Radko Martínek - architekt memoranda mezi státem a kraji, které garantuje Českým drahám jistotu na 10 let - je přesvědčen o tom, že desetiletý monopol je nejlepším řešením pro cestující.
"Českou železnici čekají vzhledem dlouhodobým smlouvám s objednateli zásadní změny. Z evropských fondů mohou České dráhy získat až 4 miliardy korun a spolu s komerčním financováním a vlastními zdroji Českých drah to bude znamenat razantní modernizaci vozového parku ve všech regionech," uvedl hejtman.
DuelOdpovědi hejtmana Radka Martínka a Jiřího Schmidta jsou zde. |
Podle obchodního ředitele student Agency, která měla o provoz regionálních tratí zájem, to je však nesmysl.
"Evropské peníze nemůžeme získat, protože to odporuje legislativě. Pokud měli o provoz tratí zájem i jiní dodavatelé, měla se vypsat soutěž, která by ukázala, že je možné provozovat tratě levněji, než nabízí České dráhy," argumentoval Jiří Schmidt z RegioJetu, což je dceřiná firma Jančurovy Student Agency založená právě na provozování železniční dopravy.
Lidem se blokování konkurence nelíbí
Tyto dva zcela odlišné názory vymezily hned zpočátku diskuse ostrou hranici mezi oběma duelanty. Každý z nich obhajoval sveřepě své názory a pro postoj rivala nenašel ani jednou pochopení.
Čtenáři však měli celkem jasnou představu o tom, že jim monopol Českých drah nic dobrého nepřinese. Devadesá procent lidí jich hodinu po skončení duelu zastávalo názor, že cestování bude předražené a nekvalitní, jen desetina byla přesvědčena o opaku.
Kdo je kdoRadko Martínek (53) Brněnský rodák vystudoval Filosofickou fakultu Univerzity Palackého. Řadu let učil na Středním odborném učilišti v Moravské Třebové a poté na gymnáziu. Čtyři roky byl starostou Moravské Třebové. Od roku 1998 je poslancem a zasedá například ve Výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí PS PČR. Rok a půl byl ministrem pro místní rozvoj (ČSSD). Nyní je hejtman Pardubického kraje a místopředsedou Asociace krajů ČR. Jiří Schmidt (32) Vystudoval dopravní fakultu ČVUT, pedagogiku na Masarykově ústavu vyšších studií a environmentalistiku na ČZU. Strategickým rozvojem železnice se zabýval jako ministerský úředník na Ministerstvu dopravy, první konkurenční projekty na železnici připravoval v týmu Veolie Transport, v minulém roce byl členem managementu Českých drah, odkud odešel do Jančurova RegioJetu. |