Obnovení preventivních prohlídek nařídil letos krátce po svém nástupu ministr dopravy Zdeněk Žák, který už dříve na Drážní inspekci působil a byl odvolán pro řadu nesrovnalostí v jejím hospodaření. K obnově preventivních kontrol došlo po roce.
Velké nedostatky našly především u provozovaných vlaků, jméno dopravce Drážní inspekce nechce uvést. "Nechali jsme na místě vyřadit polovinu z kontrolovaného počtu drážních vozidel kvůli technickým nedostatkům dvojkolí," řekl mluvčí inspekce Martin Drápal.
Podle něj měly například nesprávný průměr, vydroleniny nebo problémy s brzdovými kotouči. Inspektoři například našli i nefunkční blokování vstupních dveří u osobního vozu. "Tyto dveře se při jízdě vlaku samovolně otevřely a v rámci bezpečnosti musel vlak mimořádně zastavit v zastávce Cerhenice," popsal Drápal. Inspekce zjistila i problém s nedovřenými dveřmi při rozjezdu vlaku.
Inspektoři od července provedli celkem 269 kontrol, během kterých zjišťovali možné nedostatky u 91 vlaků, 62 přejezdů, 76 stanic a 26 úseků tratí. Součástí kontroly byly i čtyři vlečky a dvě lanové dráhy.
Zarostlé značení
Velké problémy zjistili inspektoři i u bezpečnosti železničních tratí, především na přejezdech. U řady z nich zcela chyběly výstražné kříže, část z nich byla tak zarostlá, že nesplňovaly normy na dostatečný rozhled. Například namísto potřebných 110 metrů měli řidiči výhled jen 19 metrů.
Na několika tratích Drážní inspekce zjistila znečistěné, podmáčené, špatně odvodněné a značně zanesené kolejové lože, což způsobovalo pohyb kolejí i pod váhou člověka, natož pak pod jízdou těžkého vlaku. Chybějící šrouby nebo
vyhnilé, případně rozdrolené pražce pak mohly způsobit vybočení koleje a následné vykolejení projíždějícího vlaku.
Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakuba Ptačinského závady po zjištění Drážní inspekce okamžitě odstraňují. Za nedostatky vidí především podfinancování údržby: namísto osmi miliard je podle něj reálná potřeba kolem dvanácti miliard.
Podle něj navíc u všech přejezdů neplatí norma 110 metrů. "Je nutné totiž brát v úvahu jejich rok vzniku a legislativu, která v době jejich schválení platila," dodal Ptačinský. SŽDC plánuje v příštích letech rekonstrukci zhruba čtyř stovek přejezdů. "Fotky sice vypadají hrůzně, ale v praxi je to vždy doprovozeno konkrétními opatřeními, která případná nebezpečí eliminují," dodal Ptačinský.
Preventivní kontroly prováděla Drážní inspekce dlouhodobě, v polovině roku 2012 je zakázalo ministerstvo dopravy.