno  13:13
Jeden z typických znaků nízkonákladových společností, volný výběr jakéhokoliv neobsazeného místa, začíná být na ústupu. Odklon ke klasickému přidělování míst oznámil druhý největší nízkonákladový dopravce v Evropě, společnost easyJet. Končí tak často nepříliš důstojný boj o co nejlepší místa.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Nízkonákladové aerolinky zavedly politiku volného obsazování míst kvůli úspoře času. Podle jejich názoru lidé nastoupí do letadla rychleji, když nemusí hledat sedačku se svým přiděleným místem, ale sednou si kamkoliv, kde je místo.

Konec "pranic" od listopadu

EasyJet ale zkusil na šesti tisících letů zavést přidělování sedaček a zjistil, že nástup do letadla to nezpožďuje a cestující naopak větší řád oceňují. "Testovací lety ukázaly, že jednou zaběhnutá rezervace konkrétních sedadel nijak nepoškodí přesnost letů ani nezvýší náklady," uvedl easyJet ve svém prohlášení. Od listopadu budou mít proto všichni cestující už před nástupem do letadla číslo sedačky.

V Praze bude největší nízkonákladový dopravce místa přidělovat zdarma, podobně jako jiní dopravci ale umožní si připlatit za některá lepší místa podle výběru cestujících.

Nejdražší budou sedačky u okna v první řadě letadla a v řadě u nouzového východu na křídlech, za které si lidé připlatí 12 liber, tedy zhruba 370 korun. Jde o místa s větším prostorem pro nohy, navíc v případě první řady se cestující dostane nejrychleji ven z letadla. Za místa v předních řadách bude poplatek osm liber, za vybrané místo jinde tři libry. Pokud si nevyberete, dostanete místo automaticky a neplatíte nic.

Nástup do letadla bez přidělené sedačky má stále Ryanair nebo Wizz Air, naopak sedačky přidělují už při odbavení například SmartWings nebo Jet2.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Boeing chce létat pod rychlostí zvuku, vyvíjí na to skládací křídla

Boeing Transonic

Letecká společnost Boeing vyvíjí ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA nový druh křídel. Ta by měla letadlům umožnit...

ČSA předloni vydělaly 268 milionů, lety na lačno se vyplatily

ČSA a Letiště Praha nasadily na speciální let k 80. výročí Airbus A319,...

České aerolinie v posledním roce před definitivním začleněním do skupiny Travel Service (nyní SmartWings) vydělaly...

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Najdete na iDNES.cz