Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš Bíba, MAFRA

Vláda musí vysvětlovat Bruselu liknavost při výběru drážního regulátora

  • 5
Ministerstvo dopravy musí vysvětlovat Evropské komisi, proč stále nemá obsazený post drážního regulátora. Výběrové řízení na šéfa předsedy Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře nabralo několikaměsíční zpoždění kvůli vládě. Rozhodnout by se mohlo teprve tento týden.

„Evropskou komisi zajímá, jak výběr probíhá a proč nebyl jmenován první vítěz výběrového řízení,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. Napoprvé vybrala hodnotící komise Pavla Kodyma, který ale nezískal dostatečný počet hlasů u ministrů ve vládě. „V případě otázky, proč nebyl napoprvé jmenován, jsem se obrátil na premiéra, aby mi pomohl s odpovědí,“ dodal Ťok.

Kodym vyhrál i druhé výběrové řízení a jeho jméno je opět na vládě, k projednávání se ale jeho jmenování minulý týden nedostalo. Paradoxem je i fakt, že zatímco v prvním výběrovém řízení měl Kodym stejný počet bodů jako druhý Dalibor Zelený, tentokrát měl o čtyři body víc. Podle Ťoka to může být tím, že byla jiná hodnotící komise, v první byli jen zástupci resortu dopravy.

Post regulátora má být nezávislý, proto Evropskou komisi zaujalo, že vláda nerespektovala výsledek prvního výběrového řízení. „Nebylo šťastné vyjádření, že nedostal politickou podporu,“ dodal Ťok.

Nový regulátor má začít pracovat v dubnu, čas na zřízení úřadu se přitom krátí. Dosud není jasné, kde bude sídlit. Úřad měl původně sidlit v budově Ministerstva dopravy. Státní budova je však zároveň sídlem Českých drah, což regulátorovo působení ve stejném objektu znemožňuje.

Evropskou komisi zajímá i způsob, jakým ministerstvo dopravy prodloužilo smlouvu na výběr elektronického mýta po konci letošního roku.

Dopis na ministerstvo poslala komisařka pro vnitřní trh, průmysl a podnikání Elżbieta Bieńkowská na základě stížnosti jednoho z konkurenčních poskytovatelů mýtných systémů. Zatím jde jen o upozornění, které může vyústit v takzvané formální upozornění na porušení pravidel evropského trhu.

„Takových upozornění jsou ale v Česku desítky,“ uvedl Ťok. V nejhorším případě podle ministra může Česko dostat pokutu. Věří ale, že se tak nestane.

,