Malým komerčním dronům umožní federální úřad létat na krátké vzdálenosti nad lidmi a také v noci. Dosud to nebylo možné. Za omezených podmínek též bude možné létat nad pohybujícími se vozidly. Zatímco pole působnosti dronů nová pravidla rozšiřují, na samotné majitele bezpilotních letadel jsou o něco přísnější. Provozovatelé dronů musí disponovat certifikáty „vzdáleného pilota“, a pokud je k tomu úřady vyzvou, mají povinnost prokázat se jimi.
„Nová pravidla vytvářejí prostor pro integraci dronů do našeho vzdušného prostoru tím, že řeší otázky bezpečnosti,“ uvedl za FAA Steve Dickson. „Zároveň se díky nim blížíme ke dni, kdy se doručování zásilek prostřednictvím dronů stane běžnou záležitostí,“ cituje Dicksona CNN.
Pravidla by měla vstoupit v platnost v prvním čtvrtletí příštího roku. Některé velké kurýrní společnosti na uvolnění regulací netrpělivě čekají. Například Amazon představil svou vizi doručování zásilek pomocí dronů už v roce 2013.
Americká logistická společnost UPS minulý rok obdržela od FAA souhlas k provozování celostátní flotily dronů, kterou nedávno testovala v nemocničním areálu v Severní Karolíně, kde uskutečnila stovky dodávek lékařských vzorků. Řetězec supermarketů Walmart zase prochází pilotním programem v texaském El Pasu, kde drony dodávají testovací sady na koronavirus do domácností.
Nepostradatelné oči
Podle zastánců širšího využití dronů je však doručování bez lidského kurýra na hony vzdálené současnému stavu. Aby se doručování prostřednictvím dronů stalo ve Spojených státech běžnou záležitostí, je podle nich třeba rozvolnit konkrétní pravidlo, které vyžaduje, aby operátor na dron viděl.
VIDEO: Za den kurýr objede 130 adres, přeskládá čtyři tuny |
V současné době platí, že dron kvůli bezpečnosti nesmí zmizet ze zorného pole pilota. Teprve uvolnění této regulace bude mít podle skupin, které za drony lobují, zásadní význam pro plné využití technologie.
S novými pravidly přichází i řada podmínek. Například kvůli možnosti létání v noci musí provozovatelé vybavit své stroje protisrážkovými světly. Pravidla rovněž mluví o dalších specifických technologiích, které pomáhají na dálku identifikovat bezpilotní letoun a jeho provozovatele. Jednoduše řečeno se úzkostlivě dbá na to, aby rozvolnění regulace nezpůsobilo nehody.
Podle NPR představují drony ve Spojených státech nejrychleji rostoucí segment dopravy. Ani zbytek světa však nezůstává pozadu.
Americké a evropské drony letí ke stejnému cíli
Tiskový mluvčí tuzemského Úřadu pro civilní letectví Vítězslav Hezký například odkazuje na v minulém roce schválené nařízení Evropské unie, které upravuje podmínky provozování dronů v členských státech.
Řidičák na dron si během pauzy na kávu neuděláte. Chce to znalosti |
Evropské nařízení se má mimo jiné od nového roku propsat do regulace dronů v České republice. Hlavní změnu představuje registrace provozovatelů bezpilotních letadel. Nově bude povinná nejen pro ty majitele, kteří drony vlastní pro komerční účely, ale rovněž pro ty, kteří je mají „na hraní“, respektive na rekreační účely.
Na rozdíl od Spojených států zatím není v České republice obecně dovoleno létat s bezpilotními letadly v noci nebo nad hlavami lidí. Avšak evropské nařízení už některé výjimky a možnosti udělení povolení umožňuje.
Nová pravidla na americké i evropské půdě podle Hezkého směřují ke stejnému cíli – tedy k situaci, kdy drony budou běžně sloužit doručovacím službám. „Postup regulátorů je stejný, jak ve Spojených státech, tak v Evropě, ale i v Asii a Austrálii,“ uzavírá Hezký.
29. srpna 2016 |